L22A2

Toothpick

Well-Known Member
4 sep 2014
1.448
660
Trophies
25
G&G L22A2


Algemene informatie


]
ig9sur.jpg



De L22A2 ook wel L85 AFV genoemd, is de korte versie van de L85 serie en origineel bedoeld voor o.a. tank en pantservoertuig bemanning om nood acties buiten het voertuig. Maar ook bij de British Royal Mariners Fleet protection group en piloten. Het is niet zoals vele zeggen/denken een afgezaagde L85A2, Maar juist zijn grotere broer de L86A2 die ze korter hebben gemaakt.


Dit alles is hier te lezen: https://en.wikipedia.org/wiki/SA80#L22A1_and_L22A2_Carbines


De L22A2 wordt door G&G standaard geleverd met een foregrip als ook een x4 suscat (laserlamp is eigen toevoeging zie verder op hoe en wat).


Demontage


De L22A2 is in 3 hoofdgroepen uit elkaar te halen.


ng8qhk.jpg



-De handguard die over de innerbarrel geschoven zit.

-Het onderste deel

-Het bovenste deel


x538n4.jpg



De gearbox is van plastic wat 1 geheel is. Dit is best lastig demonteren omdat de hop-up er ook binnen in vast zit. Verder is bij het monteren vooral belangrijk dat je goed kijkt of alles goed en recht zit. Is dit niet het geval en heb je hem al te ver dicht dan kun je alles tot ergernis aan toe weer open draaien.


Amateur errors


264460h.jpg
 


Om de loop te demonteren dacht ik dat ik hier het ijzer iets moest verbuigen. Helaas is dit wat zwakker metaal en was het *krak*.


 
2yl63xf.jpg



Hier boven de trekker zitten 2 schroefjes. Haal je die weg dan kun je zo de “klem” die om de innerbarrel zit weghalen om de gearbox compleet met hop-up en innerbarrel los te halen.


 
vgk4s4.jpg



Het “klepje” bovenop heb ik tijdens het monteren/demonteren per ongeluk afgebroken. Door zoals eerder aangegeven het zwakke materiaal brak dit snel.


Het voorste bevestigingspunt voor de sling is helaas ook al afgebroken. Dit heb ik zoals te zien is zelf opgelost met wat RVS.


Verder zitten er boven de safety-switch aan beide zijden een schroef. Deze waren vrij snel gesleten dat ik ze daarom maar vervangen heb voor deze huidige M3 schroeven.


Prestaties/totaal overzicht


Toen ik hem op Airsoft Brugge forum vond kreeg in te horen van de vorige eigenaar dat hij hem maar enkele keren had gebruikt. Toen ik hem zijn vuurdoop gaf op Gasselte tijdens ook de opnames voor “Man bijt Hond” presteerde hij boven mijn verwachtingen. Ondanks zijn korte loop heeft hij dankzij het bullpup is de loop langer dan bij bijvoorbeeld een m4 met de zelfde buiten lengte.


Tot op heden is het mijn meest favoriete Airsoft apparaat in mijn SA80/L85 serie. Dit vanwege zijn compactheid, accuratie en lichtgewicht t.o.v. mijn L85A1(Army) en L86A2(ICS)


Ondertussen heb ik er een widebore innerbarrel in laten zetten. Dit samen met een R-Hop wat allemaal vakkundig is geplaatst door een teammaat van mij.

Zelf heb ik de connectoren vervangen voor XT-60 Dit omdat deze minder weerstand geven dan tamilya maar ook beter grip hebben en makkelijker te solderen zijn dan deans.


Voor batterij heb ik een 3cell lifepo gekozen. Deze omdat ze stabieler zijn dan LIPO’s, met hun 3cell op 9,9V komen waardoor je zo dichtbij mogelijk blijft van originele 8,6V batterijen van NIMH.

NIMH heb ik niet voor gekozen omdat ik ook met koud weer speel en deze batterijen dan snel kunnen ontladen.


Verder heb ik er standaard voor de sier een laserlamp op zitten. Ik kan er batterijen in doen en gebruiken maar aangezien deze te sterk is heb ik er geen batterijen in. Tenslotte moet de sport leuk en VEILIG zijn.


 


Voordelen:


-Compact

-lange loop icm zijn lengte

-accuraat

-goede foregrip en suscat bij airsoft apparaat

-gebruikt m4/16 magazijnen



Nadelen:


-mindere kwaliteit metaal wat snel kan breken

-weinig ruimte voor batterij

-gearbox met hop-up en innerbarrel één geheel
 
Leuke review! Wist niet dat er zoveel varianten waren van de l85 serie. Weer wat geleerd :p


 
 
Niet alleen cqb. Vraag maar aan de jongens die toen met mij in ulicoten waren.