Preview TAG Gear Elcan SpecterDR 1-4x

Seagon

Dutch Monkey DM-09, DTS Blue Team
5 jul 2014
347
142
Trophies
16
Het is groot, het is zwaar en het is awesome.

Nou, mijn TAG branded Elcan SpecterDR 1-4x is binnen en hier een kort overzicht.

IMG_20151027_073858.jpg


Merk: Camaleon
Ik heb m bij Tactical Airsoft Gear binnen waar dit merk hun huismerk is, dus het staat als TAG Elcan specterDR.

Prijs: €135,-

Het is een flink zware scope, het is ook Full metal en ik heb gelezen dat het reëel is aan de ware elcan.

Ik heb veel gelezen over problemen met andere replica's van de elcan, maar deze schijnt ze allemaal niet te hebben tot zover ik deze heb kunnen testen.

IMG_20151027_073928.jpg


De mount komt met een dubbele Quick release hendels voor de rail. De sluiting is uitstekend, er zit 0,0 speling in. Niets op aan te merken.

Zo merkte ik wel dat de up down adjustment ring geen lock stand heeft, maar is wel stroef genoeg om zero te houden (dit zal ik later nog wel bevestigen).

Bij hogere led kracht (dit model heeft 5 standen rood en groen) zal je zien dat het hele draadkruis en ook de binnenkant van de scope een rode gloed krijgt. Ok voor buiten in het licht maar storend voor donkere hallen. Niet hoger dan stand 3 voor CQB dus.

Bij andere modellen werkt de zoom functie met zoals bij een traditionele scope door een lens Im het objectief naar voren of naar achteren te laten verplaatsen.
Dit model werkt zoals de real steel.

Wanneer je de schuif van 1X richting 4X beweegt zie je dat er aan de binnenkant de lens weg draait, je hebt dus geen zicht tussen de 1X en 4X uitersten, maar het zorgt wel voor een minder zware verplaatsing dmv rollende lenzen, maar een soort soepel klap systeem.

De zoom zelf.
1X heeft een hele lichte vergroting, het is meer 1,2 of 1,3.
4X heeft voor zover ik zag dezelfde vergroting als mijn 3-9 scope op 4x

Ter vergelijking heb ik mijn Hawke sport HD 3-9x40 AO IR scope gebruikt.

Hawke op 4x:
IMG_20151021_180451.jpg


En de elcan op 4x:
IMG_20151021_180514.jpg


Belangrijk, de grendel om van zoom te veranderen zal naar boven achter een pal schuiven om de 1X en 4X te zekeren.
Doe je dit niet dan staat je beeld naar links te richten in plaats van de ingestelde zero.

Dus, druk de grendel een beetje aan en vergrendeling deze.

Wanneer er meer te vertellen is , zal ik de post updaten.

Post 2 reserveer ik voor de latere review.
 
Ik ben echt zeer benieuwd hoe de Spectr zich houdt na een tijdje blootgesteld te zijn aan wat skirms, want ik heb ook zeker interesse in de replica scope. Zijn er trouwens ook beschermingsglaasjes te koop om aan de voorkant te plaatsen, zodat je lens niet ingeschoten wordt?
 
Ja. TAG heeft die ook. Ze verkopen de pirate arms flip up protectors en ook sterkere vervangingsglazen. Die kan je meteen mee bestellen.

Dit model heeft ook een compatible killflash die wat bescherming bied. Ik heb m gekocht maar ik merk wel dat je iets aan spiegeling krijgt wanneer er licht op de honingraat valt. Ook wordt het beeld ietsjes minder scherp heb ik het idee.

Ik heb momenteel nog een vraag bij ze lopen.
Ik merk dat de zoom hendel niet volledig naar 1X kan, en wanneer je naar 4X gaat wordt het prisma intern niet helemaal weg gedraaid.

Mogelijk alleen dit model maar ze gaan bij TAG vandaag even andere modellen checken.
 
Ik denk overigens niet dat er een echte prisma in zit. Dan heb je het over real steel modellen van 2000+ €
 
@Sander als je vanaf de voorkant kijkt zie je dat de lenzen een kwartslag roteren.

Andere replica's van de specterDR hebben dit niet voor zover ik heb gezien.

En een van redenen dat de elcan van Raytheon zo duur is omdat ze door SOCOM gebruikt worden. Grote naam, grote prijzen ;)

Maar goed, Dave van TAG shop heeft gister even naar een andere elcan gekeken maar die had precies hetzelfde.

Het enige wat dit zegt is dat je in 4x iets minder speling hebt waar je oog zich bevindt t.o.v. De scope en in 1X maakt het geen drol uit.
 
Ik denk ook niet dat het verschil in naam en merk 1900 € is. Dat zal vast met het optiek te maken hebben. Als de lenzen een kwart slag roteren wil niet meteen zeggen dat het een prisma is. Een goede prisma slijpen etc kost heel veel tijd en precisie. Dat ga je niet redden met 130 €.
 
@Sander

Je hebt gelijk, echter ik heb Prisma een aantal keer zien vallen, maar nu ik verder zoek lijkt het er op dat de originele Elcan SpecterDR van Raytheon wel een flip-to-side lens systeem gebruikt.

Ik heb het woord Prisma i​ets te snel gebruikt in mijn vorige post denk ik.


​Effectief heb ik echt geen kennis van de details van de Raytheon... Het is hopen dat zoiets ooit een keer in mijn bezit valt, maar tot die tijd gebruik ik lekker een repica die bijna identiek is voor 5-10% van de prijs :p

Een maat van me heeft er even mee gespeeld, hij is ex beroeps en hij zei al dat het er echt goed uit ziet. goed beeld.
Echter blijft het zo dat het een beetje vervaagd en dat je 4x niet voor dichtbij kan gebruiken omdat je focus punt gewoon ver weg ligt.
Vandaar DR (Dual Role).

Kortom, het is een pracht van een scope, maar ik denk toch dat je nooit de kwaliteit hebt van het origineel. Maar verkeerd is deze zeker niet.
 
Misschien een toevoeging voor geïnteresseerden is waar je hem gehaald hebt en voor hoeveel.
 
@Toothpick Heeft ie toch gezegd :p


Merk: Camaleon

Ik heb m bij Tactical Airsoft Gear binnen waar dit merk hun huismerk IS, dus het staat als TAG Elcan specterDR.

 
 
@Toothpick €135. Staat ook in die winkel :p

Ik weet niet of er ook andere prijzen zijn bij andere winkels omdat Camaleon het huismerk is van TAG.

Ik zal de OP even aanpassen
 
Net even terug gekeken. Ik was €103,- kwijt voor die van mij via aliexpress maar dan zonder 1x zoom.
 
Nee hij heeft standaard 4x zoom en geen 1x zoom.
Maar is zeker fijn dingetje.
 
Misschien een keer samen vergelijken met de 2 modellen? ;)

Lijkt me wel leuk om te zien wat er allemaal anders aan is zoals kwaliteit van het beeld, eye relief, draadkruis, verlichting etc.
 
ik ben aan het kijken of ik mogelijkheid heb om naar de beurs in E'hoven op zaterdag. Als jij daar ook bent op zaterdag en het gaat mij lukken neem ik hem wel mee