Opslaan lipo's

• Onderwerp starter Onderwerp starter Axel
  • Startdatum Startdatum
A

Axel

Hey,

Zojuist voorgesteld, na lange tijd enkel gelezen te hebben en omdat morgen mijn eerste lading 7.4v 1400mah 20c lipo's gaan binnenkomen, welke mijn "standaard" 9.6v nimh 1600mah gaan vervangen heb ik nog een vraag.

Volgende maand heb ik weer meer tijd en ga ik de mini tamiya omzetten naar deans/t-connectors omdat me dit na veel lezen beter lijkt (spreek me gerust tegen haha).

Via de zoekfunctie kwam ik al wat algemene antwoorden tegen (en wellicht heb ik over de rest heen gelezen). Hopelijk stel ik dus ook geen dubbele vragen en anders alvast mijn excuses.

Hoe een lipo opgeslagen moet worden is me ondertussen wel duidelijk denk ik. Opladen via de storage functie (heb gelijk een uitgebreide smartcharger gekocht), in een lipo safebag plaatsen en wil deze vervolgens weer in een munitiekistje plaatsen als extra bescherming.

Maar wat me nu niet duidelijk is (lees enorm veel verhalen namelijk), is waar ga ik dit nu veilig opslaan?

Ik heb in de tuin een berging (enkel steens en geen isolatie). Omdat er natuurlijk toch een heel klein risico is op brand heeft mijn voorkeur dus ook dat de opslag daar gaat plaatsvinden. Echter is het in de winter er dus erg koud, net boven 0 en in de zomer ook weer boven de 30 (gisteren 32 volgens te meter die ik er heb hangen).

Gaan deze temperaturen een probleem zijn voor de lipo's? In die berging heb ik ook een houtkachel staan (welke ik niet meer echt gebruik) waarin ik eigenlijk de munitiekist wil zetten zodat als er toch iets misgaat en rook ontstaat, dit gewoon via de schoorsteen weg kan.

Hopelijk overdenk ik het hele lipo opslaan niet maar ik lees zelfs verhalen van opslaan in de koelkast. kan dit? Die staat namelijk ook in de berging en onderin de koelkast is het constant 10/11 graden heb ik gemeten haha.

Uiteindelijk heb ik ze liever niet op zolder liggen maar als het enorm slecht voor de lipo's is om in de temperaturen te liggen zoals in de berging is, dan neem ik misschien toch het risico om ze op zolder te leggen (ook weer in de safebag en munitiekist natuurlijk).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten Axel

Ik denk dat, ondanks dat het niet slecht is, je het enigszins wel overdenkt ja XD. Een lipo bag met een munitiekist zal meer dan genoeg zijn. In principe zal de lipo bag op zichzelf al de meeste lipo falen wel tegen houden en met een munitiekist kan er eigenlijk praktisch niet meer fout gaan, denk dat als je hem dan op een plek zet die overzichtelijk is en je dus snel door hebt dat het dan gewoon prima is. Daarbij ontbranden ze niet zo maar en gebeurd dat toch wel vaak tijdens gebruik van de lipo dus kortsluiting tijdens spelen, opladen of solderen, falen tijdens opslag gebeurd waarschijnlijk praktisch nooit.

Met rebel eens, je overdenkt het een beetje ;)
Maar beter safe dan sorry.
Bij mij thuis liggen ze gewoon in de safebag op een slaapkamer die als opslag dient.

Laden en storage doe ik bewust zoveel mogelijk als er mensen thuis zijn.
Verder geloof ik niet dat er zo heel veel mis mee zal gaan tijdens opslag.

Wil nog wel even zeggen dat eergisteren de li-on accu van mijn Bluetooth headsetje gepoft is. Hing aan de usb kabel aan de computer terwijl die ondertussen vol zat.
Pof heeft de behuizing uit elkaar gedrukt.
Did not see that one commin:rolleyes::oops::eek:

Beide al bedankt voor de snelle reactie.

Was inderdaad al een beetje bang dat ik iets te veel aan het nadenken was haha. Met opladen was de planning dat ik er sowieso bij blijf.

En qua opslaan in de berging? Heeft de erg lage en hoge temperatuur nog zwaar invloed op de lipo's (Als in gevaarlijk)?

Koelkast verhalen wist ik al helemaal niet wat ik van moest denken. Maar goed, je komt het allemaal tegen in je zoektocht.

@Twinfromhell, dat is ook wel even iets om mee te maken zeg. Hopelijk dan niet meer schade dan de headset (al is dat ook al enorm zonde).

Beide al bedankt voor de snelle reactie.

Was inderdaad al een beetje bang dat ik iets te veel aan het nadenken was haha. Met opladen was de planning dat ik er sowieso bij blijf.

En qua opslaan in de berging? Heeft de erg lage en hoge temperatuur nog zwaar invloed op de lipo's (Als in gevaarlijk)?

Koelkast verhalen wist ik al helemaal niet wat ik van moest denken. Maar goed, je komt het allemaal tegen in je zoektocht.

@Twinfromhell, dat is ook wel even iets om mee te maken zeg. Hopelijk dan niet meer schade dan de headset (al is dat ook al enorm zonde).

Bij mij liggen ze op mijn kamer waar het in de zomer met mijn pc ook heel warm wordt en in de winter als ik weg ben ook relatief aardig koud, misschien minder extreem als een buitenhuisje maar om een vergelijkbaar voorbeeld te geven. Zolang je ze niet direct in de zon legt zal het waarschijnlijk niet echt kwaad kunnen.

Ik ga ze voor nu op zolder leggen. Nu ik ze echt in mijn handen heb is het allemaal een stuk minder eng .

Op de zolder kan het ook best warm worden dus heb besloten eerst op beide plekken de temperatuur eens te meten en dan te kijken of er eigenlijk wel echt verchil is tussen de zolder en berging. Dan beslis ik wel waar ze uiteindelijk echt komen te liggen.

In ieder geval erg bedankt voor jullie hulp en meningen.