In principe passen in een replica van merk A de magazijnen van merk B en C. Qua vorm op z'n minst. Maar sommige magazijnen en magwell's zijn dan net weer een millimetertje smaller of breder, waardoor het vaak wel past, maar net niet helemaal lekker, waardoor het magazijn gaat wiebelen. Of in sommige gevallen zelfs je balletjes niet lekker in je loop terecht komen.
Als je dus zeker wilt weten dat alles goed past zou je dus bijvoorbeeld gewoon een replica kunnen kopen zonder extra magazijnen en dan vervolgens magazijnen van vrienden op je replica passen om te kijken wat het lekkerst past. Of anders neem je je replica mee naar een skirm en ga je daar magazijnen passen. Wij airsofters zijn een asociaal sociaal volkje, er lopen daar zeker willekeurige vreemden die je ff laten passen. Mocht dat nog niet lukken, dan plaats je hier ff een oproepje en is er vast iemand in je regio waar je ff langs kunt gaan om te passen. (voor regio Utrecht pm mij
)
Zelf heb ik de replica gekocht die ik mooi vond en magazijnen die ik daar mooi bij vond passen en dat pastte gewoon perfect. Meestal past het gewoon al aardig.
En op wat ik nu ga zeggen zijn altijd uitzonderingen, maar in principe moet je wel magazijnen voor het juiste "platform" kopen. Zo heb je bijvoorbeeld M4/M16 (da's hetzelfde) en G36 en AK en de rest. Zijn allemaal verschillende magazijnen. En dan is er nog verschil tussen de AK's zelfs. En dan kan je nog bijvoorbeeld een G36 hebben die M4 magazijnen slikt omdat daar een andere magwell opzit.
Ik ben op een M4 platform begonnen omdat er vreselijk veel info over te vinden is o.a. op Youtube en dat leek me erg handig aangezien je als beginneling natuurlijk niet veel verstand hebt van hoe die replica's werken. En die filmpjes zijn ook erg handig als je je replica een keer uit elkaar moet halen. Bovendien zijn er vrij eenvoudig een miljard verschillende onderdelen e.d. voor te vinden. Je zou het M4 paltform ook saai kunnen vinden, want iedereen heeft er wel één, maar het gemak wint het dan toch voor mij. Inmiddels heb ik 4 AEG's en allemaal M4 platform, werkt gewoon erg lekker en als je goed rondkijkt kan je ze ook nog vinden met bijzondere looks.
Succes en veel plezier met shoppen!