Porto's! Vragen over aanschaf, kwaliteit e.d.

Bootcamp

Well-Known Member
23 mei 2016
53
27
Trophies
4
Hoi allen!

Ik ben me aan het oriënteren op porto's. Wat gebruiken mensen zoal, waar moet ik op letten, etc? Ik heb het dan puur over de porto, niet over de headsets/ PPT's etc.

Analoog of Digitaal? Denk zelf aan een digitale die ook analoog kan, als er zo iets bestaat...

Instap modellen, pro modellen?

Vuur maar raak! Hoor graag input, ervaringen, liefst van mensen die er ook echt in zijn gedoken.

Zelf de Topcom Twintalker 9500 (Airsoft Edition) gekocht in de aanbieding. Doet wat ik wil, nu alleen nog een headset zoeken die blijft zitten.

Ik twijfel zelf tussen topcom en boafeng, en ga dan voor de aansluiting van mijn wispermic, dus ik ga dit topic ook goed volgen.​

Ik wil vooral informatie mensen ... wat zijn de meest gebruikte porto's, dingen om op te letten bij het maken van een keuze, etc!

Ik heb een baofeng van 25 euro bij airsoftcenter. Doet het prima en is simpel in gebruik.
Als je graag op subkanalen zit is het niet een heel handige, maar je kan ze er bij programmeren.
Bijgeleverde headset blijft best goed zitten.

Wij gebruiken Midland's G7.
Je moet wel even kijken met instellingen waar alles voor is met de afkortingen en hoe in te stellen.
Maar verder super makkelijk, doet wat het moet doen.
Mijne heeft al lange tijd een barst in het scherm door een terug gekopte bb, maar werkt nog steeds.

De Midlands zijn wel wat duurder dan de boven genoemde porto's. Maar er zit wel dual channel op.

• Leuk
Waarderingen: Jan
Hier 2x baofeng gebruiker. Ik heb de uv-b5 en de 82hp
Afgelopenweek data kabel binnen gehad en vandaag mijn kanalen bijgesteld. (Had dit eerst met chirp gedaan maar toen was ontvangst wide <dus ook kanalen er naast> maar met de baofeng software vandaag op narrow gezet.

Voor de 82hp heb ik ook dual ptt headset zodat ik bij bijvoorbeeld BH met eigen groep als met team commander kan communiceren.
Als oortjes heb ik D-shape. Die zitten best fijn. Beter dan mee geleverde

Ik heb zelf de Midland omdat een Baofeng een licentie vereist volgens de Nederlandse wet. Tegenwoordig zie je wel iedereen met een baofeng lopen.

Hoor daar ook wel eens berichten over dat ze soms dingen oppakken uit andere kanalen of niet goed doorkomen. Bereik is wel groter dan van de midlands, maar op korte afstanden knallen ze te hard, waardoor ze alles weg drukken. Op Wild Mountain had een teamgenoot in ieder geval niets tot vrij weinig aan zijn baofeng.

Ik heb zelf de Midland omdat een Baofeng een licentie vereist volgens de Nederlandse wet. Tegenwoordig zie je wel iedereen met een baofeng lopen.

Hoor daar ook wel eens berichten over dat ze soms dingen oppakken uit andere kanalen of niet goed doorkomen. Bereik is wel groter dan van de midlands, maar op korte afstanden knallen ze te hard, waardoor ze alles weg drukken. Op Wild Mountain had een teamgenoot in ieder geval niets tot vrij weinig aan zijn baofeng.

Bij de boafeng ligt het aan het bereik van de porto of je een zendlicentie moet hebben. Als je bepaalde frequenties niet kan gebruiken dan hoeft dat niet.

Ik heb een tijdje terug met iemand een discussie daar over gehad die zijn licentie heeft. Een bepaald bereik is licentie vrij en de rest niet.

Bij de boafeng ligt het aan het bereik van de porto of je een zendlicentie moet hebben. Als je bepaalde frequenties niet kan gebruiken dan hoeft dat niet.

Ik heb een tijdje terug met iemand een discussie daar over gehad die zijn licentie heeft. Een bepaald bereik is licentie vrij en de rest niet.
Dan blijft nog over de afneembare antenne en het vermogen dat te hard is.

Het maximaal toegestane zendvermogen is 500 mW. PMR446 mag vrij worden gebruikt. Er is geen vergunning nodig.
http://www.frequentieland.nl/mobilofonie/portofoon.htm

@Jan het ligt er natuurlijk wel aan welke boafeng je gebruikt. Er zijn diverse modellen in omloop.

• Leuk
@Jan het ligt er natuurlijk wel aan welke boafeng je gebruikt. Er zijn diverse modellen in omloop.
Klopt! Maar de meeste 'softers spelen heel bewust met de illegale versie ;) Juist vanwege het vermogen omdat ze dan lekker ver komen.

Ga voor style en neem deze:

b100.jpg

• Leuk
Waarderingen: Jorst en Stey
Dat wist ik niet @Jan. Iedereen netjes met een VOG en NABV pas en dan als zendpiraat door de bossen rennen.

• Leuk
Ik speel met een illegale versie omdat die goedkoop is, en zoveel bereik heeft de mijne niet hoor ^^

Even ter informatie, zelfs met een licentie mag je niet met meer dan 0,5 watt over de pmr frequentie blazen.
Daarbij mag een licentie houder nooit met een niet licentie houder communiceren als hij zijn callsign gebruikt.

Hey allen!

Uiteindelijk niet meer echt gereageerd hier, tijdje uit de running geweest. Maar we hebben uiteindelijk door de aanbevelingen hier en op andere plekken toch gekozen voor een Baofeng. Type is me even ontschoten... Maar zeer tevreden mee en makkelijk te programmeren (als je eenmaal weet hoe), de software die je er bij kunt gebruiken raad ik wel aan!

Dank allen en hopelijk hebben andere ook wat aan deze discussie gehad. Wat mij betreft slutien?

• Leuk