Lasers... doen of laten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stey
  • Startdatum Startdatum

Stey

Well-Known Member
6 jun 2015
1.026
862
Trophies
13
Beste forummers,

Al een hele tijd lees en kijk ik dingen die te maken hebben met Airsoft. Zo nu en dan kom ik weleens wat tegen en zie ik foto's van teams die de hoek om komen zeilen met groene of rode lasers. Tot nu toe heb ik niets specifieks gevonden over wat/waar toegestaan is.

Zelf heb ik een hekel aan lasers. Dit omdat ik lastig gevallen ben door kleine kinderen die een veel te sterke laser konden kopen in het buitenland, en het leuk vonden om mensen ermee in de ogen te schijnen. Mijn statement? Als iemand met een laser in mijn ogen mag schijnen tijdens een skirm, dan voel ik mij vrij om begrenst melee-combat te gebruiken (niet slaan of schoppen maar grappelen en ontmantelen).

Vertel, wat zijn jullie ervaringen / bevindingen / meningen?

Ik kom ze zelden tegen. Daarbij heb ik twee keer een organisatie gezien, die er op afliep en aangaven dat ze niet boven borst hoogte mogen richten met die dingen.

Heb er tijdens een skirm zelf nog geen last van gehad. hooguit voordeel, mooie waarschuwing dat ze er aankomen. Of het geeft de locatie van de camper weg.

De regelgeving omtrent Lasers staat vastgelegd in de warenwet, ik geloof dat lasers boven class 1 en 1A verboden zijn. maar dat weet ik niet zeker.

Ik ben het geheel met je eens dat die dingen niet op een airsoft veld thuis horen aangezien veel van die dingen in het buitenland gekocht worden en veel te sterk zijn waardoor er ernstig oogletsel kan optreden.

Ik zeg dus ook : verbieden die dingen.

Dan zal de gebruiker waarschijnlijk zeggen en als argument aan voeren dat hij/zij nooit op het hoofd richt en er verantwoordelijk mee om gaat.

Totdat ze perongeluk wel iemand oogletsel aanbrengen met alle gevolgen van dien ,, en dan?

Van mij mogen ze de lasers gebruiken, maar dan wel met 1 grote regel. De gebruiker moet net als zijn AEG kunnen aantonen dat de laser voldoet aan de limiet. Dit niet doen, mag je hem niet gebruiken!

(ik denk dat 99,99% dat niet kan)

Ben er ook geen voorstander van. In BE had iemand in schoten (why....) een laser op zijn replica die me half in mn oog raakte. Gelukkig geen last van gehad en idd alleen maar beter op hem kunnen reageren omdat ik werd gewaarschuwd door die laser in mn oog. 

Ik heb Gerard Timmers van de NABV horen zeggen dat ze niet op replicas mogen overigens! Maar kan dit nergens terugvinden. 

Wat is het effect van een legale laser die door een 4x scope je oog raakt trouwens? Wordt hij dan geconcentreerder?

Persoonlijk vind ik het ook gevaarlijk. Zeker de sterkere lasers kunnen schade toedoen. Tuurlijk staat het gaaf, maar tactical lights zijn net zo tof. Stuk minder ellende. Je kunt ook een smaller en kleiner lampje voorzien van een roodfilter, net een laser, alleen niet verblindend. Lijkt mij een prima oplossing. 

Een laser, met welke klasse dan ook kan schade aanrichten aan het oog -zij het tijdelijk of permanent-. Het verheugt mij te lezen dat meer mensen ze liever niet toelaten, want om ook nog eens aan laser-bescherming te moeten denken maakt Airsoft wel erg lastig.

Omdat laserlicht, in tegenstelling tot licht van lampen en de zon, de vorm heeft van een nauwe, zich weinig verspreidende bundel, kan het gevaarlijk zijn. Ten eerste kan ook op grote afstand vrijwel het hele vermogen van de laser door de pupil het netvlies bereiken, terwijl de intensiteit van het licht van andere bronnen snel afneemt met de afstand. Bovendien concentreert de ooglens het laserlicht op een zeer klein gebiedje van het netvlies. Deze twee effecten maken dat laserlicht bij relatief kleine vermogens (enkele milliwatts) tot oogbeschadigingen kunnen leiden, door plaatselijke verhitting of door chemische reacties vergelijkbaar met zonnebrand. Dit geldt ook voor infraroodlasers die niet zichtbaar zijn, maar wel schade kunnen veroorzaken.

Lasers die worden verkocht moeten voorzien zijn van een classificatie-aanduiding die aangeeft hoe gevaarlijk de laser is, in een getal van 1 (ongevaarlijk) tot 4 (zeer gevaarlijk), die gedefinieerd zijn in officiële richtlijnen.[2] De klassen zijn:

• Klasse 1: de laser is ongevaarlijk onder alle omstandigheden, hetzij door een laag vermogen, dan wel door een afscherming die ervoor zorgt dat het licht de ogen niet kan bereiken. De lasers in cd-branders hebben een vrij hoog vermogen, maar zijn klasse 1 om laatstgenoemde reden. Lasers in streepjescodelezers vallen ook onder deze klasse omdat de laserbundel zo snel beweegt dat er nooit een gevaarlijke hoeveelheid licht in het oog kan komen.
  • Klasse 1M: de laser is veilig bij directe instraling in het oog (golflengte 302,5 tot 400 nm), maar zou gevaarlijk kunnen worden bij gebruik van een optisch instrument, zoals een vergrootglas of verrekijker. Lasers van deze klasse hebben een divergerende bundel of een brede bundeldiameter waardoor het gebruik gevaarlijk kan zijn.
  • Klasse 2: de laser is ongevaarlijk bij normaal gebruik, omdat de reflex om het oog te sluiten voorkomt dat er een oogschade optreedt. Dit zijn zichtbaar-licht-lasers (golflengte 400 tot 701 nm) met vermogens tot 1 mW, zoals de meeste laserpointers. Enkele seconden in een dergelijke laser staren kan wel tot (kleine) oogbeschadigingen leiden.
  • Klasse 2M: laser vergelijkbaar met klasse 2, onder de voorwaarde dat er geen instrumenten als lenzen gebruikt worden die het licht zouden kunnen concentreren. Lasers uit deze klasse produceren een hoog divergerende bundel of brede bundeldiameter.
  • Klasse 3R: deze laser wordt beschouwd als ongevaarlijk, maar kan potentieel gevaarlijk zijn wanneer direct in de laserbundel wordt gekeken. De limiet is 5 keer de waarde van de limiet die geldt voor klasse 1 (voor onzichtbaar licht) of klasse 2 (voor zichtbaar licht).
  • Klasse 3B: de laser kan bij blootstelling direct ernstige oogschade veroorzaken. Vermogens van 5 tot 500 mW en lasers met onzichtbare golflengtes bij lagere vermogens. De interne lasers in cd- en dvd-branders vallen onder deze categorie wanneer de behuizing van de brander wordt geopend. Diffuus licht van dit type laser is niet schadelijk.
  • Klasse 4: de laser levert onder alle omstandigheden direct gevaar op, ook diffuus licht afkomstig kan de ogen beschadigen. Het vermogen van deze lasers is hoger dan 500 mW.

Bovenstaande vermogens zijn indicaties voor continue lasers. Voor gepulste lasers en voor lasers met onzichtbare golflengtes gelden andere grenswaarden. Lasers zijn voornamelijk gevaarlijk wanneer de bundel direct of via een reflectie van een spiegelend oppervlak het oog raakt. De lichtvlek van een laser die op een mat, niet-glanzend oppervlak valt, kan hinderlijk fel zijn, maar is doorgaans niet direct schadelijk bij vermogens tot enkele watts. Voor mensen die werken met lasers in de klassen 3B en 4 zijn er veiligheidsbrillen die licht van de golflengte van de laser absorberen. Lasers met verschillende golflengtes vereisen daardoor ook verschillende typen veiligheidsbrillen.

Alle lasers t/m klasse 3B zijn toegestaan in Nederland. Het verhandelen van klasse 3R, 3B en 4 laserpointers aan consumenten is niet toegestaan. Het verhandelen van klasse 2, 2M, 3R, 3B en 4 lasergadgets is niet toegestaan.[3]

ik zal ze niet gebruiken heb er wel een maar die is te sterk class 3a

Je voelde de vraag al aankomen, haha! Bedankt voor de info, had ik zelf nog niet gevonden. Ik denk zelf dat het te lastig wordt om lasers toe te staan in NL omdat je dan moet verlangen van spelers dat ze laser-bescherming dragen (heb dat nog niet te koop gezien bij airsoft shops). Tevens weet je nooit of iemand om de hoek staat, ligt, zit of kruipt... dus niet op bepaalde hoogte richten zou ook lastig worden omdat je niet weet wat de positie van de tegenstander is.

Lasers leuk als decoratie. Op mijn L22a2 zet ik hem wel eens als deco. Maar zit geen batt in. Ik vind verbieden.

Maar verkijk je niet in de steeds feller wordende lampen die ook schade aan richten.

Als ik last ga krijgen van lampen neem ik mijn duiklampje mee... 1200 lumen ;-)

Lasers.Je moet er mee overweg kunnen gaan.Als je er met de laser de Godganse tijd aan mee door een gebouw rent,maak je het je tegenstander wel heel makkelijk.Volg het streepje,en PENG..HIT!!

Gebruik je hem goed,dan doe je het in de "point and shoot" methode. Wordt veel bij House clearing gebruikt.Je trapt de deur eruit,valt binnen en vanuit de losse pols richt je op alles wat je pad kruist.

In het echt een goeie tactiek waarbij het niet uitmaakt of je je doel in z'n ogen schijnt omdat daar een split second later toch een 9mm achteraan komt die de schade aan het netvlies voorgoed oplost.

Met airsoft ligt het net even anders. Hoewel ik nu de gradaties verduidelijkt heb gezien (bedankt daarvoor) blijf ik het onzalig iets vinden om even voor de "Fun" stevig "tijdelijk" verblind te worden.

Denk dat dit een geval is waarbij ik zomaar m'n gevoel voor humor/begrip kan verliezen en de brenger van het licht voor de zelfde 'Fun" tijdellijk/permanent pijn doe.

Van mij mogen ze in het spel verboden worden.Omdat bij velen van ons bij een skirm in het vuur van de strijd het IQ daalt tot dat van een Neanderthaler,en we de veiligheid uit het oog verliezen.

Voor ieder andere discipline waarbij niet op levende doelen wordt geschoten mag je van mij je gang gaan.

PErsoonlijk staat het wel gaaf.....Maar voor mij hoeft het niet als die dingen een persoon kunen verblinden.,,Dus gewoon die dingen verbieden in een skirm....

ik heb vorig jaar bij mijn CZ P-07 Duty zo een ASG laser unit gekocht (klasse 2), omdat ik het wel stoer vond staan, maar eerlijkerwijs moet ik ook toegeven dat ik em eigenlijk ook nog nooit gebruikt heb. Uit gebruiksoogpunt vind ik het ook niet helemaal praktisch om te gebruiken, want je schiet sneller volgens mij zonder eerst je laser aan te moeten doen en dan ook nog te zorgen dat je je positie niet verraad... dus eigenlijk zie ik ook niet de toegevoegde waarde van een laser in een skirm.