Lekkend CO2 magazijn fixen

Jelle

Well-Known Member
28 feb 2017
217
120
Trophies
15
Hallo,

Zoals sommige misschien hadden gezien heb ik een tweedehands CO2 M1 karabijn gekocht. Toen ik hem binnenkreeg had de vorige eigenaar een live CO2 cartridge in het magazijn gestopt, deze heeft er minimaal 4 dagen erin gezeten wat me ook niet echt ideaal leek (zaterdag verzonden, zon- en maandag word er niks bezorgt en ik had hem 1 keer gemist). Toen ik hem binnenkreeg was er niks aan de hand eigenlijk of het viel me niet op.

Nu lekt het magazijn uit de ejection port en aangezien de magazijnen vrij duur zijn @ €50 pp wil ik hem graag fixen. Als ik hem 20 minuten laat liggen (of er een paar magazijnen er mee ga schieten) hoor ik geen gesis meer en kan ik nog wel ~70 keer mee schieten met een iets lagere FPS dan normaal dus heel ernstig is het gelukkig niet. Ik heb al een keer teflon tape over de CO2 cartridge gedaan en de nozzle is voorzien van siliconen olie maar aangezien hij lekt uit de ejection port naast de feeding lips hielp dit niet.

Aangezien het niet een heel vaak voorkomend model is kan ik moeilijk dingen opzoeken op het internet om hem uit elkaar te halen, hij heeft namelijk geen schroefjes > https://www.google.nl/search?q=King...ECAAQBA&biw=1920&bih=949#imgrc=YObVvHlqvpJzoM:

Misschien dat ik met een tool het magazijn kan openmaken? Wat kan ik dan het beste doen?
Ik dacht dat misschien een CO2 cartridge met extra siliconen olie kan helpen maar mij is dat afgeraden.

... bij GreenGas wordt het juist aangeraden om de magazijnen gedeeltelijk gevuld met gas te bewaren. Meeste lekkages ontstaan door ingedroogde o-ringen die niet meer goed afsluiten.

Reden dat je na 20 minuten geen gesis meer hoort is dat de druk dusdanig is terug gelopen en de lekkage weer "dicht" is...

Boel goed schoonmaken en zorgen dat de o-ringen weer "vettig" zijn en daardoor weer afsluiten...

• Leuk
Waarderingen: Jelle
... bij GreenGas wordt het juist aangeraden om de magazijnen gedeeltelijk gevuld met gas te bewaren. Meeste lekkages ontstaan door ingedroogde o-ringen die niet meer goed afsluiten.

Reden dat je na 20 minuten geen gesis meer hoort is dat de druk dusdanig is terug gelopen en de lekkage weer "dicht" is...

Boel goed schoonmaken en zorgen dat de o-ringen weer "vettig" zijn en daardoor weer afsluiten...

Oke en het openmaken van het magazijn kan ik dus doen met zo'n tool? > https://www.airsoftcenter.nl/we-co2-mag-valve-tool

Top, ik ga dan die tool bestellen en die O-ringen invetten en alles schoonmaken, hopen dat dan werkt.

Die tool heb je volgens mij niet perse nodig hoor.
Grote schroevendraaier of metalen plaatje die er op past, of juist kleinere schroevendraaier op 1 inkeping zetten en dan open duwen tegen door de schroevendraaier in de inkeping te duwen.

• Leuk
Waarderingen: Jelle
Ik heb het magazijn makkelijk uit elkaar kunnen halen met een schroevendraaier en ik heb twee pins eruit moeten timmeren. Eerste keer dat ik zoiets doe dus is voor mij allemaal nieuw dit. Ik heb de o-ringen geïnspecteerd, deze zagen er niet verdroogd uit. Ik heb alsnog wat siliconen olie toegebracht. Ik heb uiteindelijk het magazijn weer in elkaar gezet maar hij lekt nog steeds. Wat mij opviel was dit gat:

xhM7ghR.png

Kan dit het lek veroorzaken?

EDIT: Ik heb wat teflon tape over dit gat gedaan, het lijkt tot nu toe te werken!!

Laatst bewerkt:
... beetje sleutelen hoort bij de hobby... is allemaal niet zo spannend.

Wanneer iets lekt is het zaak te bepalen WAAR het lekt... anders kan je wel van alles gaan vervangen zonder succes...

Als het magazijn niet meer lekt na je provisorische reparatie dan kan je overwegen een betere reparatie uit te voeren. Als het geen onderdeel is wat stress onderhevig is, dan kan een druppeltje secondelijm helpen, anders het defecte deel vervangen...