Omsolderen

Joris

Well-Known Member
26 jun 2017
872
633
Trophies
24
Hé ACN'ers,

Weer even een vraag waarvan ik het antwoord zelf niet weet (JOH!), maar waar ik op het internet ook niet zo 1-2-3 achter kom. Jullie misschien?

Mijn replica heeft momenteel Mini Tamiya connectoren, maar wil om verschillende redenen eigenlijk naar een Deans toe. Nu weet ik dat 't voor je replica geen probleem is, dat omsolderen. Maar, is het ook mogelijk (lees: veilig) om de connector van je LiPo om te solderen?

Wat me nu namelijk nog tegenhoud is het nieuw moeten aanschaffen van LiPos.
 
Hey! Dat is gewoon mogelijk, hou er rekening mee dat er dus spanning op staat. Wat ik geleerd heb is dat je 1 kabel losknipt en dan weer vast maakt. Daarna knip je de volgende los en maak je die ook vast. Zorg ervoor dat de beide kabels elkaar nooit raken!
 
Ja hoor, je kunt je lipo's prima om solderen. Let er alleen even op, dat je de + en niet tegelijk door knipt (iets met "van je kniptang een striptang maken" he @Twinfromhell :p )

1. Knip 1 ader van de tamyia af.
2. Doe krimkous om de ader (isoleert gelijk, kun je ook niet per ongelijk contact maken met de andere ader)
3. Vertin de contacten van de connector en de gestripte aders.
4. Soldeer de afgeknipte ader op de nieuwe connector (check natuurlijk even + en -)
5. verwarm je krimpkous wanneer deze juist gepositioneerd is, zodat het er niet perongeluk afglijd.
6. Doet stap 1 tot en met 6 ook voor de tweede ader

Goodluck!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Het is al redelijk duidelijk uitgelegd :p, puur oppassen voor kortsluiting en dan komt het allemaal goed. Also probeer de lipo zelf niet te warm te laten worden is niet bevorderend, oftewel als het even niet lukt neem een pauze en een hap frisse lucht, al dat tin en lood is ook niet goed, laat het afkoelen en ga weer verder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
What they said!

Heb in het verleden al zat accu's (om)gesoldeerd. Gaat prima, alleen zoals gezegd zorgen dat je geen kortsluiting maakt. Heb in mijn RC tijd zelfs nog mijn eigen NiMh packs gemaakt van losse cellen. Dat was nog voor de opkomst van de lipo :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Joris
persoonlijk raad ik wel XT-60 connectoren aan ipv deans. deze zijn makkelijker te solderen als ook beter vast te pakken dus minder kans dat je de kabel los trekt
 
  • Leuk
Waarderingen: Sadiek
persoonlijk raad ik wel XT-60 connectoren aan ipv deans. deze zijn makkelijker te solderen als ook beter vast te pakken dus minder kans dat je de kabel los trekt

En hoeveel verschilt met met Deans qua grootte? Ben bang dat het lastiger m'n stock ingaat.
 
En hoeveel verschilt met met Deans qua grootte? Ben bang dat het lastiger m'n stock ingaat.

Hey,

Ik weet niet hoe groot jou stock ruimte is, maar mijn Amoeba heeft een enorm kleine en alles past nog steeds prima. Neemt na mijn idee niet meer ruimte in. Maar ik weet niet hoe ver jou stock gevuld is met jou LiPo en kabels erin.
 
Hey,

Ik weet niet hoe groot jou stock ruimte is, maar mijn Amoeba heeft een enorm kleine en alles past nog steeds prima. Neemt na mijn idee niet meer ruimte in. Maar ik weet niet hoe ver jou stock gevuld is met jou LiPo en kabels erin.

En dan hebben we het over een XT-60?

In m'n Krytac zorgt de mini tamiya voor best wat problemen omdat 't toch best wel lang wordt, vandaar.
 
En dan hebben we het over een XT-60?

In m'n Krytac zorgt de mini tamiya voor best wat problemen omdat 't toch best wel lang wordt, vandaar.

aah oke, ik dacht dat het over Deans ging. Ik heb geen ervaring met XT60 en met Krytac. :p Dus ik kan je helaas niet verder helpen.:oops:
 
Xt-60 is bij mijn weten korter dan mini tamiya en ongeveer het zelfde als deans. Maar dan moet ik alles naast elkaar houden
 
Xt60 zijn lichtelijk breder maar iets minder dik, wat vooral komt bij de tamiya door de clip die bevestigd wordt, qua lengte is de XT60 aanzienlijk kleiner. Batterijen in buffer tubes stoppen is onafhankelijk van de connector altijd gewoon een K werkje.
 
Even voor de knutselaars die gaan solderen, ik heb al heel wat packs voor de RC omgesoldeerd. Kijk hier eens naar is niet duur en een top ding.
https://hobbyking.com/en_us/mr-jig-soldering-aid.html.

Als aanvulling als ik toch om zou solderen vind ik persoonlijk de XT60 makkelijker dan de Deans. Of het iets uitmaakt voor de prestatie? Geen idee ik heb al wel in de gaten dat de gevraagde stromen niet zo hoog zijn als bij RC dus maakt het weinig uit denk ik. Maar dat moet ieder voor zich weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
Even een reactie op dit oude topic, aangezien ik hier aankomend weekend ook mee ga knutselen. Alles ligt dan toch los, omdat er een connector van de motor is afgebroken.
(als het niet mag maak ik een eigen topic!)

Ik heb nu standaard Tamiya op zowel replica's als batterijen en wil deze gaan omzetten. Deans of XT-60, lijkt mij de XT-60 de beste optie als ik op de verhalen afga.
Maar dan: Welke connectoren moet ik dan hebben? Nylon, verguld, 'original'?