Nieuwe Chronograph meet lage FPS waardes?? Help?

Bramski

Member
30 okt 2018
10
0
Trophies
1
Hallo,

Ik heb laatst mijn SA-H02 geupgrade met een een nieuwe barrel en hopup incl. bucking.
Om dit te testen heb ik een chronograph via Ali aangeschaft. De Acetech AC6000.
Mooi ding. Maar toen ik mijn replica ging testen kwamen er waardes uit van 210-240 FPS.
En dit terwijl mijn stock replica 355 FPS schoot.

Toen maar met teflontape de airseals verbeterd. Nauwelijks verschil.

Toen maar eens testen met de stock onderdelen er terug in. Die metingen kwamen op 200-210 FPS uit?!?

Doe ik iets fout? Is de chrono niet ok?

Ik heb alleen de barrel en Hopup vervangen. Lijkt me niet dat ik iets kapot kan maken wat zo'n schommeling in FPS teweeg kan brengen?!?

Iemand een idee waar die lage waardes vandaan komen? Kan ik dit apparaat vertrouwen?
 
Enige manier om het zeker te weten is het met een andere chrono te meten. Er is een lijstje van mensen op het forum die hun chrono ter beschikking stellen.
 
Misschien op verkeerde waarde bb gewicht ingesteld??

Mvg Roy
 
Ok dankjullie wel. Ik ga kijken of ik iemands chrono kan lenen om te vergelijken.
 
Ik weet niet hoe of wat de omstandigheden zijn, waar in je meet. Maar de ervaring leert, dat in een goed verlichte omgeving de waarde beter gelezen word.
 
Ik weet niet hoe of wat de omstandigheden zijn, waar in je meet. Maar de ervaring leert, dat in een goed verlichte omgeving de waarde beter gelezen word.
Ik heb savonds gemeten. In huis in m’n woonkamer. Daar is prima verlichting over het algemeen. Maar ik zal nog eens meten overdag in m’n tuin. Kijken of dat verschil maakt.
 
Ik zou een tweede chrono proberen.
Mocht dat niet direct voorhanden zijn.
Zou ik gewoon eens een paar schoten in de tuin doen op een doos ofzo en kijken of de snelheid/kracht is afgenomen.
Verschil tussen 355 en 200 zie je over het algemeen wel.
 
Maar de ervaring leert,
Dat zou, bij een goede meter, niet uit moeten maken, sterker: dat zou in theorie de meetwaarde zelfs nadelig kunnen beïnvloeden aangezien de lichtsluizen dan infra-roodlicht afkomstig van een externe bron (zoals de zon) zou kunnen zien als meetbron en dat is niet juist.

Doorgaans zitten er, zoals bijvoorbeeld bij een Xortech, zowel aan de ingang als de uitgang drie IR-LEDs aan de ene kant die in de richting van een enkele IR-sensor aan de andere kant schijnen; dit is de lichtsluis.
Zodra er door de lichtsluis aan de ingang een object wordt gezien (doordat de lichtstraal wordt onderbroken), gaat er een timertje lopen die stopt zodra er een object de lichtsluis aan de uitgang passeert.

De tijd die deze (bekende) afstand kost is de maat voor de mondingssnelheid (in m/s of in fps); hieruit kan (als het gewicht van het projectiel is ingegeven) weer berekend worden wat de mondingsenergie is (in Joule).

@Bramski: waar zit je ergens?
Ik heb een aantal meters liggen, dus kan je er altijd eentje lenen (of verkopen als je dat fijner vind).
 
Laatst bewerkt:
Dat zou, bij een goede meter, niet uit moeten maken, sterker: dat zou in theorie de meetwaarde zelfs nadelig kunnen beïnvloeden aangezien de lichtsluizen dan infra-roodlicht afkomstig van een externe bron (zoals de zon) zou kunnen zien als meetbron en dat is niet juist.

Doorgaans zitten er, zoals bijvoorbeeld bij een Xortech, zowel aan de ingang als de uitgang drie IR-LEDs aan de ene kant die in de richting van een enkele IR-sensor aan de andere kant schijnen; dit is de lichtsluis.
Zodra er door de lichtsluis aan de ingang een object wordt gezien (doordat de lichtstraal wordt onderbroken), gaat er een timertje lopen die stopt zodra er een object de lichtsluis aan de uitgang passeert.

De tijd die deze (bekende) afstand kost is de maat voor de mondingssnelheid (in m/s of in fps); hieruit kan (als het gewicht van het projectiel is ingegeven) weer berekend worden wat de mondingsenergie is (in Joule).

@Bramski: waar zit je ergens?
Ik heb een aantal meters liggen, dus kan je er altijd eentje lenen (of verkopen als je dat fijner vind).

Ik woon in Amsterdam. Ik weet niet of dat in de buurt is?
 
Bramski, je mag mijn chrono wel even komen lenen? Amsterdam west.