Knutselproject: AY Spectre M4

Blade

Well-Known Member
Trophies
15
Een tijdje terug de stap genomen om een Spectre M4 aan te schaffen. Ik kwam em voor het eerst tegen bij Gunfire toen ik in hun sales artikelen aan het neuzen was. Door zijn ongebruikelijke (voor sommige ook ronduit lelijke) vorm bleef de Spectre in de maanden erna toch iets wat mijn aandacht bleef trekken. Nadat ik er op Youtube bij Airsoftology bij toeval een recensie van zag, was ik om.


Deze moest en zou er komen en het kon wel eens een mooi projectje worden om wat aan te knutselen.

De Spectre is een van oorsprong italiaanse SMG en werd gebruikt door het zwitserse leger, de italiaanse Special forces en de franse Police nationale. Het speciale aan de Spectre was dat het een fast deployment pistol was (FDP)met een soort van double-action functie. Dit zorgt ervoor dat de Spectre niet eerst gecocked hoeft te worden voordat er geschoten kan worden. Het real steel model is van 1984 t/m 2001 geproduceerd en daarna is de productie gestopt. Tot zover een stukje geschiedenis.

Na mijn beslissing de Spectre aan te schaffen, was deze “natuurlijk” niet meer te krijgen bij Gunfire en moest ik dus gaan speuren op het wereldwijde web. Toen kwam ik er achter dat er verschillende producenten zijn die het model gemaakt hebben, namelijk Echo1, ForceCore Industries en AY. Na wat uitzoekwerk bleek de AY uitvoering een verbeterde versie te zijn tov de andere 2. Dus via Safarasoftair in Italië de replica besteld voor 129 euro en nog 7 extra magazijnen, aangezien deze maar 50 bb’s bevatten (het originele real steel magazijn bevat ook 50 9mm patronen).

Het pakketje kwam al na een dag of 4 binnen dus de leveringssnelheid was goed, de doos bevatte naast de replica, een 8.4v batterij en een meegeleverd magazijn. De lader voor de batterij ontbrak helaas, maar bij nadere inspectie stond dit ook al in de omschrijving. De replica is 35cm lang en grotendeels gemaakt van polymeer met wat metalen onderdelen, maar heeft toch een redelijk fijn gewicht van 1,5 kg en 1 stuk rails aan de rechtkant van de handguard. De batterij moet in de foregrip en aan de bovenkant zitten 2 metalen sights en een metalen charging handle. De hopup unit is een cheap ass plastiek ding en bij het testen kwam ik dan ook uit op een teleurstellende 260 fps in tegenstelling tot de beloofde 330 fps. Maar afgezien daarvan vond ik de replica nog lang niet tegenvallen. En aangezien ik hem toch wil upgraden, is dit een mooie basis om mee te beginnen.

IMG_1150_zps1col7lr7.jpg

IMG_1144_zpst8opepza.jpg


Nou houd ik eigenlijk helemaal niet van SMG’s zonder stock, want ik wil een replica gewoon kunnen schouderen als ik ga schieten, dus mijn plan was om er zelf een stock op te zetten. Er is ook wel folding stock op de markt specifiek gemaakt voor de Spectre, maar deze vind ik niet echt mooi.
spectre%20stock_zpswnd8eejg.jpg

De planning was dus om de achterkant dusdanig aan te passen dat er een M4 buffer tube met stock op gezet kon worden. Dan gaat de batterij in de buffer tube, zodat de veel te grote frontgrip permanent verwijderd kan worden.

Een kleine opsomming van de upgrades/mods die ik mezelf had voorgenomen om te doen waren:

-Threaded outer barrel ipv de “mooie” oranje standard tip

-M4 stock eraan knutselen

-Lipo ready maken en de bedrading van de frontgrip naar de buffertube omleggen

-Front grip verwijderen

-Meer rails

-Andere hopup unit plaatsen met precision barrel

-Gelagerde springguide erin en eventueel een andere veer

De threaded outer barrel was gelukkig zo kant en klaar te koop van Echo1, dus dankzij Airsoft GI binnen een weekje binnen gekregen. Dit was dan ook gelijk de meest makkelijke upgrade.
134C84E9-43EB-423A-81C6-F13113063520_zps1ahna0mh.jpg

Met wat zaag, vijl, boor, dremel en schroefwerk heb ik een aluminium stock adapter gemaakt die op de achterkant past, de bedrading naar achteren omgelegd en LIPO ready gemaakt met een deans stekker. En met een 7.4v Lipo met Lipo alarm past alles mooi in de stock.
3E78ADDD-7470-46A7-B5CF-C1FBD350CBCF_zpsmywj07sm.jpg

Nu de frontgrip eigenlijk geen functie meer heeft en dus eigenlijk alleen nog maar groot en lelijk zit te zijn, kon die er dus af. Met de frontgrip verwijderd, moest ik het bevestigingspunt nog afzagen, alles vlak vijlen, gaten opvullen met epoxy en vervolgens mooi glad schuren. Aan de onderkant van de handguard komt dan een stuk rails voor een handstop.

Als nieuwe hopup wilde ik de M4 stijl Prowin hopup unit gebruiken, echter bleek deze hele korte vleugels te hebben, waardoor hij geen grip had in de body en dus vrijuit naar de zijkant kon kantelen. Dus op zoek naar een metal hopup met lange vleugels. Gunfire had een mooie van Airsoft Pro, helaas eerst de versie gekocht zonder alle wieltjes, armpjes en veertjes, dus uiteindelijk had ik na 3 weken de goeie versie in handen en deze paste wel. Een Madbull 6.03mm stainless steel innerbarrel ingekort en een flathop met purple prommy bucking en Namatzu firefly nub geinstalleerd. De hopup unit is te benaderen door de ejection port, maar de bolt cover kun je maar iets van 10mm openzetten, dus weinig ruimte om de hopup te verstellen.

32F6E3B5-82A8-409B-ACA7-56F0FC05C7A5_zpsnqaimgz5.jpg


Het wieltje bij de originele hopup zat helemaal aan de voorkant dus nog wel te verstellen door de kleine opening. De Prowin net zoals de Airsoft Pro hopup heeft het wieltje helemaal aan de achterkant van de unit zitten. Dus die bolt cover moet verder open kunnen om bij de verstelling te kunnen.
De body hierop aangepast, een nieuwe bolt cover gemaakt en met een charging handle spring het zo gemaakt dat de bolt cover uit zichzelf dicht gaat.
4A4FB7D0-3B62-4845-8F6A-D496376F9E88_zpsc18opbbz.jpg

Na alles samengebouwd te hebben, bleek de bolt cover klem te komen zitten tussen de body en de gearbox en dus open te blijven staan, maar dat is uiteindelijk ook weer niet heel erg, want dan kun je makkelijker de hopup afstellen en vervolgens de bolt cover handmatig sluiten.

Dan de gearbox. Dit is een iets gemodificeerde V3.

IMG_1793_zpsmxkqdkuf.jpg


Had ik nog geen ervaring mee dus een mooi leermomentje over hoe alles in elkaar zit. De kwaliteit van de schroefjes is totaal ruk, want bij het eerste schroefje wat ik los wil draaien om de motor eraf te halen, draai ik met weinig kracht al de schroefkop aan gort. Dus uiteindelijk de hele schroef voorzichtig uit moeten boren om de schroefdraad nog te kunnen redden en bij een RC webwinkel nieuwe schroefjes gekocht. De gearbox zelf ziet er op zich wel redelijk uit qua kwaliteit, de tandwielen zullen niet echt hoogwaardige kwaliteit zijn, maar ik ga gewoon kijken hoelang deze het uithouden en later eventueel een upgrade set erin zetten. Heb alles opnieuw gesmeerd en geshimmed. De springguide was van plastic dus die vervangen door een gelagerde metalen springguide en de veer vervangen door een irregular M100 spring.

Na een FPS test kwam ik nog steeds maar uit op een kleine 290 fps, dus de veer vervangen door een M120 en nu schiet ie een mooie stabiele 345 fps. De ROF in full auto ligt zo rond de 8 rps. Niet heel hoog, maar ik vind dit eigenlijk wel een mooie realistisch aanvoelend ROF die meer zo van TAK TAK TAK gaat ipv PRRRRRRRRRRRRRRRR, dus die laat ik lekker zo. En daarbij, dit gaat een CQB speeltje worden dus full auto komt er zowiezo niet veel aan te pas.

Als finishing touch nog een Noveske sound amplifier, een rubberen grip en een M2 red dot erop en klaar is kees.
6CF91819-31E1-4F3B-BB2D-D72C9AF9B2F4_zpsahswam0d.jpg

En dan gaan dit weekend de replica en mijn mede airsofters de vuurdoop eens geven bij Ghost Town :D
Dus er komt nog een performance update na dit weekend.
 
Dat ziet er wel beter uit dan in het begin! Het lijkt nog steeds op een glock met een stock, maar daar is het ook een machinepistool voor.
Ben benieuwd hoe hij werkt!
 
Ik zag deze en ik dacht, waar herken ik deze van? Het was een 'oh ja!' momentje:

400px-Goldeneye_007_N64_Phantom_Watch.jpg


Uit Goldeneye op de Nintendo 64! Heerlijk, die nostalgie.
 
Holy crap @Blade dat heb je netjes gefixed dude! Nog een hele toffe replica geworden met die stock er op! kudo's en leuk dat je het verslag hier plaatst!
 
Het is leuk om iets te hebben waar je niemand anders mee ziet lopen en het hele modificatie proces met alle oplossingen bedenken en uitvoeren, levert heel veel voldoening op als alles eenmaal werkt. En waarom niet mensen er van mee laten genieten en wellicht ook de creativiteit van anderen stimuleren.
 
Ach ja, achteraf moet je zulke dingen niet meer gaan opzoeken.
Ik moest en zou em op DAT moment hebben, dus was dit mijn beste en goedkoopste optie :D

Snap ik helemaal, maar dacht een goede tip voor mensen die in je voetstappen wil volgen. Ik zag trouwens recentelijk op het ASTKilo23 airsoft channel dat iemand een 3D printed buffer tube en mount had gemaakt voor deze replica. Ik zou hem ook wel willen, maar ik heb nog 2 andere replica's die ik onder handen wil nemen plus het feit dat ik bij mij thuis een replica stop heb :|.
 
Nou... de GROTE test sessie bij Ghost Town...

Laten we eerst beginnen met wat er fout ging:
- wilde op vrijdagavond nog even aanmelden voor de avondskirm voor zaterdag en kwam er toen achter dat die niet eens bestaat, dus werd het de overdag skirm, echter betekende dat dus ook dat ik 1 uur slaap kon pakken voordat ik weg moest zaterdagochtend.
- batterijen volledig opgeladen, maar uiteindelijk vergeten mee te nemen, zaten nog in mijn werktas.
- leenbatterij gevonden, THANK GOD! maar door een slechte stekker-soldeer-draadje-verbinding was deze baterij niet echt te gebruiken, dus heb alleen de fps test en het eerste potje kunnen overleven ermee.
- Na thuiskomst je werktas incl VOLLEDIG opgeladen batterijen vinden in de auto waarmee je op de skirm was.... o_O

Wat er wel goed ging:
- Het laden van het magazijn
- Mijn normale levensfuncties uitvoeren ondanks nauwelijks geslapen te hebben
- De hele dag toch nog kunnen spelen mn Scorpion Evo backup met niet opgeladen batterij (thank you ASG)

Dus test 1 was een niet zo heel goede, maar voor zover ik heb kunnen ervaren, deed ie het goed, enkel heeft de red dot nog wat fine-tuning nodig. Dus test 2 komt dan over 2 weken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Terug
Bovenaan