Millitair moet zelf pang roepen !

Tri Shot

Well-Known Member
22 mrt 2015
332
163
Trophies
10
Het moet niet gekker worden. In tijden van welvaart etc word er bezuinigd op defensie.

Als de krijgsmacht weer nodig is, is het weer te laat en roepen we schande dat het zover heeft kunnen komen.

Uit de Telegraaf 1 augustus 2015

'Militair moet zelf pang-pang roepen' HILVERSUM - Het Nederlandse leger heeft een groot tekort aan munitie en daarom zijn veel schietoefeningen afgeblazen. Dat staat in een vertrouwelijke e-mail van de defensietop die RTL Nieuws in handen heeft. De munitietekorten zijn er al langer, maar zijn nu nijpend geworden. Militairen moeten tijdens schietoefeningen nu zelf 'pang-pang-pang' roepen, zegt Jean Debie van de militaire vakbond VBM tegen RTL Nieuws. Hij noemt dat desastreus voor het moreel van de militair. Het gaat onder meer om militairen die schiettraining moeten krijgen omdat ze op missie gaan. Het ministerie van Defensie erkent dat er niet genoeg kogels zijn. De voorraden zijn soms krap door hoog verbruik bij een missie of lange leveringstijden. Zodra er extra geld beschikbaar is, worden de voorraden aangevuld, aldus Defensie. Tot dat moment worden de voorraden verdeeld.

Pfff breek me de bek niet open ;). Als ik voor elke geroepen 'pang' een echte patroon zou hebben gekregen, dan zou ik daar flink wat magazijnen (of minimi pouches in mijn geval) mee kunnen vullen. Ook voor de uitzending hebben we inderdaad minimaal geschoten. Dat kwam in ons geval ook omdat het behoorlijk kort dag was voordat we te horen kregen dat we gingen. Maar ik moet zeggen dat dit nieuws me niet heel erg verbaasd. Heb inderdaad ook van maatjes in Nederland gehoord dat ze op de schietbaan staan en vervolgens maar 'droog' de schietbaan over gaan omdat er kortweg gewoon geen munitie aanwezig is die dag...

Wat ik bedoel met "te laat" Sander, is dat er iedere keer op defensie bezuinigd word en als er dan iets goed mis gaat en defensie nodig is, roept men er schande van dat onze krijgsmacht zo beperkt is. Dat is voorafgaand aan diverse oorlogen zo geweest. Het is heel raar hoe er in dit land met defensie word om gegaan. Dat bedoel ik eigenlijk. Altijd achter de wagen aan lopen vanuit de politiek gezien.

Nog even en bij de Artillerie krijgen ze megafoons om heel hard BOEM!! te roepen.

Bezuinigen is iets wat al tijden loopt.Niet alleen bij Defensie . Ook bij Biza en Justitie is Schraal Hans al jaren de keukenmeester.

In 1980 kregen we tijdens de basis en ME opleiding de munitie letterlijk in onze broekzakken gedumpt.

100 9mm en 200 .30 per training wa sheel normaal.Okay..de .30 stond op het punt van z'n pensioen,dus die zooi moest op.

Bij m'n eerste verlenging waren het 50st  9mm die er nog gladjes door gingen.

En toen stond opeens de FATS  (Fire Arm Training Simulator) er.Daarna alles bij elkaar nog twee keer op kosten van de baas life ammo verstookt.

Nederland heeft maar 1 keer echt in oorlog gelegen (moderne oorlog dus niet 80jarige en terug) en dat was de 2e wereldoorlog de reden dat we toen met de witte vlag gingen zwaaien was niet de bezuinigingen die daarvoor plaatsvonden maar het feit dat de Duitsers Rotterdam plat gooiden. Als de Duitsers dat niet gedaan hadden waren we vermoedelijk nog binnen 2 weken gezien. Maar bezuinigingen hadden daar dus weinig mee te maken.

Neemt overigens niet weg dat de bezuinigingen van afgelopen jaren schandalig zijn. En dat ik vind dat die linkse moraal ridders met hun gebroken geweertje maar eens ergens anders moeten gaan spelen.

Oh kleine update,, het munitie te kort is schijnbaar alleen bij de kl, hoor net in een marine groep dat de schepen nog minimaal 10.000 7.62 patronen hebben voor de mag om over de 9mm, 30mm, . 50 en 5.56 maar te zwijgen ;-)

Op een schip heb je niet zo gek veel aan een mag, aangezien dat nog de enige 7.62 is. Ze hebben meer aan de nato sea sparrow of de harpoon missile

Groot voordeel van een mag bij de Marine is dat je er niet zoveel kilometers mee hoeft te sleuren als bij de Landmacht.Maar 10 000 stuks...Dat past op een pallet.

Misschien een idee om voor iedere  Defensie medewerker een NABV pas aan te vragen?

Ik stel voor dat men gaat airsoft schieten in de NAVO ! Haha het idee al. En hit roepen he anders krijgsraad.

Mijn idee ouwe stomp.

Mijn idee van oorlog voeren.

strijdende partijen uitrusten met airsoftreplica's,een internationale jury erbij (blauwhelmen) en schiet maar raak.

Geen gewonden en doden meer,ben je geraakt ga je gewoon naar huis.

Beter voor het milieu,beter voor de economie,Beter voor de mensheid.

beter voor de economie

Niet voor de Amerikaanse economie. Als ze geen oorlog voeren, hebben ze geen nieuw defensie materiaal meer nodig, en zit half amerika werkloos thuis. Want de hele economie draait daar om defensie materiaal :P    

https://youtu.be/on9rVl77ixQ

Dus zo gaat het er in NL ook aan toe. Ik heb makkelijk praten als niet diender, maar ik vind het wel een beetje een ontgoocheling. Dacht dat "onze" Defensie wel iets meer kon dan het leger van Mali.

Over de WO2 situatie, het lag daar ook wel aan de bezuinigingen omdat ze toen nog met allemaal oud materiaal rondliepen wat maar half fuctioneerde en de Duitsers met modern spul binnen vielen.

Er is een TED talk van Van Uhm over dat zijn vader schoot met een geweer dat niet genoeg afstand en accuraatheid had om een stel Duitse soldaten uit te schakelen. Van Uhm heeft tijdens zijn carriere aan dat verhaal gedacht als hij beslissingen moest nemen voor Defensie.

Klopt @Jan maar de reden van capitulatie was toch echt dat ze Rotterdam met de grond gelijk maakten.

In 2010 had kl al problemen met weinig munitie. Sob/soms werd zeldzaam net als schietbaan. Tenzij je op uitz moest. En dan eerst maar optimaal in de schietsimulator "spelen" voordat je de baan op mocht. Dat bespaarde dan ook weer munitie

sander ze dreigde utrecht na rotterdam plat te gooien en toen gaven ze zich over

Vroeger werd je als stotteraar afgekeurd.

Nu wordt je mitrailleurschutter..

Nederland heeft in de laatste weken voor de duitse invasie gepoogd zich te bewapenen. Maar elk land om ons heen zoals belgie, frankrijk en de uk waren zich maximaal aan het voorbereiden. Zij zagen de bui natuurlijk allang hangen. Nadat Polen binnen was gevallen. En als klap op de vuurpijl hebben we in die periode ook nog bij de duitser gepoogd wapens en materiaal te bestellen. Niet wetende dat duitsland ons ook nog zou aanvallen. Echter in de tijd van de koude oorlog bestond ons beroep leger uit ongeveer 500.000 actief dienende militairen. Helaas ondervinden collega's en ik al jaren het bovenstaande. Of het nou om oefen munitie gaat(train as you fight) of inderdaad de jaarlijkse schietmomenten om alles op niveau te houden.