Mag dat?

Lennart-vm

Well-Known Member
21 jan 2016
112
43
Trophies
7
Hallo Allemaal,

Ik vraag me af of ik een laser mag gebruiken met de skirms (Indoor vooral). Of is dit verboden i.v.m. potentiele schade aan ogen. Ik zou hier graag meer over willen weten.

Groeten,

Lennart

Lasers zijn niet verboden.
Ze vallen onder de Warenwet.
Alles boven Class 1 en 1A is verboden.
Dus zolang jouw laser daaraan voldoet mag het.

Persoonlijk vraag ik altijd aan de gebruiker van de laser of ik er even mee in zijn eigen ogen mag schijnen.

Sander;21085 zei:
Persoonlijk vraag ik altijd aan de gebruiker van de laser of ik er even mee in zijn eigen ogen mag schijnen.

Het is ook puur of ik het dan moet gaan deactiveren binnen in de unit zelf. Ik denk niet dat je er echt nut uit zou kunnen halen.

Sander;21085 zei:
Lasers zijn niet verboden.
Ze vallen onder de Warenwet.
Alles boven Class 1 en 1A is verboden.
Dus zolang jouw laser daaraan voldoet mag het.

Precies dit... en als men wel gebruik maakt van een laser, en in mijn ogen schijnt dan kan ik niet garanderen dat de laser heel blijft :p

Laserunit zonder batt voor looks is geen probleem. Heb ik ook wel eens. Maar ga er niet mee schijnen omdat legale lasers zeldzaam zijn en je daarom alleen maar boze reacties maakt als je laser het wel doet.

Laatst was er iemand op CQB waalwijk terrein die een laser gebruikte, heb geen last gehad dat hij in mijn ogen scheen en weet niet of deze aan de regels voldeed, maar naast alle wetten moet je net zoals met lampjes moet je heel erg letten dat je ook niet je positie weg geeft. Vindt het trouwens beetje raar dat mensen hier gaan dreigen dat ze andermans spullen kapot gaan maken als er in hun ogen wordt geschenen met een laser? Hoop dat dit niet serieus is. Snap dat het blijvend letsel kan aanrichten, maar mag toch hopen dat mensen zich goed informeren en niet express in andermans ogen gast schijnen. Ook al hebben sommige mensen moeite met zich aan regels houden.

@Rebelattack er staat een smiley achter de uitspraak. Moet ik nog meer zeggen?

Wat er sowieso wel gaat gebeuren is, als de situatie zich voor doet, dat ik een controle uitvoer op de laser. Als de laser inderdaad niet toegestaan is zal ik onmiddelijk aangifte doen bij de politie, en dat is geen grap. Waarom zo resoluut? Ik heb ervaring met mensen die lasers leuke speeldingetjes vinden en daarmee opzettelijk in ogen gaan schijnen. Ook deze lasers waren illegaal in NL, maar vrij verkrijgbaar elders.

Waarom gebruikt men dan lasers op geweren? Omdat het geweldig is je vijand te kunnen verblinden zodat ze niet schieten, of niet gericht kunnen schieten. Dit levert voordeel, en zorgt dat je de vijand snel uit kunt schakelen. Blijvend oogletsel is dan ook geen probleem als de vijand een kogel tussen de ogen heeft zitten.

In Airsoft is dit niet het geval. Ik wens dan ook geen (blijvend) oogletsel cadeau te krijgen van iemand die stoer wil doen met een laser.

@Stey, sarcasme komt niet heel goed over in tekst. Voor de rest ben ik met wat je net schreef helemaal eens, zoals ik al zei ik hoop dat iedereen zich aan de regels houdt echter uit de praktijk is toch te zien hoe moeilijk mensen zich aan de regels kunnen houden. Ik snap nog dat mensen een zaklamp gebruiken in donkere ruimtes of in de avond, maar een laser zie ik het nut niet echt van. Je ziet vaak toch al je bb vliegen op lange afstand en in CQB is de kans dat je mist ook redelijk klein.

@Rebelattack denk eens aan een laserstraal via je vergrotende richtkijker in je oog.. ik ben niet voor..

campesteijn;21156 zei:
@Rebelattack denk eens aan een laserstraal via je vergrotende richtkijker in je oog.. ik ben niet voor..

Waarom wordt ik nu voor het blok gezet alsof ik voor het gebruik van lasers was? Of lijkt dat maar alleen zo. Zoals ik al zei ik zie het nut niet in die dingen en ben nooit blij als er iets in mijn ogen wordt geschenen omdat ik zelf ook nog een bril draag.

@Rebelattack Nee hoor, je wordt niet voor het blok gezet... hooguit voor de loop van een replica >:) Ennuh... 90% van mijn uitspraken mag je als niet-serieus beschouwen... ik zal nooit iemand zomaar iets aan doen... dan moet diegene toch echt de eerste mep geven :p

Stey;21160 zei:
@Rebelattack Nee hoor, je wordt niet voor het blok gezet... hooguit voor de loop van een replica >:) Ennuh... 90% van mijn uitspraken mag je als niet-serieus beschouwen... ik zal nooit iemand zomaar iets aan doen... dan moet diegene toch echt de eerste mep geven :p

Liever voor een airsoft loop dan met mijn hoofd op een blok hout :).

Rebelattack;21161 zei:
Stey;21160 zei:

Liever voor een airsoft loop dan met mijn hoofd op een blok hout :).

Als je nou dat blok hout voor je hoofd houdt heb je helemaal nergens last van! Ook geen BB's. Of lasers.

Over lasers gesproken!

Ik zag op een Airsoft winkel een laser-ding te koop. "Used to aim at targets and enemies." Vervolgens 3 regels verder:

• "Do not aim at people!"
  • "Do not aim at eyes!"
  • "Do not aim at animals!"

Dus hieruit kunnen we concluderen dat enemies geen mensen, ogen of dieren zijn :tongue:

Da Fencer;21162 zei:
Als je nou dat blok hout voor je hoofd houdt heb je helemaal nergens last van! Ook geen BB's. Of lasers.

Ik zie dit als de ultieme win win situatie.

Zover ik weet worden lasers gebruikt voor het snel richten op een doelwit in situaties waar dit nodig is. (Kamer clearen, etc.) Dus als de gebruiker het dan uberhaubt op iemands gezicht richt is diegene sowieso een beetje een oetlul.

Vindt een werkende laser voor airsoft sowieso al een beetje overbodige luxe en zal waarschijnlijk meer problemen veroorzaken dan dat het je helpt.

Heb wel eens staan twijfelen om zo lasertje van ebay te kopen voor onder m'n glock. Nooit gedaan omdat het buiten geen nut heeft en in cqb zullen de meeste er niet heel vrolijk van worden..