De staat van de accu kun je eenvoudig testen door even een 12V autolampje o.i.d. er aan te hangen met een paar draadjes, deze moet dan gaan branden als er prik inzit.
Als je een multimeter hebt is het nog makkelijker: deze moet dan een (iets) hogere waarde aangeven dan de spanning die op de accu zelf geschreven staat.
De zekering zit in lijn met de rode draad waar je je accu op aansluit, meestal in een wit plastic omhulsel (twee halve buisjes tegen elkaar, soms bij elkaar gehouden door rubberen bandjes): deze kun je splitsen en de zekering wordt zichtbaar.
Met een multimeter (als je deze hebt) kun je controleren of deze nog heel is.
Heb je geen multimeter, dan moet je even kijken of het draadje in de zekering niet gebroken is.
Natuurlijk kun je ook gewoon de zekering in z'n geheel vervangen: is gemakkelijker als je geen meter hebt en je weet zeker dat deze dan heel is.
Doorgaans kun je controleren of de draden nog aan je motor zitten door het plaatje onderaan de pistoolgreep los te schroeven (meestal zit deze vast met twee kruiskop schroefjes).
Onder dit plaatje zit de motor en je kijkt er dan vanaf de onderkant tegenaan; dit is ook de kant waar het contact met schuifstekkertjes aan de motor zit.
Zit het daar ook goed, dan kan het zijn dat het draadje naar de schakelaar van je trekker los zit, bij sommige gearboxes zitten deze draadjes met ronde schuifcontactjes aan elkaar verbonden om onderhoud makkelijker te maken.
Uiteraard kan het draadje ook slecht gesoldeerd zijn op de trekkerschakelaar en is deze losgeschoten.
Hiervoor moet je helaas je wel de gearbox uit je replica halen om erbij te kunnen.
Gelukkig zijn er genoeg filmpjes op YouTube te vinden die laten zien hoe dit moet.
Als laatste zou het nog een (defecte) MOSFET kunnen zijn, maar ik geloof niet dat de ASR114 standaard voorzien is van een MOSFET, dus dat valt af.
Dit is hoe de bedrading van een AEG aan elkaar zit:
Bekijk bijlage 2121