Op zoek naar upgrade-tips voor mijn TM MK18 AEG

Aiimms010

New Member
18 jul 2024
1
0
Hallo allemaal,

Mijn naam is Aiimms en ik ben nog redelijk nieuw in de airsoft-wereld. Ik heb tot nu toe 2 à 3 skirms gespeeld en het bevalt me enorm goed!

Recentelijk heb ik een Tokyo Marui MK18 AEG aangeschaft, en hoewel ik er erg blij mee ben, merk ik dat ik moeite heb om informatie te vinden over mogelijke upgrades voor dit specifieke model. Daarom hoop ik dat er hier op het forum mensen zijn die ervaring hebben met deze replica en mij wat advies kunnen geven over de beste upgrades die ik kan doen.

Daarnaast gebruik ik als sidearm een SSP18 op gas, waar ik ook heel tevreden mee ben.

Alle tips zijn welkom! Ik kijk ernaar uit om meer te leren van jullie en mijn ervaring in airsoft verder uit te breiden.

Alvast bedankt!

Groeten,
Aiimms
 
ik zou starten met hop up bucking (madbull blauw) of maple leaf super macron 60 degrees en omega nub. daarna inner barrel dan de motor hightorque
 
Hoi, en ook welkom.

Ik mis hier wat gegevens, eigenlijk.
Je geeft hier aan dat je wilt gaan upgraden aan een TM replica, maar je vertelt er alleen niet precies bij wat je nu eigenlijk wilt doen. 🙂

De wens om te upgraden komt ergens vandaan, toch? Is er iets wat je mist bij deze replica? Waar loop je precies tegenaan? Wat wil je graag verbeteren? Heb je een budget? Wil je het zelf doen of uitbesteden? Welke BB's gebruik je nu? Wat is je range nu?

Allemaal vragen die ik graag beantwoord zou willen hebben voordat ik ook maar iets zinnings hierover kan zeggen.

Als inspiratie; een tijdje terug vroeg iemand anders ook wat hij zou moeten upgraden aan een replica. Ik heb toen het volgende, lange antwoord gegeven over hoe ik het upgraden van een AEG destijds heb aangepakt. Misschien kun je daar wat inspiratie uithalen?
Hoi!

Ik zie hier een flinke lijst met upgrades voorbij komen bij een replica die ik verder niet ken. Ik kan je daardoor niet specifiek iets aanraden. Wel kan ik laten weten wat ik destijds gedaan heb aan een andere AEG replica. Ik heb deze niet meer in bezit, maar weet nog wel wat hieraan gedaan is. Misschien heb je hier wat aan.

Bij mij was het uitgangspunt van upgrades altijd dat ik het idee had dat er iets moest veranderen aan een replica omdat ik mijzelf er aan stoorde. Dat betekent dus dat mijn uitgangspunt altijd was dat ik altijd met een stock replica begon, waarna ik in de loop van tijd vast stelde wat ik wilde veranderen. Ik heb daarom de eerste skirms met een volledig stock replica gespeeld, totdat ik vast stelde dat ik iets wilde verbeteren. Of dat er iets kapot ging.

Als uitgangpunt refereer ik naar mijn ICS CXP APE R. Ik startte hiermee met een Nuprol 7,4V lipo batterij. Ik was eigenlijk in het begin direct onder de indruk, maar dat kan ook nieuwigheid zijn met een eerste replica.

Na een skirm of 3 had ik duidelijk dat ik in buitenvelden regelmatig outranged was. Ik had vast kunnen stellen dat andere airsofters verder en acurater konden schieten als ik. De simpelste oplossing was hier om beter kwaliteit BB's te gebruiken. Ik weet niet goed meer wat ik destijds gebruikte, maar de bb's die ik toen gebruikte waren niet top. Aan de hand van deze video koos ik hierna voor G&G BB's, waarover ik nog steeds erg tevreden ben.

Weer een skirm of 3 verder: het kon toch voor mij idee nog beter, maar door de hoeveelheid informatie op internet zag ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb toen door Com-Bat Airsoft, toen nog met fysieke winkel, een nieuwe barrel en hop-up bucking en nub laten installeren. Deze waren beide van het merk Modify op aanraden van Com-Bat.

Vanwege deze wissel was het toen ook nodig om de veer in replica te wisselen, aangezien ie anders boven de 360 FPS limiet van toen nog terecht kwam. In combinatie met 0.28 g BB's was ik over mijn range erg tevreden. Bij de wissel van de barrel en bucking heb ik destijds nog meegekeken, wat erg leerzaam was. Ik kan dit nu ook prima zelf. :)

Ruim 10 skirms verder ging het eerste aan de replica kapot: de airseal was belabbert geworden. Ik had sterk wisselende FPS waarden en daardoor zijn toen meerdere airseal onderdelen gewisseld door Unit13, omdat ik sleutelen in de gearbox niet aandurfde. Ik weet dat er destijds onderdelen ingezet zijn van de ASG Ultimate line, omdat dit volgens Unit13 perfect pastte. Dat bleek ook wel, want ik had hierna zeer stabiele FPS/joule. Zeer tevreden over. Replica heeft toen ook een onderhoudbeurt gehad, aangezien alles toen toch al open lag.

Daarna ruim 10 skirms gespeeld, maar ik merkte toen dat de trigger van mijn ICS APE slecht werdt. Plus, het kon beter en reactiever. Er is door Com-Bat op mijn verzoek een Gate Titan Basic ingezet, omdat ik ook dit niet zelf aandurfde. Een mede airsofter had dit recent ook laten doen en was daar erg tevreden over.

De ouderwetse triggercontacten bleken echt slecht geworden te zijn. Ik vond de extra functies van de Advanced versie verder voor mij niet heel intressant, ik vond de Basic versie ook beter geprijst. Dus vandaar mijn keuze.

Verder ben ik toen ook gewisseld naar Titan 7,4V Lipo accu, aangezien mijn Nuprol lipo accu toch duidelijk echter bol begon te worden.

11,1V heb ik toen bij Com-Bat ook mogen proberen, maar dit was het mij niet waard, plus van ik de ROF bij Full Auto ronduit belachelijk. 7,4V gaf verder voor mij, in combinatie met de Gate Titan een hele prettige triggerreactie.

Met deze upgrades was ik totaal heel tevreden en heb nog meerdere skirms gespeeld hierna. Replica is uiteindelijk verkocht vanwege een overstap op HPA. Niet omdat de replica niet top was. :)

Ik snap dat je alles in 1 keer graag goed zou willen doen, maar misschien is het verstandig om eerst een rustig te ervaren wat je wilt veranderen. Dat werkt het beste, vond ik zelf. Plus, je maakt dan denk ik beter keuzes en dat kan geld schelen. Niet vervelend, toch?

Verder: TM replica's schieten out-of-the-box/stock eigenlijk helemaal niet zo heel slecht, zeker met het feit dat ze vaak onder de 1 joule schieten. Heb je al eens vergeleken met hoe de (eventuele geupgrade) replica van iemand anders schiet? Misschien valt het allemaal nog best wel mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aiimms010
Welkom op het forum Aiimms ! (uit rotjeknor zo te zien?)