Kan 11.1v LiPo kwaad?

Tia

Member
19 sep 2017
24
5
Trophies
3
Hallo allemaal, even een domme vraag...

Ik heb een G&G TR4 CQB-S, daar hoort eigenlijk een 9.6V Butterfly LiPo bij (heb zelf slechts 7.4V). Nu zit ik te denken om een 11.1V LiPo aan te schaffen, met het idee om de trigger response te verhogen. Is dit aan te raden of zal het mijn gearbox etc. aantasten?
 
9.6V LiPo bestaat niet.
Het werkt namelijk in cellen, elke cel is 3.7V, dus een 2S (2 cellen) heeft 7.4V.
3S = 11.1V.
Een 9.6V is een NiMH batterij.

Het is slim om ten minste de gearbox te shimmen, zodat de gears mooi op hun plek blijven ;)

@Rebelattack kan je daar zeker meer over vertellen :)

Edit:
Een 7.4V LiPo is overigens prima. Ik zou overigens niet zo een 11.1V LiPo in je AA gooien. Komt nogal wat stress op je triggerunit dan. Best veel stroom... Dus is een Mosfet dan geen misplaatst idee.
 
Er zit al een ingebouwde mosfet in (uit de box), is een 11.1V LiPo dan nog steeds een slecht idee?

Over shimmen, ik durf denk ik niet zomaar mijn gearbox open te maken, laat staan eraan lopen sleutelen.... Ik heb al een 7.4V maar de trigger response is echt best wel slecht, vandaar de post
 
Er zit al een ingebouwde mosfet in (uit de box), is een 11.1V LiPo dan nog steeds een slecht idee?

Over shimmen, ik durf denk ik niet zomaar mijn gearbox open te maken, laat staan eraan lopen sleutelen.... Ik heb al een 7.4V maar de trigger response is echt best wel slecht, vandaar de post
Ik snap dat je wat aan de trigger response wilt doen. Alleen kun je niet zomaar kerosine in je benzine tankje gooien zonder er wat aan te doen.
Een 11.1V betekend ook een hogere ROF, meer stress op je gearbox, meer slijtage. Wanneer die gears niet netjes op elkaar zijn afgesteld kan het sneller kapot gaan, zeker wanneer de stress op het systeem verhoogt wordt.
Die mosfet zal je contactpunten bij je trigger vast sparen. Ook zal er niet direct iets kapot gaan. Alleen zou ik wel eerst iemand naar m'n replica laten kijken alvorens ik een 11.1V erin gooi! Zonde als het straks allemaal kapot gaat ;)

Je zou kunnen wachten tot iemand anders z'n mening geeft hoor ;) Ik denk alleen dat je te veel gaat vragen van je replica.
 
Thanks voor je feedback :) Ik zal dan misschien toch moeten kijken of iemand met verstand van zaken de gearbox kan checken
 
Shimmen en AOE correctie is toch wel gewenst, de shimming zal okey zijn in de G&G om een 11.1 te trekken maar denk wel dat de piston uiteindelijk alsnog zal strippen. AOE correctie ver komt dit.

In principe ja het kan, maar de meeste raden het af om te zorgen dat mensen hun replica niet meteen slopen, sommige houden het jaren uit zoals de Amoeba van campesteijn en sommige zijn binnen 100 rounds kaduuk. Met de hierboven genoemde mods/onderhoud voorkom je dit/stel je het dermate uit dat het jaren duurt voor er iets kapot gaat.

BTW de slechte trigger response zal eerder komen door de zwakke G&G motor dan werkelijk de batterij.
 
@Artilux en @Tia je kunt ook voor een gulden middenweg gaan een 9.9V LifePo4 nemen? Al dan niet met mosfet.

Heb zelf bewust gekozen voor een LifePo ipv een Lipo voor mijn replica.
 
@Artilux en @Tia je kunt ook voor een gulden middenweg gaan een 9.9V LifePo4 nemen? Al dan niet met mosfet.

Heb zelf bewust gekozen voor een LifePo ipv een Lipo voor mijn replica.
Ben daar zelf niet kapot van, vrees het onbekende zegmaar.
M'n replica piest die bb's goed genoeg uit met een 7.4V LiPo, dus ben er zo blij mee ;P
 
@Artilux en @Tia je kunt ook voor een gulden middenweg gaan een 9.9V LifePo4 nemen? Al dan niet met mosfet.

Heb zelf bewust gekozen voor een LifePo ipv een Lipo voor mijn replica.

Ik dacht ook gelijk aan Lifepo. En dan een 3ceel dus 9,9V. Deze zit vlakbij je 9,6V die je nu al hebt. Een Lifepo (maar ook Lipo) is veel beter bestand tegen de kou dan een NImh (mocht je in de winter ook willen spelen).
Een mosfet is zowiezo aan te raden vind ik. Heb beschermt je trigger contacts waardoor die langer mee gaan. Evt kun je er zelfs een mosfet nemen meet uitgebreidere opties zoals 3 burst of alleen single shot.

Ben daar zelf niet kapot van, vrees het onbekende zegmaar.
M'n replica piest die bb's goed genoeg uit met een 7.4V LiPo, dus ben er zo blij mee ;P

Ik ben zelf niet zo kapot van Lipo. Heb 1 Lipo gehad. Maar deze begon ondanks mijn Imax b6 lader toch op te zwellen toen ik hem had opgeladen. Ik heb hem weggedaan omdat ik het niet vertrouwde. Omdat ik deze nodig had voor een setup waar ik weinig mee speel koop ik geen nieuwe meer als de huidige lipo overlijd.
Lifepo daar in tegen heb ik al eens leeg getrokken en kon ik gewoon weer opladen(lipo gaat dan stuk). Een keer 1 in de zon laten liggen omdat ik hem was vergeten maar kon ik ook nog steeds gebruiken. Beter gezecht ik gebruik hem nog steeds. De lifepos die ik hier heb, heb ik al jaren sinds ik van Nimh ben afgestapt en werken prima. Ik persoonlijk raad Lifepo eerder aan dan Lipo.
 
  • Leuk
Waarderingen: victor
Zelf nog nooit grote problemen gehad met LiPo's. Ik heb ze ook jaren lang gebruikt in RC auto's. Tuurlijk ze hebben niet het eeuwige leven, maar bij mij begonnen ze pas op te zwellen na veelvuldig gebruik. Enkeltje chemisch afval bij de gemeente en koop voor een paar euro weer een nieuwe.

Daarnaast heeft geen enkel type accu het eeuwige leven.

Valt me wel op dat ik de Life(po) accu's steeds minder tegenkom bij webshops, geen idee wat daar de reden van is.
 
ik heb mijn lifepo's van hobbyking. kon ik met batterijzoeker heel mooi de max afmetingen instellen om zo de passende batt te vinden