Overspin?

Diabe

New Member
14 mrt 2018
3
1
Trophies
2
Beste airsoft club Nederland,

Inmiddels mijn eerste maand airsoft en de eerste skirm zit erop. Echter kwam ik er daar achter dat mijn m4 van G&G te hard schoot, namelijk 390 fps. Na mijn replica uit elkaar gehaald te hebben zag ik dat er een high power m120 motor in zit. Verder heb ik mijn veer vervangen voor een m100 prometheus veer.
Na alles weer geassembleerd te hebben schiet hij netjes 330 fps. Alleen bij het testvuren viel mij op dat de plunger soms anderhalve slag maakt.

Nu is mijn vraag aan jullie.
Is dit normaal? Zo niet, hoe kan ik het verhelpen?

Bijgevoegd is een link naar een youtube filmpje waar iemand hetzelfde probleem laat zien.

De replica heb ik tweedehands gekocht van een vriend van mij. Ik kan er dus niet mee met garantie naar de winkel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey! Welkom op dit forum.

We hebben een specefiek topic om jezelf even voor te stellen!

Over de replica, volgensmij kan dit niet veel kwaad. Ik had dit ook op mijn Specna, en zolang de FPS constant is zie ik geen probleem. Misschien dat er andere mensen meer vanaf weten, maar ik denkt dat het geen probleem is,.

Zou in principe geen probleem moeten zijn. Is inherent aan het principe waarmee de motor wordt aangestuurd. Je zou een Mosfet met active brake kunnen installeren als er feeding of fps problemen zijn.

Laatst bewerkt:
Zou het in mijn geval misschien beter zijn om de oude veer iets in te korten? Of eventueel een m110 veer te plaatsen. Om zo de motor toch iets meer weerstand te bieden.

Zou het zo laten, geef alleen maar een snappy reacties. Handig voor CQB.

Nadeel is, dat je bij het opruimen van de replica, in je magwell moet kijken of je veer ontspannen weg gelegd word. (anders verlies je op den duur FPS )

We spreken hier overigens over replica's of airsoft apparaten en geen wapens ;)

Als ik het goed begrijp gaat mijn replica na het inschakelen van de safe stand zelfs pas terug in de begin stand (om de veerspanning te ontlasten). Er is dus in het design rekening gehouden met dit 'normale' fenomeen en je zo niet zelf hoeft te denken aan het ontspannen van de veer wat die fps drop op lange termijn kan veroorzaken. Mij lijkt dus niets aan het handje.

Als ik het goed begrijp gaat mijn replica na het inschakelen van de safe stand zelfs pas terug in de begin stand (om de veerspanning te ontlasten). Er is dus in het design rekening gehouden met dit 'normale' fenomeen en je zo niet zelf hoeft te denken aan het ontspannen van de veer wat die fps drop op lange termijn kan veroorzaken. Mij lijkt dus niets aan het handje.

Dat zit niet op elke replica.

I know daarom zeg ik 'mijn' ;)
Het gebeurt zelfs maar een enkele keer dat ik hem naar safe zet en er niets hoeft te gebeuren intern.

Active braking mosfet of zwaardere veer en dan shortstroken of andere motor.

I know daarom zeg ik 'mijn' ;)
Het gebeurt zelfs maar een enkele keer dat ik hem naar safe zet en er niets hoeft te gebeuren intern.

Ah okey ik las het als generiek, maar dan zal je wel een ICS hebben :P.

Met overspin is niks mis zolang je maar op let dat je hem niet met een gespannen veer weg zet. Oplossingen zijn een mosfet, hoeft niet eens AB te hebben, snellere schakelen van een FET kan al genoeg zijn, neodymium magneet kan soms ook helpen, maar gegarandeerde oplossing is short stroken met een sterkere veer.

Het is inderdaad een ics. Ik vond dat wel een van de handige features die ik mee overwogen heb bij de aanschaf. Het was geen doorslaggevend punt hahaha. Ik ben geen praktijk deskundige maar mij lijkt zelfs tijdens een skirm als je replica de overspin zo heeft staan dat de zuiger (bijna) helemaal achter staat je sneller triggerrespons hebt. Mits alles prima luchtdicht is. Of sla ik de plank nu volledig mis?

Klopt het is een soort ongereguleerde pre cocking, maakt niet uit of het luchtdicht is of niet, dat heeft meer te maken op FPS fluctuaties. Anyway niks aan het handje hier.

• Leuk
Waarderingen: THR33KlNGZ
Bedankt voor alle reacties. Heb inmiddels mijn replica getest met 0,2 gram bb’s en hij schiet netjes iedere keer rond de 350 fps.
Verder zal ik bij het wegzetten er inderdaad maar op moeten letten dat hij niet gespannen weggezet wordt.

Bedankt, er mag een slotje op de thread

• Leuk
Waarderingen: Vladimir