Krytac mk II PDW hopup

pietvdh1993

Member
2 feb 2024
6
0
Dag airsoft bazaar forum!

Een paar weken geleden heb ik een gave Krytac gekocht. Deze was door de vorige eigenaar al wat geuprade en is in top conditie. Alleen was de vorige eigenaar net zo'n rookie als ik, dus kon hij me niet veel zeggen behalve dat er upgraden zijn geweest aan: nozzle, backing, nub, piston en dat er een peren in is gezet. Verder zit er een lambda one 141mm 6.01 steel barrel in.

Ik schiet met .30 bbs, maar merk dat ondanks de zwaarte ze na 40 meter alsnog omhoog vliegen. Bij .28 is dat nog erger. De hopup heb ik afgesteld, maar hij gaat niet verder omlaag dan dit..

Dus de hulpvraag: hebben jullie enig idee hoe ik mijn hopup nog verder omlaag krijg? Of is dit echt de max? En wat is dan de volgende stap?

Alle hulp wordt gewaardeerd! Fijn weekend : )

Groet, Piet
 
Met 0.30 bb's heb je na 40 meter overhop? Dat is best apart. :rolleyes:
Komen de BB's ook uit een nieuwe verpakking, trouwens? Of zaten deze ook bij de overname? Ik heb wel eens gehoord van overnames waarbij er BB's van een lichter gewicht in de verkeerde verpakking waren terecht gekomen. Dan kan je replica ook hele rare dingen gaan doen en inconcenquent gaan schieten. Dan zoek je je ook letterlijk rot.

Verder een klein dingetje, wat ik eigenlijk met alle airsoft replica's met rotary style hop-ups heb gehad:
- Hop-up naar beneden draaien is meer hop-up toepassen. Je hebt kans dat je nu vol de hop-up erop hebt staan. Naar beneden draai is dus BB meer omhoog.
- Hop-up naar boven draaien is minder hop-up toepassen. Ik zou eens kijken wat er gebeurt als je de hop-up helemaal naar boven zet. Als je dan je overhop kwijt bent en de BB valt na 40 meter op de grond, dan kun je stellen dat er niets aan de hand is.

Probeer dit eerst maar. Ik heb het vermoeden dat dit het probleem is, anders zoeken we weer verder. Het goed afstellen van een hop-up kan even zoeken zijn, maar is het wel waard. :)
 
Dag forumgenoten,

Ik ben even onderbroken geweest door dat grote volksfeest beneden de rivieren haha, maar heb afgelopen weekend de replica weer een keer ter handen genomen. Wat dingen:

- Als ik de hop up naar boven draai, gaat het getal dat er staat 'omhoog'. Ook staat er Hop met een pijl omhoog. Dan ben ik geneigd om te zeggen dat ik de dus 'meer' Hop toepas.
- Als ik de Hop volledig omhoog draai, komt de BB niet eens de loop uit.
- Draai ik de Hop wat omlaag, komt de BB de loop uit maar vliegt hij (bijna) gelijk omhoog.
- Draai ik de Hop helemaal omlaag, naar 0 (lager kan niet) dan vliegt de BB rechtuit en uiteindelijk omhoog. Maar voor mij gevoel gaat de BB alsnog (veel) sneller omhoog dan hij zou moeten.

Overigens geldt dit allemaal voor .30 BB's. Gebruik ik lichtere BB's, dan wordt het effect enkel versterkt, lees: dan gaat hij bij een Hop van 0 eerder omhoog dan bij de .30 bb's.

Is er een mogelijkheid om je Hop up NOG lager af te stellen, of zit het probleem dan ergens anders? Teveel vermogen op de veer, de batterij o.i.d.?

Wederom dank voor het lezen en de mogelijke hulp!

Groeten,

Piet
 
Wat voor bucking zit er in?. Een team genoot van mijn had dit probleem ook bij een skirm en hij had een verkeerde bucking er in zitten
 
  • Leuk
Waarderingen: Eviltwin-NL
- Als ik de hop up naar boven draai, gaat het getal dat er staat 'omhoog'. Ook staat er Hop met een pijl omhoog. Dan ben ik geneigd om te zeggen dat ik de dus 'meer' Hop toepas.
- Als ik de Hop volledig omhoog draai, komt de BB niet eens de loop uit.
- Draai ik de Hop wat omlaag, komt de BB de loop uit maar vliegt hij (bijna) gelijk omhoog.
- Draai ik de Hop helemaal omlaag, naar 0 (lager kan niet) dan vliegt de BB rechtuit en uiteindelijk omhoog. Maar voor mij gevoel gaat de BB alsnog (veel) sneller omhoog dan hij zou moeten.

Overigens geldt dit allemaal voor .30 BB's. Gebruik ik lichtere BB's, dan wordt het effect enkel versterkt, lees: dan gaat hij bij een Hop van 0 eerder omhoog dan bij de .30 bb's.

Is er een mogelijkheid om je Hop up NOG lager af te stellen, of zit het probleem dan ergens anders? Teveel vermogen op de veer, de batterij o.i.d.?
Hmmm. Nou ja, de hop-up 'werkt' in ieder geval in een bepaalde vorm.

Dus met de hop-up volledig open, met een 0.30 bb heeft je replica eigenlijk tot nu toe het 'beste' resultaat. :rolleyes:

Dat, in combinatie met het verhaal dat 'de vorige eigenaar een rookie is en niet meer precies wist wat hij gedaan heeft', kan nogal veel betekenen. Ik neig echter wel een beetje net zoals @gambit dat de bucking en nub niet de beste combi zijn of dat deze niet lekker zit. Zou ook kunnen zijn dat ondanks dat de hop-up helemaal naar boven staat, er toch nog door de nub op de bucking wordt geduwd. Met als gevolg te veel hop-up, met het resultaat dat de bb te hoog gaat vliegen.

Ik zou voor nu daar beginnen met zoeken. De spring\veer of de batterij zou hiervoor niet veel moeten uitmaken, trouwens: dit is meer een hop-up dingetje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eviltwin-NL
Thanks beiden voor de reactie! Prettig in ieder geval dat ik niet gek ben haha en dat zulke dingen voorkomen. Nu ben ik natuurlijk net zo'n rookie, dus dan de vraag: hoe verder? Is een bucking of nub iets wat een beginner kan vervangen haha? Of is dat ingrijpend, en hebben jullie dan wellicht een tip in de omgeving Den Bosch / Nijmegen? Ik hoor het graag! Groetjes weer en een fijne avond : )
 
Je kan de inner barrel er uit halen en de hop up vol open zetten en dan kijken in de loop of er een bultje zit (dat geeft een bb ze hop) als je die ziet terwijl hij vol open staan dan is er een probleem met de nub die er in zit. Te groot waarschijnlijk
 
Dag heren,

Wederom zijn we een tijdje verder, maar wilde jullie toch even informeren over het uiteindelijke resultaat. Ben met mijn replica bij Krale geweest en heb daar de informatie gedeeld zoals hier besproken. Zij hebben de replica uit elkaar gehaald en gezien dat de bucking handmatig was afgevijld, waarschijnlijk om hem wat meer vermogen te geven (vond ik best een leip idee haha). Uiteindelijk de bucking vervangen door een nieuwe en nu schiet hij weer netjes recht!

Kom ik bij 'een volgende vraag'. Ik schiet 0.9 J met .30 bb's. Ik speel over het algemeen enkel buiten en merk dat ik 'afstand te kort kom'. Naar mijn idee is dat op te lossen door de replica harder te laten schieten, richting 1.1 of 1.15. Hoe kijken jullie daar naar? En wat is de meest gebruikelijke stap om dat te realiseren? De barrel is al vervangen geweest van stock naar een lambda one 141mm 6.01 variant. Verder weet ik dat er een Perun in zit (wat is dat haha?) en dat de Nozzle en Piston geupgrade zijn. Plus dat natuurlijk de bucking/nub niet meer standaard zijn.

Hoor het wel weer een keer mannen, bedankt voor de moeite en hulp!!
 
Wederom zijn we een tijdje verder, maar wilde jullie toch even informeren over het uiteindelijke resultaat. Ben met mijn replica bij Krale geweest en heb daar de informatie gedeeld zoals hier besproken. Zij hebben de replica uit elkaar gehaald en gezien dat de bucking handmatig was afgevijld, waarschijnlijk om hem wat meer vermogen te geven (vond ik best een leip idee haha). Uiteindelijk de bucking vervangen door een nieuwe en nu schiet hij weer netjes recht!
Huh?

Nou, als ik ergens nog nooit van gehoord, dat is het dat wel. Ik kan mij niet voorstellen dat een bucking afvijlen ergens mee helpt. En dan bleek dan ook wel.

Dank je wel voor de terugkoppeling.
Kom ik bij 'een volgende vraag'. Ik schiet 0.9 J met .30 bb's. Ik speel over het algemeen enkel buiten en merk dat ik 'afstand te kort kom'. Naar mijn idee is dat op te lossen door de replica harder te laten schieten, richting 1.1 of 1.15. Hoe kijken jullie daar naar? En wat is de meest gebruikelijke stap om dat te realiseren? De barrel is al vervangen geweest van stock naar een lambda one 141mm 6.01 variant. Verder weet ik dat er een Perun in zit (wat is dat haha?) en dat de Nozzle en Piston geupgrade zijn. Plus dat natuurlijk de bucking/nub niet meer standaard zijn.
0,9 j is inderdaad wat aan de 'zachte' kant qua joule. Is deze waarde wel stabiel bij de chrono? Dus dat je net elke keer rond de 0.90 j schiet?

Het zou kunnen dat je range iets toeneemt met vervanging van een veer in de gearbox, maar ik denk dat dat wel meevalt. Verwacht daar geen tientalle meters vooruitgang.

Weet je toevallig welke bucking & nub Krale in je replica geinstalleerd heeft? En welk merk BB's en gewicht gebruik je momenteel bij skirms?

Ik heb zelf namelijk met een geupgrade barrel/bucking/nub AEG, welke net aan 1.00 joule schoot gespeeld en haalde daar prima afstanden mee. Dus niet blind staren op de joule. Kameraad had toen ook een Krytac, volledig stock, 1.15j en die schoot minder verder en constant als ik. :)

Perun is trouwens een ingeboud mosfet/ETU, bepaald meer de gevoeligheid van de trigger. Je nozzle en piston helpen verder je airseal, dus vandaar mijn vraag eerder of de replica constant schiet qua FPS.
 
Nou, als ik ergens nog nooit van gehoord, dat is het dat wel. Ik kan mij niet voorstellen dat een bucking afvijlen ergens mee helpt. En dan bleek dan ook wel.
Inderdaad ja.. Blij dat dat is opgelost in ieder geval.

De bucking die in de replica zit is een paarse Prometheus Soft. De nub weet ik helaas niet. Ik schiet momenteel met .30 bb's van Bioval, dat zijn deze:

Replica schiet constant 0.9 inderdaad. Zag bij de laatste chrono van .89 tot .91 voorbij komen, niets geks. Zal daar een volgende keer ook nog eens goed op letten.

Wel opvallend dat kracht dus niet persé gelijk staat aan range! onder de perfecte omstandigheden zou dat wel zo moeten zijn toch?
 
De bucking die in de replica zit is een paarse Prometheus Soft. De nub weet ik helaas niet. Ik schiet momenteel met .30 bb's van Bioval, dat zijn deze:
Replica schiet constant 0.9 inderdaad. Zag bij de laatste chrono van .89 tot .91 voorbij komen, niets geks. Zal daar een volgende keer ook nog eens goed op letten.
Bij die bucking zit standaard een eigen nub bij, dus vandaar dat je het niet weet. ;)
Dat is verder, zover ik weet, een prima nucking/nub combi. Geen ervaring mee, maar ik weet dat veel mensen hier naar uitwijken.

De joule metingen zijn met die getallen prima stabiel. Er mankeert dus niets aan de luchtdruk die de gearbox maakt met de geupgrade pistol en nozzle, lijkt het.

Ik heb verder geen ervaringen met de BB's van Bioval, maar ik heb mogelijk de indruk dat de combinatie van 0.9j en de Bucking/nub niet genoeg range geeft doordat de BB aan de zware kant is.

Ter illustratie: in Japan, waar airsoft is 'uitgevonden', wordt er maar maximaal met 0.9 joule gespeeld. Hoogste gewicht op de meeste velden is 0.25. Voor snipers is de 0.9 joule regulering ook van toepassingen, maar die mogen dan vaak met 0.28 spelen. :)

Ik zou eens proberen, als je bijvoorbeeld iemand kent die nog wat BB's heeft liggen, of een 0.25g BB of 0.28 BB beter werkt voor jouw setup. Ikzelf gebruik enkel G&G Bio BB's van 0.28g en die werken in mijn setups altijd dikke prima.
Wel opvallend dat kracht dus niet persé gelijk staat aan range! onder de perfecte omstandigheden zou dat wel zo moeten zijn toch?
Die regel zou theoretisch opgaan als er geen hop-up unit tussen zou zitten. ;)
De backspin die de hop-up geeft aan de BB zorgt voor veel meer range dan de kracht van de replica zelf. Daar zitten wat intressant natuurwetten en gedachtes achter, waar ik zeker niet alles van weet, maar Youtube heeft daar vast wel uitleg video's achter.
 
Haha, dat verklaart een hoop.

Thanks voor je antwoorden. Heb zelf thuis ook nog wat .25 en .28 liggen dus ik zal eens gaan kijken of de range daarmee toeneemt!

Misschien een noob vraag, maar loop ik daarmee niet het risico dat de joule dan omhoog gaat..?
Ik denk dat hier een misverstand is.

De FPS/Joule meting wordt standaard gedaan met 0.30 g BB's. Dit is een standaard die in 2019 bepaald is door de NABV na onderzoek. Er wordt dus vastgesteld wat de snelheid/energie van een 0.30g BB is. Op het moment dat een replica hier aan voldoet, wordt een replica goed gekeurd om te skirmen.

Welke gewicht of merk BB je daarna gebruikt, maakt in principe niets uit. Voor replica's in de Assault klasse (1.2 joule, 0.30g BB) mag in principe alles, zolang deze maar niet zwaarder is dan 0.30g en de BB moet Biologisch afbreekbaar zijn.

Of je nu 0,20g, 0.23g, 0.25g of 0.28g gebruikt: dat is allemaal geen probleem zolang je maar aan de standaard van max 1.2 joule op een 0.30g BB voldoet.
Dit is ook de reden dat een organisatie altijd moet voorzien van 0.30g BB's, omdat dit de standaard is om te meten. :)
Dat ligt dus nooit bij de airsoftspeler zelf, ook om misbruik te voorkomen.

Ik zou je dan ook vooral niet druk maken over joule omhoog of dergelijke met andere BB's. Lekker proberen en kijken welke BB het beste voor jou setup werkt, omdat je weet dat je replica altijd goed gekeurd wordt op de NL standaard. Ik heb hetvermoeden dat een 0.25g BB of 0.28g gaat werken. Als je die hebt liggen om te testen, zou ik dat eerst doen en kijken wat dit doet. Lekker rustig de tijd voor nemen werkt altijd goed.

Als je veel klust aan replica's, dan is het wel handig om een setje 0.30g BB's achter de hand te hebben zodat je goed de FPS/joule kan meten, maar goed. Daar lijkt hier echter niet specifiek sprake van.
 
Hallo joule zegt idd niet zo super veel, ik schiet 0.95 1.0 joule en schiet 80 meter waarvan 60 65 meter effectief met m100 veer en 0.28 bb's, ik heb een maxx hop up (aangepast) want door hun systeem wat bb's vast houdt had ik alleen maar feed problemen, dus er afgehaald. Verder een rvs/steel barrel prometheus 6.03 en maple leaf yellow bucking (60 graden) en omega nub ook van maple leaf.
hk416dv32.jpg