Onderkleding

Arjan

ACN Medic
15 okt 2014
403
188
Trophies
22
Hoi allemaal,


de vraag voor jullie is: wat dragen jullie als onderkleding onder de BDU`s?


Mvg, Arjan


 
 
Voor een maand geleden, op bunkerhill met temperaturen om en nabij het vriespunt, was het goed te doen met een termo broek en shirtje onder mijn standaard kleding.. Alleen in de pauze moet je dan niet te lang stil gaan staan.


Mn tweeling broer had zijn pyjama broek onder de normale broek aan, en een extra t-shirtje. Verder niet.
 
Wat Evil zei dus :p


En inderdaad tijdens de briefing of in de pauze misschien even een extra vest aan trekken.

Maar ondanks de toch wat vochtige grond heb ik het die dag niet echt koud gehad.

Ook niet in de pauze, maar dat kwam denk ik door die warme gehaktbal :p
 
De laatste tijd heb ik zelf thermokleding aan maar vroeg me af of dat genoeg zou zijn.
 
Ik zou je een thermo broek afraden, maar wel een extra laagje om je torso.

Gebruik meerdere sneldrogende laagjes. Maar dus niet iets afsluitend als regenkleding. Iets wat de wind tegenhoudt kan wel weer handig zijn, maar belet wel het snel drogen van je kleding. In de regen speel ik bijv liever met iets wat snel droogt dan regenkleding. Op je lijf neemt het toch de temperatuur van je lijf aan.

Maar het allerbelangrijkste, blijf bewegen! Als je stilstaat koel je af, dan moet je oppassen. In mijn ervaring ben je eerder te warm dan te koud gekleed (behalve inderdaad tijdens de briefing ...... brrrrrrr).

Dus, thermokleding niet nodig maar dus zeker voldoende, mits je blijft bewegen.
 
Wollen thermo-onderkleding halen. Wol behoudt z'n isolatie capaciteiten, zelfs als het nat wordt. Het summum van wol is merino wol. Erg fijne wol die NIET kriebelt.


Katoen is een van de verschrikkelijkste stoffen in winter/survival/gevechtssituaties. Indien vochtig/nat ontrekt dit als een achterlijke warmte aan je lichaam, waardoor je in eventuele impasses/pauzes kostbare warmte verliest.


Draag kleding 'losjes' en werk in laagjes. Soms is het (half)opendoen van een rits tijdelijk een goeie oplossing om weer op temperatuur te komen. Liever iets te warm dan te koud.


http://www.thermokleding.nl/heren/heren-thermobroeken/


http://www.thermokleding.nl/heren/heren-thermoshirt-lange-mouw/


[Edit] En OH! Je verliest zo'n 30%-40% (uit m'n hoofd, weet exacte data ff niet meer) van je lichaamswarmte via je hoofd. Altijd bedekken met een muts oid. Je zal het minder koud krijgen. Geen onderkleding, wel belangrijk! :p
 
 
Ik had in november mijn gevechtsjas onder mijn parka aan. Verder niets. Ik heb het altijd al heel erg snel warm dus heb het alleen koud gehad in de pauze. Ik moet er niet aan denken om thermo spul te gaan dragen in die koude maanden, aangezien ik met alleen mijn gevechtsjas onder mijn parka en vest al aan het zweten was :p 


Alleen een extra laag in de pauze kan nog wel handig zijn ja! 
 
Tijdens winters draag ik vaak een opgerolde bivakmuts onder mijn helm, blijft lekker warm. Voor de rest, inderdaad wat de anderen zeggen.
 
Ik draag met koud weer mijn Ski-thermoonderbroek, Thermo sokken, Vochtregulerend Defensie T-shirt, Defensie Vliestrui, BDU.


Of ik draag gewoon de BDU met thermoonderbroek, Thermosokken, vocht regulerend T-shirtje en een Parka
 
GBB, Dat is dus ontkracht, Je verliest over je gehele lijf gelijkmatig je warmte, alles wat exposed is, niet alleen je hoofd
 
GBB, Dat is dus ontkracht, Je verliest over je gehele lijf gelijkmatig je warmte, alles wat exposed is, niet alleen je hoofd

Okay.


[Edit] Lees dus inderdaad dat tussen 2006-2008 nieuwe onderzoeken zijn gedaan naar de warmteverlies via het hoofd en inderdaad, het schijnt dus niet het ergste verlies te zijn van het menselijk lichaam. Apart dat ik daar niks van heb gelezen toentertijd. Vroeger is mij dit namelijk gewoon aangeleerd van de 30-40%.

[Edit] Neemt alsnog niet weg dat het beter is om een muts op te doen oid, beter om zoveel mogelijk te bedekken. Het is vaak makkelijker om koud te worden dan warm.
 
Komt waarschijnlijk omdat het hoofd vaak de enige onbeschermde plek is, dan verlies je op dat moment de meeste warmte door je hoofd. Je verliest altijd de meeste warmte op het grootste onbeschermde oppervlak.
 
De theorie zoals ik toentertijd heb geleerd komt van onderzoeken af waar doordat de mensen vrijwel volledig bedekt waren met uitzondering van het hoofd. Hierdoor onstond dus een soort van "stralingswarmte" uit het hele lichaam naar boven toe (kachel met pijp idee, waar de pijp uitkwam bij de kraag/hoofd), wat ervoor zorgde dat de metingen alle opstijgende hitte van het lichaam naar boven toe gemeten waren. Rara, dat was dus bij de hoofden van de personen (via de kraag zogezegd). Interessant om de nieuwe onderzoeken te lezen! Grappig dat ze dat dus eerder over het hoofd (hihi) gezien hadden.