Portofoon, hoe en wat

bloodhound

Member
18 nov 2014
21
9
Trophies
4
Hallo allen,


Op een ander forum werd om informatie gevraag en ik dacht dat het hier ook wel thuis past. 1 op 1 overgenomen: Ik zal proberen een zo compleet mogelijk plaatje voor jullie te schetsen. De volgende onderwerpen zullen aanbod komen: Stukje achtergrond informatie, toezicht, wat mag wel, wat mag niet en wat informatie over de verschillende merken en soorten aansluitingen voor headsets.


Achtergrond informatie:

Een portofoon, ook wel walkietalkie genoemd, is een draagbaar zend-ontvangtoestel voor communicatie tussen meerdere personen. De benaming walkietalkie is ontstaan doordat men, in tegenstelling tot bij een vaste telefoon, tijdens het gesprek (talk) kan lopen (walk).


Met een portofoon kan geluisterd worden naar de andere gebruikers die op dezelfde frequentie luisteren. Daarnaast kan één persoon tegelijk praten, door middel van het indrukken van een knop. Op het moment dat de knop is ingedrukt is het niet mogelijk naar de andere gebruikers te luisteren, de andere gebruikers kunnen dan overigens wel zenden. Daar komt het gebruik van 'over' vandaan, zo weet men wanneer de ander klaar is met zenden en voorkom je dat je door elkaar gaat praten.


De communicatie vindt plaats door, je raad het waarschijnlijk al, radiogolven. Er zijn een aantal frequenties toegewezen voor het gebruik van zendapparatuur in verschillende 'banden'. De meest bekende daarvan zijn VHF (very high frequency) en UHF (ultra high frequency). Niet alleen spraak wordt door middel van radiogolven overgebracht, ook bijvoorbeeld WiFi, je draadloze muis en ook je mobiele telefoon werken met radiogolven in de UHF-band. Dit is een van de redenen waarom de regelgeving ontzettend streng is. 

Om het verhaal niet heel technisch te maken laat ik het hierbij, mocht je toch geïnteresseerd zijn kun je altijd vragen stellen.


Toezicht:

Het agentschap telecom is in Nederland verantwoordelijk voor alles wat met radiogolven te maken heeft. En dit is geen misselijke instantie :roll:. Dit is niet omdat ze jou en mij het niet gunnen, maar er wordt simpelweg veel geld betaald om bepaalde frequenties te huren. Onder andere de NS heeft een bepaald stuk frequenties afgekocht. Ga je storen om de deze frequenties dan zal het agentschap actie ondernemen en je proberen te traceren, ook de boetes liegen er niet om!!

Hoe hoog zijn de boetes en de lasten onder dwangsom?

De bestuurlijke boete kan oplopen tot maximaal € 45.000,-. Het voornemen tot het opleggen van een bestuurlijke boete (en een last onder dwangsom) wordt  zonder waarschuwing, ook al is er sprake van een eerste overtreding, opgelegd.

Bij het bepalen van de hoogte van de boete wordt onder meer rekening gehouden met de ernst van de verstoring veroorzaakt door de illegale zender en de verwijtbaarheid van de overtreder. Eveneens kunnen bijzondere omstandigheden, zoals recidive, pogingen om het toezicht te ontlopen door aanstuurconstructies of het gebruik van mobiele masten, een reden zijn voor verhoging van de boete. Ook verlaging van de boete is mogelijk indien er feiten of omstandigheden zijn die daartoe aanleiding geven. De boete wordt, nadat deze door Agentschap Telecom is opgelegd, door het CJIB geïnd.


Daarnaast wordt in alle gevallen een last onder dwangsom opgelegd. Afhankelijk van de ernst van de overtreding kan de dwangsom € 2.250,- of € 4.500,- zijn. Per keer dat een overtreder weer in de fout gaat, kost dit € 2.250,- of € 4.500,- tot een maximum van € 33.750,-, respectievelijk € 67.500,-.

 


Do's en Don'ts

Je mag in Nederland en zo'n beetje heel europa gewoon over een portofoon beschikken. Het gaat hierbij om de PMR446 portofoons. PMR staat voor personal mobile radio en de 446 is het frequentiedeel waar ze in zenden. Voor PMR zijn er 8 kanalen beschikbaar, dat is niet bijzonder veel. Daar is wel een oplossing voor bedacht: de CTCSS tooncodes. Dit is een toon die als 'trigger' werkt op je porto. Je hoort alleen de mensen die op dezelfde CTCSS code zijn afgestemd. Ik weet even niet meer hoeveel het er zijn, maar het zijn er ruim voldoende om de 8 kanalen in tientallen subkanalen te uitscheiden. Verder mag de portofoon maar een vermogen van 0,5 watt hebben, dit om te voorkomen dat je in amsterdam mensen uit amstelveen hoort. 


Dan zijn er nog een aantal dingen die absoluut niet mogen indien je niet over een zendvergunning beschikt. 

- De antenne mag NIET afneembaar zijn

- Geen andere frequenties als de PMR446

- Een vermogen groter dan 0,5 watt


De merken en toebehoren

De bekendste (en meest prijzige) merken die PMR produceren zijn Kenwood en Motorola. Motorola heb ik zelf nog nooit mee gewerkt. Kenwood is een zeer degelijk merk, deze porto's kunnen een stootje, wat water en ander misbruik hebben. Verder halen ze het maximale uit de beschikbare 0,5 watt door goede antennes, batterijen etc te gebruiken. Wat ik ook een zeer groot voordeel aan de kenwood vind is de aansluiting voor een headset. Deze is van het type-K, niet alleen kenwood gebruik deze maar ook een tal van andere (goedkopere) merken. Dit maakt het aanbod van headsets een stuk groter en als ik één ding heb geleerd is dat je headset hoe dan ook kapot gaat. Ik koop daarom ook altijd chinese replica headsets, vaak prima kwaliteit en gaat net zo lang mee. Verder passen K-type headsets ook op portofoons van de merken Midland, Maas en wat chinese merken.


Zelf beschik ik over een midland G14. Prima ding, en minimaal de helft goedkoper als een nieuwe kenwood. Heeft al een aantal incidenten in cafe's overleefd en zelfs een compleet glas bier heeft hem niet kapot gekregen.


Mochten er verder nog vragen zijn, stel ze gerust!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jose Javier Ponte
Ik geloof dat ie bij jacobs breda in de aanbieding is voor 85 euro. 


Midland G10 € 52,50 bij portofoondiscounter
 
Hi Bloodhound, jij hebt de eerste post dus ergens anders getypt snap ik? Mooi man :D duidelijk verhaal. Thanks voor t posten :)
 
Ja en na 3 keer de codes eruit te hebben gehaald en iedere keer per ongeluk op preview drukken (hoezo een ezel stoot zich niet 2x aan dezelfde steen) heb ik voor gemak maar ge ctrl c/v't 
 
De meesten van ons gebruiken de G7 of de G9. De G9 is iets duurder, maar kan wat beter tegen water en heeft een paar extra opties
 
Met 199 programeerbare kanalen zit ik de mijne wel goed. Helaas matched op het moment van de 61 geprogrameerde kanalen 0% met andere airsofters. Gebruik iedereen de uit de doos kanalen?
 
Ja en na 3 keer de codes eruit te hebben gehaald en iedere keer per ongeluk op preview drukken (hoezo een ezel stoot zich niet 2x aan dezelfde steen) heb ik voor gemak maar ge ctrl c/v't 



Kleine tip in het vakje waar je deze tekst geplakt heb op het forum staat ook een knop Broncode als je deze in drukt en hier alles in plakt zullen de tags wel werken :)
 
Met 199 programeerbare kanalen zit ik de mijne wel goed. Helaas matched op het moment van de 61 geprogrameerde kanalen 0% met andere airsofters. Gebruik iedereen de uit de doos kanalen?

De meest gebruikte gewone PMR's zijn niet te programmeren, dus dat zijn inderaad de 8 gewone 446 kanalen. 
 
Amai.. Dat is een flink zooitje mocht je met 150 man op een veld lopen.
 
Ik zeg: Het ACN leger uitrusten met programmeerbare radios d.m.v. crowdfunding!


 


Niet serieus bedoeld. Maar toch, why not?
 
hahaha ja Roel! Alleen moet je dan wel een dual channel hebben voor de rest. Op zich gaat het tot nu toe nog goed.

De chaos komt meer van de lack of discipline op het net. 


Bij Bunker Hill zijn er soms dagen dat het een chaos is. Je hebt dan CO net en 2/3 kanalen voor de rest van je team. 75 man delen door 3. Valt meestal wel mee aangezien niet iedere 75 mannen een radio hebben. Maar soms wordt er van alles over de radio heen gegooid.

"uuuhm sjaak, kijk eens bij die boom? Ja die ja, zie je dat, ja daar ja, kijk maar eens goed, ja precies waar je nu kijkt, ja mooie tak he?"

Misschien moeten we toch maar eens kijken hoe we die midland functies gebruiken. In december was er bij B&A een team, die had de midlands op een afgesloten stukje zitten. Voor squadchannel ideaal natuurlijk. Heb je alleen je eigen squad er op zitten! De romeo's en julia's ( ;) ) zitten dan op leadership channels wat over het algemeen ook minder chaos is ^_^