luchtbuks 4.5 mm scope zero'en

yannick-hurks

Well-Known Member
21 dec 2014
307
29
Trophies
6
Hallo

Wij hebben hier thuis een gamo shadow 1000 4.5 mm luchtbuks staan die opnieuw gezero'd moet worden

Dit gaan we morgen doen en ik dacht dat t mischien wel leuk was om het een en ander te vertellen over het zeroen

En de resultaten daarvan
Het zero zetten van een richtkijker is voor mij een eitje omdat ik dit bij al onze buksen heb gedaan.

De buks is een knikbuks die je moet spannen met een veer en handmatig moet laden

Met deze buks heb ik op 40 meter groepjes geschoten van max 5 cm omtrek helaas heeft hij door omstandigheden een hele tijd stil gestaan en is het richtkruis ingedaalt

Mochten jullie interesse of vragen hebben dan hoor ik het wel

Gr

@darksider-NL Klinkt interessant, misschien kun je er wat meer over vertellen. Ik wil je uitleg wel horen ;)

Zolang het geen luchtbuks topic word maar puur over de scope gaat dan heb ik er ook geen bezwaar tegen. Bij airsoft worden ook scopes gebruikt.

Kan nu ook wel trouwens,

Om een scope zero te zetten heb je nodig:
- een blik of een kaart
-een stift
-een schroevendraaier( afhankelijk van de scope)
-minimaal 20 m afstand tussen het einde van de loop en het blik of de kaart
-eventueel een bipod of steun om de replica zo stil mogelijk te houden
-stickers om de gaten die je maakt af te plakken (voorkomt verwarring)

Zet op het blik een stip van ongeveer n centimete of 2 maximaal
Dit wordt je richtpunt
op een kaart kan je hetzelfde doen mocht dit geen standaard schietkaart zijn

Als eerste draai je de dopjes aan de boven en zijkant eraf als het goed is zie je dan een zilveren plaatje met een groef erin dit is om het richtkruis te stellen
!let erop dat je niet als een gek gaat
draaien maar dit met beleid doet

Zodra je dit hebt gedaan zet je je blik of kaart op 10 meter afstand en schiet je een keer (optie 1)zit het gat of de deuk op de plek waar je richte dan probeer je het nog 4 keer (optie 2) zit hij dit niet kijk dan hoever hij van de positie zat waar je gericht hebt en geeft je scope 2 klikjes naar rechts of naar links. Blijf dit herhalen tot hij horizontaal goed staat
( geld voor beide opties)

Als je het gevoel hebt dat je het punt raakt waar je richt dan staat hij op 10 meter goed MAAR dit is natuurlijk niet nodig want binnen 20 meter mag je niet schieten met een sniper replica.

Herhaal stap 1 of stap 2 nu ook op 20 meter en doe precies hetzelfde.

Deze stappen blijf je herhalen tot hij zuiver schiet op het punt waar je hem richt op 30-40 meter op het moment dat dit goed is heb je je scope zero gezet.

Dit was een kort samen gevatte uitleg over het inschieten van je kijker en het goedzetten daarvan

Hoop dat t handig was
en foto's volgen nog

Gr

@darksider-NL Thanks voor de uitleg! Wist wel dat je moest zero'en, maar had verder nog nooit iets gehoord of gezien hoe dit precies werkt. Ik ga het zeker proberen!