Polariteit van accu's

• Onderwerp starter Onderwerp starter DeNnZ
  • Startdatum Startdatum

DeNnZ

Member
27 dec 2015
9
1
Trophies
2
Beste allen,

Sinds kort in het bezit van een (originele) Imax B6AC V2.
Nu zitten er bij het aparaat standaard geen verloopjes naar mini Tamiya dus die heb ik los moeten aanschaffen.. Nadat ik de verloopjes vandaag binnen had gekregen, ben ik direct aan de slag gegaan om mijn accu (7.4V 2200mah LiPo) in de zgn 'storage' stand te brengen.
Ik het hele zooitje aangesloten, blijkt mijn accu verkeerd te zijn ge-poold.
Nu lees ik op het internet dat bij een mini tamiya de + (rood) verbonden dient te zijn met de vierkante aansluiting, en - (zwart) met de ronde aansluiting. Bij mij is dit dus precies andersom. Ook in mijn replica (Specna Arms SA-A03) is de polariteit anders (rood zit op de ronde aansluiting).

Op internet vind ik dat het schijnbaar vaker gebeurd dat bij airsoft aparaten de polariteit omgedraaid wordt.

Wikipedia:
'In some cases, Mini-Tamiya connectors are wired in reverse polarity. This is often the case with airsoft guns, where the square profile terminal is the negative terminal and the rounded terminal is the positive terminal.[3]'

Nu heb ik na-vraag gedaan bij zowel Airsoftshop.be en Combatshop.nl, beide geven aan dit zeer zelden tegen te komen.. Ben ik dan een van de weinige? Want zowel mijn Lipo als een andere LiPo en ook de originele SA Nimh accu werkte gewoon naar behoren, de motor draaide dus de goede kant op.

Ik moet nu dus op mijn Imax lader de rode banana-plug in de zwarte aansluiting steken en de zwarte in de rode aansluiting om het werkend te krijgen, anders krijg ik een 'Reverse Polarity' melding.

Wat zijn jullie ervaringen?
Zijn bij jullie de accus goed gepoold (dus rood op vierkant en zwart op rond)?
Hebben jullie weleens een verkeerd gepoolde accu aangesloten waardoor de motor de verkeerde kant op wilde draaien?

Ik ben benieuwd!

Heb zelf alles opnieuw gesoldeerd, zowel replica's al accu's... dus bij mij is alles zoals het hoort / de bedoeling is :p

Hier heb ik ook geen antwoord op. Knip standaard die tamiya meuk eraf. En knal er xt-60 op ;-)

Ik heb nergens last van met mijn G&G M4 en mini tamiya connectors, lipo's werken in replica en lipo's kan ik opladen met de IMAX B6AC, enigste wat ik nog wil gaan doen is XT60's aansluiten op de replica dus heb ik een XT60 stekkertje met banana plugs besteld.

Plug je misschien de banana plugs niet verkeerd in de lader?

Rebelattack;20755 zei:
Ik heb nergens last van met mijn G&G M4 en mini tamiya connectors, lipo's werken in replica en lipo's kan ik opladen met de IMAX B6AC, enigste wat ik nog wil gaan doen is XT60's aansluiten op de replica dus heb ik een XT60 stekkertje met banana plugs besteld.

Plug je misschien de banana plugs niet verkeerd in de lader?

Hahaha, grappig. ;)
Lees nou eerst zijn post eens...

Bedankt heren.

Ik denk dat als ik bij mij het spulletje los zou knippen en dan de rode draad op de + van een XT60 of Deans zou solderen, dat mijn gearbox dat niet grappig gaat vinden... Ze hebben schijnbaar de rode draad als - en zwart als + gebruikt....

Ik zou dan dus alle bedrading, incl bedrading naar de motor moeten om-solderen.

Ik vind het allemaal maar wat vreemd dat ik hier zo weinig over vind op het net, het komt tenslotte vaker voor..

Als je toch lipo's gebruikt anders een pre wired mosfet installeren heb je meteen nieuw draad wat wel de juiste kleur bij de + en - heeft en een mosfet is 2 vliegen in een klap :D.

Dan draai je toch alleen de draden in je plug om? op de gearbox kan het blijven zitten. En er kan weinig fout gaan in je gearbox aangezien er een anti-reversal latch inzit die je gearbox tegenhoud als je motor de verkeerde kant op draait.

Ok, ik ben erachter.
De pluggen op accu's en replica zijn allen 'verkeerd om'
Als ik dus alle pluggen omdraai is alles zoals het hoort en werkt alles gewoon...
Dus rood is in de replica wel degelijk de +, deze zit dus alleen op de - aansluiting van de tamiya aansluiting..