Nieuwe veer meten

David

Well-Known Member
7 jul 2018
69
9
Trophies
4
Hoi ACN,

Onlangs een E&C GRY gekocht met daarin, volgens de verkoper, een M100 veer. Twee weekenden terug bij Outpost Delta 19 geweest in Gasselte waar ik zo'n 305-310 op de chrono schoot. Omwille van het bereik van mijn replica toen bedacht dat ik er wel een andere veer in kon zetten, mikkende op 340-350.

Na wat onderzoek kwam ik tot de conclusie dat een M100 eigenlijk wel prima zou moeten zijn dus een SHS M100 besteld op Gunfire + een Acetech 6000 chrono omdat het toch zelf even thuis te meten. Vanochtend eerst met de oude veer door de chrono, toen schoot ik zo'n 285 (zal wel aan de chrono liggen ook al is dat erg jammer).

Daarna de nieuwe M100 veer er in gezet en nu zit ik opeens tegen de 375 FPS aan. Als mijn chrono nou ook nog standaard lager aangeeft zit ik hier dus eigenlijk ook nog wat boven. Als ik met de ene M100 280 schiet en met de andere M100 375 hoe bepalen mensen dan in godsnaam wat voor veer ze in hun replica zetten?

En daarnaast: wat kan ik nu het beste doen als ik toch richting die 340-350 wil? Staat SHS bekend om wisselvallige veren oid? Het afknippen van m'n huidige veer oogt overigens als veel werk met een boel gereedschap wat ik nu niet in huis heb.
 
Je kan niet verwachten dat elke M100 van een tiental verschillende bedrijven ook allemaal dezelfde fps schiet op een replica en dan komt er nog bij dat niet elk bedrijf de M rating gebruikt. Voor de rest kies je SHS, welke erom bekend staat niet altijd de meeste stabiele te zijn qua fps op hun veren en ook nog wel eens mis labelen. Ik haal meestal veren van guarder omdat die gewoon bekend staan om hun kwaliteit en ik daar eigenlijk nog nooit problemen mee heb gehad. Als ik zelf veren haal zeker van een onbekend merk dan haal ik altijd de 90 en 100 variant om zeker te zijn dat ik op de juiste fps zit.

Als je niet wilt knippen is de best oplossing een andere sterkte veer halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: David
Top, thanks. Had er geen idee van dat SHS mbt tot veren zo onbetrouwbaar was. Ik wist wel dat Guarder veel gebruikt wordt maar die waren net uitverkocht bij Gunfire toen ik m kocht.

Nu zie ik dat van Guarder ik veel SP springs tegenkom en na wat meer neuzen kom ik tot de conclusie dat ik met een SP90 goed af zou zijn aangezien die meten met .25's. Klopt dat ongeveer?
 
SHS is ook voor de rest wel prima maar de fps kan wel eens hoger uitkomen en ze hebben wel eens de veer in de verkeerde verpakking. Metingen zijn niet meer met .25 dat is een fabel, fabriek heeft zelf aangegeven dat het gewoon .20 is, maar hun SP systeem valt wel iets hoger uit dan de M veren, wederom met een SP90 en 100 heb je altijd eentje die goed is, kan niet zo zeggen van te voren welke je nodig gaat hebben.
 
Duidelijk, wat een heerlijk gokwerk. Maar bedankt in ieder geval, doe ik beide bij de volgende bestelling en hoop ik een van de twee in de toekomst nog een keer nodig te hebben :D