Kleding wassen

Joris

Well-Known Member
26 jun 2017
872
633
Trophies
24
Hé Airsofters,

Meer dan bij burgerkleding, worden mijn combat pants en combat shirt vaal tijden een wasmachinebeurt.

Sinds een tijdje was ik het daarom ook in de spoelbak met lauwwarm water.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie je airsoftkleding wassen en we wellicht tips kunnen uitwisselen!

Denk ook aan niet wasmachine/spoelbak proof materiaal als een Platecarrier.

Hoor jullie graag! :)

• Leuk
Waarderingen: Jan
Niets ingewikkelds. Na thuiskomst van Skirm combat shirt en evt boonie in badkuip met koud water en een schepje waspoeder. Kneden, weken, uitspoelen en hangen te drogen. Inmiddels een keer of 5-6 gewassen en tot op heden nog niet gemerkt dat de kleuren verbleken. Broek alleen schoon borstelen.

Nog geen ervaring met Plate carrier in de was.

Na skirm direct meeste drek eraf halen, de rest laat ik drogen. Dan goed afkloppen. Zeker niet wassen in wasmachine of droger. Dan evt. met de hand wassen als het nodig is. Eigenlijk heb ik nog nooit echt smerige kleding overgehouden aan een skirm.

Dank voor jullie antwoorden!

@Strelok ik heb 't ook niet zozeer over de modder; dat is gewoon op laten drogen en afkloppen/borstelen. Maar je wil toch het zweet uit je combatshirt? ;)

Ik laat het nog wassen :oops:, maar ik weet dat dit op de sport stand wordt gedaan wat bij een lage temperatuur is en voor een kortere tijd. Heb nog geen last van gehad dat het nog stonk of dat de kleur vaal werd.

Dank voor jullie antwoorden!

@Strelok ik heb 't ook niet zozeer over de modder; dat is gewoon op laten drogen en afkloppen/borstelen. Maar je wil toch het zweet uit je combatshirt? ;)

Ik draag geen combatshirts :) Draag civiele kleding onder mijn uniform. Of spul dat me niet zoveel uit maakt, dat gaat uiteraard gewoon de wasmachine in.

Broeken en UBAGS gaan meteen na het skirmen de wasmachine in.

Vest wat ik niet. Word nooit echt smerig.

Gooi het ook gewoon in de wasmachine en het is idd wel wat valer geworden, maar daardoor ook wat matter...

Plate carrier en helm hangen altijd een aar dagen buiten in de poort... lekker droog en in de wind...

Je moet alleen geen wasmiddel met vlekkerverwijderaar gebruiken... ooit een camo broek erin gedaan met dat spul en kwam eruit als OD :p

• Leuk
Waarderingen: Boudewijn en Somentus
30 graden snelwas, en pc net als de echte in handwarm water als het echt moet

De kleren gooi ik gewoon in de was, ja de kleuren worden wat valer, maar is niet echt boeiend.
Plate carrier en handschoenen was ik gewoon in een emmer. Ik gooi er wat waspoeder en verzachter in laat even weken, en klaar is kees.

Plate carrier en handschoenen beginnen na een paar skirms toch wel naar zweet van vorige skirm te ruiken. Maar nu ruiken ze weer naar bloemetjes.

Broek, shirt en handschoenen gaan bij mij gewoon de wasmachine in op t standje "outdoor" kleding. Nog geen nadelige effecten ondervonden.

Onze wasmachine heeft een staand Opfrissen. Dit is een kort programma met niet al te hoge temperatuur. Me US Woodland is nog steeds mooi en niet vaal.

Ik gooi mijn bdu gewoon in de wasmachine. Verschil is wel dat ik een echte bdu heb en geen invader gear / 101 inc/ etc merk.

Mijjn marpat setje van Invader Gear werd al vaal door het alleen maar te dragen... Heb het dan ook opgegeven met die zooi, flikker het nu gewoon maar in de wasmachine (nouja ik niet, mn ma) :p.

Ik heb het gevoel dat de real deal minder snel lelijk wordt of vervaald dan dat airsoft spul. Kan dat kloppen? Als dat zo is ga ik binnenkort mooi een setje flecktarn of m90 scoren (goed excuus toch?) :cool:.

• Leuk
Waarderingen: Jan
Mijjn marpat setje van Invader Gear werd al vaal door het alleen maar te dragen... Heb het dan ook opgegeven met die zooi, flikker het nu gewoon maar in de wasmachine (nouja ik niet, mn ma) :p.

Ik heb het gevoel dat de real deal minder snel lelijk wordt of vervaald dan dat airsoft spul. Kan dat kloppen? Als dat zo is ga ik binnenkort mooi een setje flecktarn of m90 scoren (goed excuus toch?) :cool:.

Zeker een goede reden om nieuwe camo te kopen:rolleyes: Het nadeel van M90 camo is dat er niet zo veel van is. Dus kwaliteit heb is lastig te vinden. De kleding die ik heb zit goed en is prima. Alleen na mijn buikschuiver op BH is er wel al een zak kapot van mn broek. Die heb is ondertussen al weer dicht genaaid, maar dat zou een broek toch wel aan moeten kunnen.

Zeker een goede reden om nieuwe camo te kopen:rolleyes: Het nadeel van M90 camo is dat er niet zo veel van is. Dus kwaliteit heb is lastig te vinden. De kleding die ik heb zit goed en is prima. Alleen na mijn buikschuiver op BH is er wel al een zak kapot van mn broek. Die heb is ondertussen al weer dicht genaaid, maar dat zou een broek toch wel aan moeten kunnen.

Haha inderdaad! Onder het mom van "je hebt nooit teveel airsoft spullen".

Ik heb wel een tijdje geleden een m90 broek aangepast. Het viel me juist op dat deze uniformen een zeer zware kwaliteit hebben, dus verwacht dat deze wel lang mee zullen gaan. Alleen denk ik niet dat ze gemaakt zijn voor slides over grijze klinkertjes, en groene camouflage schijnt daarop ook niet zo goed z'n werk te doen :p. Ik denk dat je die move beter thuis kunt laten de volgende keer haha!

Haha inderdaad! Onder het mom van "je hebt nooit teveel airsoft spullen".

Ik heb wel een tijdje geleden een m90 broek aangepast. Het viel me juist op dat deze uniformen een zeer zware kwaliteit hebben, dus verwacht dat deze wel lang mee zullen gaan. Alleen denk ik niet dat ze gemaakt zijn voor slides over grijze klinkertjes, en groene camouflage schijnt daarop ook niet zo goed z'n werk te doen :p. Ik denk dat je die move beter thuis kunt laten de volgende keer haha!

hahahaha:oops: Ik had die techniek ook niet helemaal gepland. Was een soort tactische ingeving, of onhandigheid. :confused:

Verder voor de kleding weet ik niet welke jij gepast hebt. Maar die set die ik heb is inderdaad behoorlijk dik. Misschien dat alleen de zakken van dunner materiaal zijn. Ik herinner me ook dat het niet de stof was die kapot was, maar de stiksels. Dus er is hoop!

Deze set heb ik misschien iets voor jou: https://www.varusteleka.com/en/product/swedish-m90-field-jacket-surplus/29840

Ik heb het gevoel dat de real deal minder snel lelijk wordt of vervaald dan dat airsoft spul. Kan dat kloppen?

Ik kan alleen spreken over bdu van het korps.
Ik speel nu 5 jaar ermee en daarvoor gebruikte ik het in dienst.
De kleuren zijn nog perfect.
Alleen industriële wasmachines vervagen de kleuren (en dagelijks wassen natuurlijk)

Ik mik alles gewoon in de wasmachine met een beetje wasmiddel op 30°C.

Ik was het altijd met snelwasjes in de wasmachine (30 graden) maar mijn marpat invader gear set is inderdaad heel vaal geworden. Blijft jammer. Toch maar eens achter een real-deal setje aan.

Volgende keer maar eens de koud water optie van Victor proberen voordat ik in een wit uniform loop ;)

• Leuk
Waarderingen: Jelle