Laden van een NImh accu i.c.m. Imax lader

SGT_Backdraft

Member
26 aug 2018
8
0
Trophies
1
Hallo iedereen,

Kan iemand mij helpen met het volgende,

Ik heb onlangs twee accu's gekocht en een Imax BC6A lader, nu wil ik de accu's laden maar ik weet niet op welke instelling.

De accu's zijn 8.4 Volt en 1600mAh hoe moet ik de lader instellen, ik dacht met een vermogen van 1.6A alleen de lader geeft na ongeveer 2 minuten aan dat de accu's vol zijn, als ik ze dan in mijn replica plaats is de accu met 3 schoten leeg, ergens klopt iets dus niet.......

Wij kan en wil mij even op gang helpen met deze casus ?

Ik hoor graag van jullie, ik voeg wat foto's toe voor de duidelijkheid.
accu.jpeg
accu2.jpeg
lader.jpeg

Ik heb inmiddels mijn lader aangesloten zoals ik denk dat dat goed gaat, vervolgens heeft de accu ongeveer 35 minuten geladen (dat is al langer dan de vorige keer) de lader gaf aan FULL.

Ik heb de accu in mijn replica gedaan en na 1 magazijn op auto was hij leeg, dat is toch gek of niet ?

Graag jullie hulp, want ik loop echt vast in deze materie.......

10-4 OUT

Mijn ervaring met Nimh's is altijd om het laden zo langzaam mogelijk te doen, hoe voller je de cellen meestal krijgt. Zoals aangegeven op je Nimh is een standaard charge 160mA of wel 0.16A, jij probeert hem te laden met 1.6A, of wel 10x zoveel. Probeer hem eens te laden met 0.2A - 0.4A en kijk dan eens wat hij doet.

Even ter lering en vermaak.
Jou replica, is deze voorzien van een mosfet?
Indien ja, hoe staat deze ingesteld?
Als deze bv is ingesteld op een 2S lipo accu en je gebruikt nu een NIMH accu, dan kan ik het begrijpen dat hij problemen geeft.
Een NIMH accu heeft een grotere spannings drop dan een lipo met de zelfde belasting en als dan de voltage te laag is(mosfet ingesteld op 2s lipo) dan zal de replica ophouden met werken.
Ook kan het zijn dat de accu's die je hebt gekocht, te lang in een magazijn hebben gelegen en daardoor te diep ontladen zijn geweest er er misschien een cell slecht is.
Probeer eens wat al aangegeven werd, hem langzaam opladen met 0.2 Ampere en probeer het daarna nog eens.
Indien geen verbetering, zou ik gaan kijken of je een accu kunt lenen om uit te sluiten of het daar aan ligt.

MVG Roy AKA Smitty
PS in welke replica zit deze accu??

• Leuk
Waarderingen: QuickFix
Hey mannen allereerst bedankt voor jullie antwoorden !

Cyma 005 M4 full metal

Ik heb een tweedehands M4 gekocht daar zaten twee accu's bij een NIMh en een Lipo, ik weet niet of er een mosfet is geplaatst, hoe zou ik dat kunnen checken, dan moet de M4 open naar ik aanneem ?

Omdat ik wat huiverig was voor die Lipo, dacht ik ik kan hem net zo goed met Nimh gebruiken, maar ik bedenk me nu dat als de vorige eigenaar er wel een mosfet in geplaatst heeft dat dat best nog problemen zou kunnen gaan geven, ik zal eens kijken of hij nog bereik baar is voor commentaar, wordt vervolgd......

Nogmaals dank voor jullie antwoorden, ben nog redelijk nieuw in de airsoft ;-)

Laatst bewerkt:
De vorige eigenaar geeft aan de M4 alleen met de Nimh te hebben gebruikt, de meegeleverde Lipo heeft hij ook niet eerder gebruikt, hij weet ook niet of er een Mosfet inzit.

Als ik zeker wil weten of die er in zit moet ik de replica open halen of niet ? of weg brengen voor een onderhoudsbeurt wellicht ?

Zo mijn replica (eventueel) met mosfet wel met Nimh accu's werken ? ik heb er nog niet mee gegamed alleen een beetje met de oude accu in de tuin gespeeld........1 of 2 magazijnen.....per keer

Indien de replica niet is geupgrade, betwijfel ik of er een mosfet in zit.
Indien deze replica altijd met een 8.4V NIMH is gebruikt, is het gebruiken van een 7.4V lipo geen probleem en kun je dit gewoon doen.
Ik zou wel aanraden om er een 2de bij te kopen om in de pauze of halverwege de speel dag te kunnen wisselen.
Dan trek je de lipo ook niet geheel leeg en blijft hij langer goed.
Je kunt natuurlijk altijd weer een nieuwe NIMH gebruiken, dat is geen probleem.
Alleen wat ik eerder aan gaf is dat een NIMH een groter voltage drop heeft als een lipo bij gelijke belasting.
Als je toch nieuwe accu's moet gaan kopen, zou ik zelf voor lipo gaan.
De lader is er iig geschikt voor.

Mvg Roy AKA Smitty
PS ik kan de Cyma 005 niet terug vinden

Wel of niet een MOSFET kun je redelijk eenvoudig controleren als je (de beschikking over) een multimeter hebt:
  • Accu los van de replica
  • Zet de multimeter aan en op de weerstand (ohm) stand
  • Doe de rode draad (plus) aan de pluspool van de accuconnector van de replica (ook meestal rood)
  • Doe de zwarte draad (min) aan de minpool van de accuconnector van de replica (ook meestal zwart)
  • Zet je replica in de semi-auto stand
  • Lees de waarde af op de multimeter: deze zal oneindig zijn
  • Druk nu de trekker in van je replica: je meet nu een lage weerstand (bijna 0 ohm van de motor) als er geen MOSFET inzit
    Wanneer de waarde hoger dan 1kOhm (= 1000 Ohm) of nog steeds oneindig is, dan zit er wel een MOSFET in

Tenzij de vorige eigenaar er zelf een mosfet in heeft gezet, kan ik je met 99.9% zekerheid garanderen dat er geen mosfet inzit. Tenzij er een heel erg nieuwe serie cyma replica's is, komt geen enkele van hun modellen van fabriek af met een mosfet erin.

De vorige eigenaar geeft aan de M4 alleen met de Nimh te hebben gebruikt, de meegeleverde Lipo heeft hij ook niet eerder gebruikt, hij weet ook niet of er een Mosfet inzit.

Als ik zeker wil weten of die er in zit moet ik de replica open halen of niet ? of weg brengen voor een onderhoudsbeurt wellicht ?

Zo mijn replica (eventueel) met mosfet wel met Nimh accu's werken ? ik heb er nog niet mee gegamed alleen een beetje met de oude accu in de tuin gespeeld........1 of 2 magazijnen.....per keer

Wat ik verwacht is dat als je die lipo op de juiste manier oplaad, de replica prima zal werken. Nimh is echt een verouderd soort accu die last heeft van snelle leegloop en 'memory effect' .

Je hoeft de replica niet open te maken, nimh zal als de accu goed is prima werken met een mosfet. Ik adviseer je echter om naar lipos te kijken.

Memory effect heeft alleen de NICAD, de NIMH heeft dit niet meer.
Daarom kun je NIMH ook vol weg leggen wat bij NICAD dus absoluut niet mag vanwege het memory effect.
Wat wel gebeurt is wat je al aangaf, ze "verouderen" heel snel.

Mvg Roy AKA Smitty

Nimh is echt een verouderd soort accu die last heeft van snelle leegloop en 'memory effect' .

Je hoeft de replica niet open te maken, nimh zal als de accu goed is prima werken met een mosfet. Ik adviseer je echter om naar lipos te kijken.

• Leuk
Waarderingen: QuickFix