Naar deans solderen, yay or nay?

Solderen?

• Doen!

Stemmen: 9 81,8%
  • Neh

Stemmen: 2 18,2%

• Totaal aantal stemmers
    11

Jelle

Well-Known Member
28 feb 2017
217
120
Trophies
15
Ik dacht eraan om voor mijn 416 een dikke 11.1v lipo batterij te kopen met een hoge C rating. Ik heb de standaard mosfet en metal gears dus hij zou het moeten overleven.
Alleen is het zo dat de mini tamiya connector toch niet boven de 10A kan leveren en dat dat lijdt tot nare gevolgen zoals dat de overgebleven energie omgezet wordt in hitte. Oplossing is natuurlijk om je AA te solderen naar Deans of XT60.

Echter als ik Youtube kijk zie ik alleen dat de RoF een beetje omhoog gaat. En dan vind ik het niet waard om het risico te lopen om mijn dure 416 te slopen! Het inmiddels al weer een hele tijd geleden dat ik een soldeerbout heb gebruikt. Wat denken jullie?

Waar staat dat een tamiya maar max 10A levert, daar ben ik wel geïnteresseerd in?
Een deans of XT60 ipv een tamiya is altijd slim, al is het maar om de lagere weerstand en het feit dat ze qua connector naar mijn mening veel fijner zijn. Ik zou geen 11.1V gebruiken ook al heeft het een mosfet en metalen gears heeft praktisch elke replica. Meestal raad ik aan om ten minste de AOE te corrigeren en te shimmen (en een mosfet maar dat is dan niet nodig), AOE corrigeren is niet zo moeilijk, shimmen kan niet op de VFC self shimming gears wat echt shite is. Ik was trouwens ook diep teleurgesteld in de VFC stock motor, dus wat je ook kan doen is de motor vervangen dan krijg je ook een betere ROF en trigger response en kan je voor nu gewoon nog een 7.4V gebruiken.

Iemand op een ander forum zei dat tegen me.
Ik heb wel videos gezien hoe je self shimming kan verwijderen, alleen is shimming voor mij nog iets waar ik geen problemen mee wil krijgen dus dat laat ik voorlopig links liggen. Waarom wil je trouwens niet dat ik een 11.1v gebruik :P? Lijkt mij een makkelijke en goedkope upgrade.

Heb je een linkje ben wel geïnteresseerd in wat diegene heeft gezegd? Zeker gezien ik zo gok dat zo'n 90% al minimaal 10A trekt en zeker bij het opspinnen van de motor kan het al gauw 20-30A zijn en zou dus in principe elke tamiya meteen moeten smelten. Van mij part mag je een 11.1V gebruiken, ik heb alleen aan geraden dat het niet slim kan zijn. Het is puur een kans spel, of je hebt dat hij jaren mee gaat zonder problemen op een 11.1V of je hebt dat hij binnen de eerste skirm kapot draait en je een of meerdere onderdelen moet vervangen. Dit is natuurlijk afhankelijk van het merk en zal dit sneller gebeuren bij een ACM dan een VFC, ICS, G&G enz, maar dan nog rest de vraag wil je werkelijk dat risico lopen voor een paar RPS meer en wat meer trigger response?

Fair enough.
Forum post > {Link removed}
"Niet boven de 10A kan leveren" was trouwens een slechte vertaling van mij. "Gemaakt voor 10A" was beter geweest.

Laatst bewerkt:
Hmm snakeybitey is wel reputable maar still 10A lijkt me ontzettend weinig en onlogisch, maar hij geeft idd ook aan dat je makkelijk 20A of meer trekt op een replica en wat hij voor de rest zegt klopt ook en hetzelfde voor wat die gast eronder zegt. Pretty much zal het prima zijn alleen als je langdurig speelt kan de connector warm worden en in het ergste geval smelten, maar heel snel zal het niet gebeuren iig niet zo snel als je nu waarschijnlijk denkt anders zou 90% van de replica's bij de eerste skirm moeten smelten. Ondanks alles zijn een deans en XT60 wel een stuk robuustere connectors dan de tamiya en met een lagere weerstand.

XT60 zou ik doen, aangezien deze vele malen betrouwbaarder is. Small tamiya is echt shite, veroorzaakt regelmatig storing.

Ik ben zelf erg fan van de XT60 connectoren, vind de verbinding meer solide aanvoelen dan deans maar vooral omdat je bij de XT60 aan beide zijden geen direct bloot liggende contacten hebt.

Deans indd gewoon doen, 11.1v zou ik inderdaad de gearbox upgraden.
Aoe corrigeeren, shimming en een full metal rack piston.
Ik speel nu zoon 3/4 skirms op 11.1v met deze dingen gedaan en alles loopt nog super. Paar dagen terug gearbox nog open gehad en zie zo nog geen problemen of verslijting. Heb trouwens een Vfc gearbox Fyi, hopelijk heb je hier iets aan.

Bedankt voor de reacties iedereen.

Ik was inderdaad van plan om ook mijn internals te upgraden, bij mijn laatste skirm was mijn fps heel verschillend en laag (233 tot 280 fps). Ik heb al om koopadvies gevraagd bij skirmshop.nl, ik ga proberen om iets in deze richting te behalen kwa geluid :p:
Zeker niet iets wat ik onderschat en waarschijnlijk ook veel tijd gaat kosten, RoF vind ik alleen onnodig hoog.

Maar goed welke XT60 / deans lipo batterijen raden jullie mij dan aan mocht ik gaan solderen? Ik heb al gekeken op hobbyking maar vond het lastig om een batterij te vinden in nunchuck formaat.

Bedoel je kwa formaat vinden of kwa plugs?
Voor formaat hebben ze een calculator
En de plugs van de batterij soldeer ik ook gewoon om na deans.

Ik raad net als de meeste xt-60 aan.

Waarom geen deans?
1)Deans zijn lastiger te solderen
2)deans zijn lastiger vast te houden bij losmaken en daardoor oak je al snel bij de bedrading wat schade op kan leveren.

Waarom wel xt-60?
1) door de ronde pennen is het gedeelte waar je de kabel aan moet solderen ook erg makkelijk te solderen mede omdat er kuiltje/gaatje in zit om je draad in te stoppen waardoor je meer oppervlakte hebt dat kan hechten d.m.v. solderen.
2) door wat grotere oppervlakte maar vooral ook door het streeppatroon op de stekkers heb je meer grip dan op gladde deans.

Dit maakt xt-60 dus in mijn ogen beter dan deans.

Met batterij gewoon bestellen wat je nodig bent. De stekker kun je gewoon omsoldren naar xt-60.

• Leuk
Waarderingen: Jelle
Duidelijk verhaal!
Waar kan ik het beste XT60 connectors + zwarte tape voor afwerking het beste kopen? Ik heb al gegoogeld maar ik wel echte XT60's hebben en niet en geen neppers.

het is een beetje afhankelijk van de situatie of xt 60 om solderen het waard is(meeste gevallen wel hoor)

hier is wàarom mini tamiya kan max veilig 15ampere hebben daarna kan het gaan smelten en heb je kort sluiting
deans zijn voor 25a gemaakt als ik me niet vergis en xt60 60a
maar bijvoorbeeld bij een titan zijn al mooie deans aangebracht en aan gezien hij aardig duur is neem ik zelf liever geen risico voor een verbinding die 35ampere meer veilig kan hebben(edit maakt het interessanter maar voor mij nog steeds nope)
zo zijn er vast nog meerdere mosfets die dit soort dingen hebben

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jelle
Zwarte tape voor afwerking?? Neem krimpkousen om het mooi af te werken.

Ik heb mijn XT60 gewoon via Aliexpress vandaan. 5 setjes van mannetjes en vrouwtjes.
Vind ze persoonlijk fijner dan de "originele" van hobbyking.