M4 werkt niet meer na onderhoud.

Rvd

New Member
24 apr 2015
1
0
Trophies
1
Beste mede airsofters,


Een kleine twee maanden geleden heb ik een M4 overgenomen van een kennis. Ik weet helaas niet welk merk dit is.


Tijdens het test schieten werkte alles naar behoren, zelfs een skirm van een uurtje gespeeld, maar toen was de accu op. Althans dat denk ik.


Thuis meteen de accu aan mijn smartlader en wachten totdat de accu was opgeladen. Echter, toen ik de opgeladen accu aansloot, kreeg ik geen enkele reactie. Alsof er geen accu aangesloten was.


Ik heb de volgende zaken getest:

Mijn mosfet doorgemeten, succesvol.

Accu getest bij kennis, succesvol.

Nieuwe 20amp zekering geplaatst.

Stroom punten doorgemeten, succesvol.

Trigger connectoren schoon gemaakt.

Connectoren bij de motor getest, succesvol.


Vervolgens de hele replica uit elkaar gehaald en netjes alles schoon gemaakt. Het enige wat opviel, was een afgebroken schroef die het handvat aan de gearbox vast hield. Verder geen opvallende zaken.


Toen alles weer aangesloten was, kon ik een schot uitvoeren. Hij deed het dus! Helaas bleef het bij dat schot en verder was ik weer terug bij af. Geen enkele reactie meer bij het overhalen van de trigger.


Ik kan hem uiteraard wegbrengen naar een reparateur, maar daar is momenteel 1 a 2 maanden wachttijd. Aangezien ik het zelf leuk vind om eraan te sleutelen, wil ik mij beroepen op jullie kennis en ervaring.


Wie o wie kan mij advies geven?
 
Ik neem aan dat je die schroef vervangen hebt.


Wat zou kunnen is dat de motor te ver ingedraaid is waardoor de hele zooi vast loopt en de accu het niet meer trekt om de motor te laten draaien.


Wat ook mogelijk is is dat de accu simpelweg te zwak is dat gebeurt bij NiMh nog wel eens.


wat voor soort accu gebruik je?
 
Uiteraard is de schroef vervangen en in zijn geheel verwijderd. De kapotte schroef zit dus niet tussen de gears :). Daarnaast is de accu goed voor de motor, dat heb ik nagerekend.


Ik denk dat je een goed punt hebt m.b.t. de motor. Op diverse filmpjes en handleidingen zie ik ook dat bij de meeste mensen de accu opveert. Bij mij zit er geen speling op en moet hem er (bij wijze van) met een tang uittrekken. Het is ook mogelijk om hem geforceerd verder in de houder te duwen dan goed is. Echter is de veer nog wel intact.


Kan je mij misschien wat meer vertellen hoe het gebruikelijk is met de plaatsing van een motor?
 
tja dat is vrij lastig uit te leggen maar ik ga het toch proberen ;-)


De motor stelschroef mag niet te ver uitgedraaid worden omdat dan motortandwiel geen of bijna geen contact heeft met het tandwiel in de gearbox wat dus tandenpoetsen opleverd.


Als je de motor te ver indraaid heeft hij teveel contact waardoor alles blokkeerd tenzij je er een dikke accu aanhangt en een high torque motor dan draait alles aan puin en heb je geen tand er meer opstaan.


ik begin eigenlijk altijd met het helemaal indraaien van de stelschroef om deze direct al 2 slagen uit te draaien. dan een proef schot en goed luisteren wat er gebeurd.


vanaf dat punt kun je dan verder gaan stellen en zoeken naar de sweetspot.
 
Je kan altijd de gearbox in elkaar even testen (zonder hem in de replica te plaatsen) met de accu eraan. Dan de motor loshalen en zien of je de gears kan spinnen met je vinger (vanaf waar de motor contact met het eerste tandwiel).


De motor zal snel heel erg opwarmen als de gears de motor tegenwerken (kan energie niet in beweging omzetten dus dan maar in warmte). Hiermee sluit je uit of het de gears zelf of de motor is. Dan inderdaad wat Sander zegt het contactpunt testen van het motortandwiel met de eerste gear in je gearbox.


Dit kan je op zich redelijk goed zien als je de shell openhaalt en de motor op z'n plek legt / vastzet en contact laat maken met de eerste gear. Ga echter niet de motor testen met de gears want dan vliegen de gears weg gezien ze niet tegengehouden worden door beide kanten van de gearbox.
 
Ik heb dit probleem ook pas gehad met mijn ics m4 ,dit bleek na lang zoeken gewoon aan de accu te liggen. Er zat een los contact in. Wat je kan proberen is met de accu schudden terwijl je probeert te schieten, zo heb ik het gevonden.De mijne loopt nu als een zonnetje maar het koste me wel een week om erachter te komen.
 
Ik heb dit probleem ook pas gehad met mijn ics m4 ,dit bleek na lang zoeken gewoon aan de accu te liggen. Er zat een los contact in. Wat je kan proberen is met de accu schudden terwijl je probeert te schieten, zo heb ik het gevonden.De mijne loopt nu als een zonnetje maar het koste me wel een week om erachter te komen.


Ik had precies hetzelfde met mij G&G, meestal schieten, soms niet. Lopen zoeken wat het was, niet te vinden. Totdat ik een keer aan mijn accu begon te schudden, toen wist ik wat het was, slechte verbinding met Tamiya stekkers. Op advies van Sander alles vervangen met XT60 stekkers en alle problemen zijn opgelost!
 
Ik durf daar nu geen direct antwoord op te geven maar morgen kan ik er wel eentje meenemen naar mijn werk en dan ff een XRF analyse op los laten.
 
Iedereen bedankt voor de tips en adviezen. Ik heb hem uiteindelijk moeten wegbrengen naar de reparateur.


 


Separaat werkte alles naar behoren, motor was goed, gearbox goed, accu goed en bedrading goed. Ben dus erg benieuwd waar ze mee komen na de reparatie.

 
 
Nou ik ben dus met mijn dikke harses vergeten om een xt-60 mee tenemen om te analyseren.


de komende 4 weken ben ik vrij dus geen beschikking tot een XRF maar ik heb 36 reminders in mijn telefoon gezet en op een post-it dus to be continued............. 
 
@Ties , Oke een beetje later dan verwacht maar ik heb een XT-60 geanalyseerd , en ze zijn inderdaad Gold plated , voor de rest is het Nikkel Koper en wat Zink.
 
dure samestelling, Nikkel is 20 euro de kilo, Koper iets van 6 euro de kilo en zink weet ik niet
 
Helaas zal ik je moeten teleurstellen ,Nikkel is 12 euro de kilo ik denk dat je in de war bent met de dollar prijs.


Met Koper zit je wel aardig goed dat is 5,30 de kilo.


Zink is geen drol waard dat zit nu op 1.92 de kilo.


Maar Zink word alleen in kleine beetjes toegevoegd om de eigenschappen van het metaal te bepalen. 


Dit zijn wel Metal Exchange prijzen.


En duur is relatief :p goud is +\- 33 euro de gram
 
De prijzen zijn van wat ik hier en daar op het bedrijf hoor. En koper en nikkel bewerken we amper