opladen lipos

max hendriks

Well-Known Member
5 dec 2017
48
3
Trophies
6
Hoi allemaal,
Ik heb tot nu toe altijd nimh gebruikt en heb nu 2 lipos gekocht voor bij men arp 9. Hoe kan ik deze het beste bewaren en opladen en wat te doen na gebruik bij een skirm. Ik ga zondag skirmen dus dan heb ik ze nodig. kan ik ze dan vandaag al opladen of moet ik dat echt pas zaterdag doen?

groetjes max hendriks

opladen is duidelijk maar moet ik dan wat ik oplaadt ook weer ontladen of hoe zit dat na gebruik?

Hier een stukje uit het artikel:

Verder is er nog het puntje ontladen; een lipo mag niet te ver ontladen worden ander gaat hij kapot en wordt hij bol door gasvorming (waterstofgas, zeer explosief). Het beste is om te stoppen met schieten wanneer men merkt dat de Rate of fire omlaag gaat van de AA, want de cellen van een Lipo mogen eigenlijk niet onder de 3,6 Volt komen. Het beste is om de lipos tot maximaal 80% van de capaciteit te ontladen. Dat wil zeggen dat wanneer men een 1000mAh lipo heeft, men er niet meer dan 800mAh uit zou moeten trekken. Het bepalen van hoeveel mAh er gebruikt is kan echter eigenlijk alleen met een digitale lader, die aangeeft hoeveel mAh er weer terug in de lipo geladen wordt. Dan weet men hoeveel mAh men gebruikt heeft, maar in de praktijk is het dus prima om door te schieten tot men merkt dat de Rate of Fire begint omlaag te gaan. Dat is wel het moment dat men gelijk moet stoppen met verder ontladen van de accu.

oke sorry hoor ik ben er niet helemaal in thuiis dus zodra ik merk ey hij is leeg aan het gaan rate of fire omlaag . Dan is het best om het vol te laden en dan 80% te onladen om ze weg te leggen tot de volgende skirm?

oke sorry hoor ik ben er niet helemaal in thuiis dus zodra ik merk ey hij is leeg aan het gaan rate of fire omlaag . Dan is het best om het vol te laden en dan 80% te onladen om ze weg te leggen tot de volgende skirm?

Meeste slimme laders hebben een storage functie, die automatisch op het goede zet.

• Leuk
Waarderingen: Glenn_Holtus
oke dat heb ik gedaan toen ik ze binnen kreeg dus als ik klaar ben op storage zetten en wegleggen?

een goede oplader en ze niet laten leeglopen. de rest is allemaal leuk maar met die 2 tips kom je al een heeeeeel eind :)

edit: ohja koop een lipo safe storage bag en/of een munitiekist om ze in te bewaren.

edit2: en je laad ze ook best op hierin!

• Leuk
Waarderingen: JWieleman
De dag voor de skirm laad ik mijn lipo's op tot 8.2V d.m.v. mijn lader type (IMAX B6AC)
Op de dag van terugkomst skirm, zet ik ze weer aan de lader in de "storage mode" (7.2V)
Voor de veiligheid bewaar ik daarna mijn lipo's in een zogeheten lipo bag in de schuur.

oke dankje jongens snap het nu lipo bag wordt morgen gehaalt dus dan kunnen ze er tegen aan