Nieuwe replica gekocht

Olivier Duijvesteijn

Well-Known Member
7 jan 2019
315
36
Trophies
7
Goede morgen
Ik heb voor het eerst een replica gekocht het gaat om een m4 asr114 spyder aeg van airsoftpro.
Maar een goede handleiding ontbreekt
Heeft iemand zon replica?
Ik heb een accu opgeladen maar replica doet niets?
Moet ik nog wat aanpassen?
Zit aan rechterzijkant ook een ronde uitstekende knop waar is deze voor?
Groet olivier
 

Bijlagen

  • 20190123_080044.jpg
    20190123_080044.jpg
    744,4 KB · Weergaven: 271
  • 20190123_080031.jpg
    20190123_080031.jpg
    764 KB · Weergaven: 290
Met die grote ronde knop rechts bedoel je waarschijnlijk de forward assist: bij een AEG doet deze niets, bij een GBBr en een RS is deze om je bolt naar voren te (helpen) duwen.
Normaal is het bij een AEG een kwestie van opgeladen accu (weet je zeker dat hij vol is?) erin doen en je fire-select schakelaar op de "Semi"- of "Auto"-stand zetten.
Als je dan de trekker overhaalt *zou* je de motor moeten horen (ook zonder magazijn erin).
 
Met die grote ronde knop rechts bedoel je waarschijnlijk de forward assist: bij een AEG doet deze niets, bij een GBBr en een RS is deze om je bolt naar voren te (helpen) duwen.
Normaal is het bij een AEG een kwestie van opgeladen accu (weet je zeker dat hij vol is?) erin doen en je fire-select schakelaar op de "Semi"- of "Auto"-stand zetten.
Als je dan de trekker overhaalt *zou* je de motor moeten horen (ook zonder magazijn erin).
op de oplader branden 2 groene lampjes dus nam aan dat hij vol is maar hij doet helemaal niets?
 
Hmmm.

Als eerste: gefeliciteerd met je eerste replica!

Dat van de groene lampjes op je lader geeft mij nog niet meteen 100% zekerheid dat je accu vol is. Ik heb zelf eens een lader gehad die altijd groene lampjes gaf, maar toen was het zelf defect en laden deed ie niet, hoor...

Je kunt het best gaan uitsluiten qua accu's: heeft er iemand in je omgeving nog een accu waarmee je even snel kunt testen?

Wat ook nog kan: misschien is de zekering van je replica losgetrilt tijdens transport. Check dat even. Even eruit en erin zetten, zeg maar.

Een 3de en laatste optie: een kabeltje van de motor is losgeschoten tijdens transport. Dan doet je apparaat ook niets...

Sluit even deze dingen uit, deze zijn makkelijk te verhelpen. Anders zou ik mogelijk contact zoeken met de webshop waar je het apparaat gekocht hebt.
 
Hmmm.

Als eerste: gefeliciteerd met je eerste replica!

Dat van de groene lampjes op je lader geeft mij nog niet meteen 100% zekerheid dat je accu vol is. Ik heb zelf eens een lader gehad die altijd groene lampjes gaf, maar toen was het zelf defect en laden deed ie niet, hoor...

Je kunt het best gaan uitsluiten qua accu's: heeft er iemand in je omgeving nog een accu waarmee je even snel kunt testen?

Wat ook nog kan: misschien is de zekering van je replica losgetrilt tijdens transport. Check dat even. Even eruit en erin zetten, zeg maar.

Een 3de en laatste optie: een kabeltje van de motor is losgeschoten tijdens transport. Dan doet je apparaat ook niets...

Sluit even deze dingen uit, deze zijn makkelijk te verhelpen. Anders zou ik mogelijk contact zoeken met de webshop waar je het apparaat gekocht hebt.
ok bedankt voor deze uitleg
maar heb jij enig idee waar dat zou kunnen zitten (moet de hele replica dan uit elkaar?
 
De staat van de accu kun je eenvoudig testen door even een 12V autolampje o.i.d. er aan te hangen met een paar draadjes, deze moet dan gaan branden als er prik inzit.
Als je een multimeter hebt is het nog makkelijker: deze moet dan een (iets) hogere waarde aangeven dan de spanning die op de accu zelf geschreven staat.

De zekering zit in lijn met de rode draad waar je je accu op aansluit, meestal in een wit plastic omhulsel (twee halve buisjes tegen elkaar, soms bij elkaar gehouden door rubberen bandjes): deze kun je splitsen en de zekering wordt zichtbaar.
Met een multimeter (als je deze hebt) kun je controleren of deze nog heel is.
Heb je geen multimeter, dan moet je even kijken of het draadje in de zekering niet gebroken is.
Natuurlijk kun je ook gewoon de zekering in z'n geheel vervangen: is gemakkelijker als je geen meter hebt en je weet zeker dat deze dan heel is.

Doorgaans kun je controleren of de draden nog aan je motor zitten door het plaatje onderaan de pistoolgreep los te schroeven (meestal zit deze vast met twee kruiskop schroefjes).
airsoft-aeg-motor-connector.jpg

Onder dit plaatje zit de motor en je kijkt er dan vanaf de onderkant tegenaan; dit is ook de kant waar het contact met schuifstekkertjes aan de motor zit.

Zit het daar ook goed, dan kan het zijn dat het draadje naar de schakelaar van je trekker los zit, bij sommige gearboxes zitten deze draadjes met ronde schuifcontactjes aan elkaar verbonden om onderhoud makkelijker te maken.
Uiteraard kan het draadje ook slecht gesoldeerd zijn op de trekkerschakelaar en is deze losgeschoten.
Hiervoor moet je helaas je wel de gearbox uit je replica halen om erbij te kunnen.
Gelukkig zijn er genoeg filmpjes op YouTube te vinden die laten zien hoe dit moet.

Als laatste zou het nog een (defecte) MOSFET kunnen zijn, maar ik geloof niet dat de ASR114 standaard voorzien is van een MOSFET, dus dat valt af.

Dit is hoe de bedrading van een AEG aan elkaar zit:
AEGSchema.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
@QuickFix heeft hier de volledig uitleg al gegeven, ik heb niets toe te voegen aan die uitleg. ;)

Wil alleen benadrukken dat Youtube is verder een handige guide voor dit soort dingen. Kun je letterlijk alles zien. :)
 
De staat van de accu kun je eenvoudig testen door even een 12V autolampje o.i.d. er aan te hangen met een paar draadjes, deze moet dan gaan branden als er prik inzit.
Als je een multimeter hebt is het nog makkelijker: deze moet dan een (iets) hogere waarde aangeven dan de spanning die op de accu zelf geschreven staat.

De zekering zit in lijn met de rode draad waar je je accu op aansluit, meestal in een wit plastic omhulsel (twee halve buisjes tegen elkaar, soms bij elkaar gehouden door rubberen bandjes): deze kun je splitsen en de zekering wordt zichtbaar.
Met een multimeter (als je deze hebt) kun je controleren of deze nog heel is.
Heb je geen multimeter, dan moet je even kijken of het draadje in de zekering niet gebroken is.
Natuurlijk kun je ook gewoon de zekering in z'n geheel vervangen: is gemakkelijker als je geen meter hebt en je weet zeker dat deze dan heel is.

Doorgaans kun je controleren of de draden nog aan je motor zitten door het plaatje onderaan de pistoolgreep los te schroeven (meestal zit deze vast met twee kruiskop schroefjes).
airsoft-aeg-motor-connector.jpg

Onder dit plaatje zit de motor en je kijkt er dan vanaf de onderkant tegenaan; dit is ook de kant waar het contact met schuifstekkertjes aan de motor zit.

Zit het daar ook goed, dan kan het zijn dat het draadje naar de schakelaar van je trekker los zit, bij sommige gearboxes zitten deze draadjes met ronde schuifcontactjes aan elkaar verbonden om onderhoud makkelijker te maken.
Uiteraard kan het draadje ook slecht gesoldeerd zijn op de trekkerschakelaar en is deze losgeschoten.
Hiervoor moet je helaas je wel de gearbox uit je replica halen om erbij te kunnen.
Gelukkig zijn er genoeg filmpjes op YouTube te vinden die laten zien hoe dit moet.

Als laatste zou het nog een (defecte) MOSFET kunnen zijn, maar ik geloof niet dat de ASR114 standaard voorzien is van een MOSFET, dus dat valt af.

Dit is hoe de bedrading van een AEG aan elkaar zit:
Bekijk bijlage 2121
Nou het is toch een zekering van de accu stekker maar is dat een slecht teken nu al stuk?
 
Ff andere vraag
Hoe weet ik nou of mijn replica een m4 geschikt is voor de nieuwe regels?
Er staat bb energy 1.4

Ik wil graag bb 0.28 gaan gebruiken
Kan dat?
 
https://airsoftclubnederland.nl/community/threads/spring-fps.5623/page-2#post-80354, er zijn daar op het moment ook al genoeg andere topics over. Ik verzoek mensen dan toch ook wel even om een google search te doen gezien hier meer dan genoeg informatie over is te vinden. 1.2J is max voor alle gewichten, is gerelateerd aan elkaar via E = 1/2*m*v^2
ja ik had al het een en ander gevonden maar dan zit ik wat te hoog hoe verlaag ik dat dan? daar vind ik nu niks over
 
Zou die waarden eerst eens met een chrono controleren.
De waardes die op de doos staan komen meestal niet in de buurt van de werkelijkheid.

Tenzij er een handgeschreven briefje met fps waardes bij is gevoegd geeft enkel een chrono duidelijkheid.
 
Zou die waarden eerst eens met een chrono controleren.
De waardes die op de doos staan komen meestal niet in de buurt van de werkelijkheid.

Tenzij er een handgeschreven briefje met fps waardes bij is gevoegd geeft enkel een chrono duidelijkheid.
ok dank je wel dus zon chrono is wel handig?
 
Nou het is toch een zekering van de accu stekker maar is dat een slecht teken nu al stuk?
Nee gewoon pech denk ik, dat kan de beste overkomen; wees blij dat het alleen de zekering was. ;)

ok dank je wel dus zon chrono is wel handig?
Een chrono is handig, maar om er in dit stadium al een te kopen is een beetje zonde van je geld.
Beter kun je iemand vragen of je even zijn/haar chrono mag lenen/gebruiken, of je gaat naar het NAC, daar kan het ook.

Maar ik zie dat je bij mij om de hoek woont, dus je mag wel een van mijn chrono's lenen als je wilt: doe maar even een PM.

Om de uitleg van Rebelattack eenvoudig uit te leggen (zonder in details te treden).
Een replica mag maar met een bepaalde hoeveelheid energie (in Joule) schieten, dit heeft niks met het gewicht BB te maken, maar je kunt je voorstellen dat hoe lichter de BB is, hoe sneller (in FPS) hij zal gaan.
Om de energie te weten wordt er vanaf april gemeten met BB's van 0.30g door met een chrono de snelheid te bepalen: hieruit kun je dan het aantal Joule bereken met de formule van @Rebelattack.
Gelukkig zit deze formule ook ingebakken in een chrono, dus hoef je de energie niet handmatig uit te rekenen. :)

De energie van een AEG kun je verhogen of verlagen door er een andere veer in te stoppen (meestal een M90 ~ M100 voor assault rifles).
 
Laatst bewerkt:
Nee gewoon pech denk ik, dat kan de beste overkomen; wees blij dat het alleen de zekering was. ;)


Een chrono is handig, maar om er in dit stadium al een te kopen is een beetje zonde van je geld.
Beter kun je iemand vragen of je even zijn/haar chrono mag lenen/gebruiken, of je gaat naar het NAC, daar kan het ook.

Maar ik zie dat je bij mij om de hoek woont, dus je mag wel een van mijn chrono's lenen als je wilt: doe maar even een PM.

Om de uitleg van Rebelattack eenvoudig uit te leggen (zonder in details te treden).
Een replica mag maar met een bepaalde hoeveelheid energie (in Joule) schieten, dit heeft niks met het gewicht BB te maken, maar je kunt je voorstellen dat hoe lichter de BB is, hoe sneller (in FPS) hij zal gaan.
Om de energie te weten wordt er vanaf april gemeten met BB's van 0.30g door met een chrono de snelheid te bepalen: hieruit kun je dan het aantal Joule bereken met de formule van @Rebelattack.
Gelukkig zit deze formule ook ingebakken in een chrono, dus hoef je de energie niet handmatig uit te rekenen. :)

De energie van een AEG kun je verhogen of verlagen door er een andere veer in te stoppen (meestal een M90 ~ M100 voor assault rifles).
ja zou jammer zijn als ik op een skirm ben dat ik dan niet mee kan doen?
 
Gewoon ff door de chrono halen. 1 april gaan de joule regels in. Nu is het max 360fps op .20g bb's. Ik snap dat je heel veel vragen hebt, veel van je vragen worden beantwoord in iets oudere topics. Gewoon het forum doorspitten :) en lees anders even de beginnershandleiding van Mister @Maffo . Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Olivier Duijvesteijn