Project A&K Masada /ACR

Holierhoek

Well-Known Member
Trophies
9
Zoals ik al aangaf in het topic "wat heb je gekocht of binnengekregen mk2" hier een wat meer gedetailleerd verslag.

65mQ7wh.jpg


Ik heb even getwijfeld of ik wel een masada van A&K moest aanschaffen, er zijn namelijk wisselende reviews van, op evike.com doet hij het voornamelijk goed, terwijl op verschillende fora er ook slechte verhalen over zijn.
En voornamelijk zouden de internals slecht zijn, en een aantal proprietary parts zijn voornamelijk de rede waarom dit apparaat afgeraden wordt.

In de advertentie stond dat er een WiiTech hopup unit en nozzle in zit, en een versterkte Kingarms gearbox.
Dit heeft mij uiteindelijk doen besluiten er toch voor te gaan, zowat alles wat slecht zou kunnen zijn is al vervangen ;)

Echter de body verkeerd in zeer slechte staat.
Zoals te zien heeft het oppervlak wat weg van de zoutvlaktes van death valley, alsof hij er ook daadwerkelijk een dag in de zon heeft liggen bakken :D
vW3MsLz.jpg



Na een stukje weg te hebben gekrast kwam de originele kleur tevoorschijn onder een donkere primer laag.
jIt5gTN.jpg


De fire selector switch heeft lekker ingevreten in de lower reciever, zo is te zien dat de detents waar het palletje in moet klikken zo goed als afgevlakt zijn.
Hier moet ik nog een goede oplossing voor verzinnen (ben aan denken om het schoon te maken,op te vullen met een epoxy en er nieuwe detents in boren)
Dppv1Vh.jpg


De stock is recent vervangen, deze heeft namelijk de originele zwarte kleur.
(De term "bolt action" heeft hier een andere betekenis)
MLlx1RJ.jpg



Op naar het binnenwerk.
Dankzij het quick detach systeem is de barrel er in een handomdraai uit.
De slider kartelt niet echt meer, hij schuift er als het ware gewoon over.
Ik weet niet of dit normaal is, of dat het geen kwaad kan (heb hem nog niet uitgebreid getest of hij zijn hopup goed behoud)
Xm6fAHf.jpg



Nog een leuke verassing.
Er bleek een maple leaf 60° macaron bucking en een concave nub in te zitten!
Ben heel erg benieuwd naar de resultaten hier van, als er iemand ervaring mee heeft laat maar wat weten ;)
(Heb op mijn main replica een R-Hop met M-nub, hier ook zeer tevreden over!)
sQUBi12.jpg


De inner barrel is 400mm, misschien dat ik hem wil polijsten of lappen als daar een goede DIY methode voor is.
GQs9ufc.jpg



Na de loop en bucking goed schoongemaakt te hebben meteen maar even een upgrade uitgevoerd.
f2H0Z0k.jpg


De gearbox is inderdaad van king arms, mooi ge-radiused en fijne stevige alan boutjes.
6dgcNi1.jpg



Binnen in zit een setje king arms gears met delayer chip! (nieuw voor mij).
Bearing spring guide en bearing piston head (mushroom type)
De piston+head combo voelt lekker zwaar (aangezien ik toch altijd single only schiet, geen probleem voor mij. Dit wordt toch geen DSG built)
Trouwens de piston (full metal rack) is al voorzien van de juiste AOE!
AjCWiT7.jpg


Toen ik de spring en guide er uit pakte viel me wat op in het hoekje achter de guide. :eek:
AXmQQOa.jpg


Het bleek een stuk van een bushing te zijn onder de sector gear.
Gelukkig had ik nog een setje bushings liggen, dus direct vervangen.
mg9HTrU.jpg


De nozzle was ook flink vervuild.
Zo haalde ik er 3 volle wattenstaafjes schmoo uito_O
Hoe dat zo vuil kan zijn is mij een raadsel...De pistonhead en cylinderhead waren ook nogal vies.
AOT7GXo.jpg


Nog even de motor.
Het is een Jing Gong Golden Eagle high torque motor.
Als ik JG zie denk ik niet aan kwaliteit, maar er zitten wel verdomd sterke magneten in (sterker dan mijn main)
De tijd zal het moeten zeggen of het wat is.
sfbOTM7.jpg


Dit zijn zo ongeveer wel de dingen die ik in een avond heb kunnen na kijken (de avonden zijn tegenwoordig kort ;))

Echter wel nog een issue met de selector plate of safety lever.
Als ik de selector plate in semi zet, dan blokkeert de trigger, alsof hij op safe staat.
De enige werkende stand is dus full auto.
Ik denk dat de safety lever te lang is of niet goed zit, hier moet ik nog eens goed naar kijken.
Desnoods de selector plate af vijlen waar het de cut-off lever raakt en er zo een single only apparaat van maken.

Ik ben vandaag begonnen met het schuren van de body, wat een tijdrovend proces is.
Maar gelukkig komt de verf van metalen onderdelen er zo af met oplosser.


Wat ik graag nog wil bereiken:
- Nieuwe paint job (duh) ben er nog niet uit wat, foliage green of olive drap. Of wat anders...
- DIY mosfet.
- XT60 connectors.
- AWG16 wiring. (als het past)(of is het niet nodig als ik al silver plated wiring heb?)
- Gears shimmen.
- Liefst FPS dichter bij de 350. (schoot 310 bij aankoop, maar twijfel aan de accuraatheid van de chrono waarmee ik getest had)
- Type 0 of 4/5 cylinder. (zonder JC te creëren)
- Inner barrel stabiliseren. (voor zover het kan)

Mochten er opmerkingen vragen of ideeën zijn hoor ik het graag.
En ik hou jullie op de hoogte ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Niet heel gek dat een nozzle vies wordt, als er teveel vet in de cylinder zit dan is de makkelijkste manier naar buiten via de nozzle. JG Blue is een 22 TPA motor en voorheen een geliefde motor bij techs, maar wordt niet meer gemaakt dus haalt iedereen in dat prijs segment de ZCI HT. Zijn gewoon goede motors de JG Blue's.
 
Niet heel gek dat een nozzle vies wordt, als er teveel vet in de cylinder zit dan is de makkelijkste manier naar buiten via de nozzle. JG Blue is een 22 TPA motor en voorheen een geliefde motor bij techs, maar wordt niet meer gemaakt dus haalt iedereen in dat prijs segment de ZCI HT. Zijn gewoon goede motors de JG Blue's.

Dat bleek wel zo te zijn, bucking en barrel waren ook ver van schoon.

Wat betreft de motor, goed nieuws dan!
Dat was nl ook een aandachts punt in de vele reviews.
Thnx.
 
Lijkt me zo uiteindelijk toch een redelijke investering te zijn geweest met al die upgrades
Mooi lucky dus je de verrotte bushing mee kon pakken

Maple leaf Macaron 60 is prima spul.
Zit in praktische elke aeg van mij.
55/60 meter is goed haalbaar met die bucking combi.
 
die gearbox is niet wat er origineel in deze replica zit. die is van a&k zelf, iig in de mijne.
 
Toen ie het deed wel :')

Nu is het vooral een bitch om hem weer in elkaar te bouwen.
De stock nozzle, hop unit en loading bridge zijn van plastic en waren op. Gescheurd enzo. Dus drukverlies en bbs bleven in de hop unit steken.
Alle wii-tech onderdelen besteld.. past de nieuwe nozzle niet op de cilinderhead.. het o-ringetje wat er in zit past het niet er over heen...
Toen was ik het zat en heb ik hem in de hoek gepleurd.
 
Na ja je bent lekker aan het klussen aan je replica , vaak net zo leuk als het skirmen zelf , heb zelf nooit een aeg gehad altijd gbb en hpa , goede god al met al toch een heel andere techniek zeg , maar goed als je er heel wat uren hebt ingestoken en hij werkt goed geeft het des te meer voldoening , leuk model overigens die replica .

Robin
 
GBB en hpa zijn voor mij juist onbekend terrein.
Behalve mijn sidearm dan. Maar daar heb ik dan ook nog niks aan gedaan.

Ik vindt Elektro-Mechanisch spul sowieso altijd interessant, dus natuurlijk ook bij Airsoft :)

Maar het klopt wat je zegt, het sleutelen eraan is net zo leuk als een dag airsoften, maar dan anders. ;)
 
Het is alweer ruim een week geleden, maar ik heb hem ondertussen gespoten.
Er zijn wel nog een paar details aan te brengen zoals het inkleuren van de fire selector symbolen (zoals een mp5 met rood en wit)
En het magazijn nog uiteraard ;)

EWMaCwV.jpg


mG6oSPe.jpg


gzqiAQg.jpg


dRm1k1E.jpg


Ben aan twijfelen of de bruine grip er wel goed uit ziet...
Of juist als ik misschien meer bruin accenten toe voeg, dat het er wat meer gebalanceerd uitziet.

Er is wel nog een probleem met de fireselector cam.
Hier zit een tandwiel op, deze zou verbonden moeten worden met de fireselector aan de rechterkant.
Echter mis ik het stangetje die die 2 verbindt.

Dus alleen de linker werkt, maar als ik hem normaal installeer dan komt het tandwiel gedeelte tegen de selector plate aan en krijg hem eenmaal in safe niet meer op semi of auto.

Ik denk door het gehele tandwiel stuk er af te dremelen, dat het probleem is opgelost. (foto ter illustratie)
W78U4DW.jpg


Gister ook nog 2 lipo's via hobbyking besteld, deze zouden binnenkort op de mat vallen.
Dan nog even nieuwe connectors eraan solderen en de fire selector fixen, en hij is klaar voor zijn eerste skirm zondag :) (voor nu)
 
Terug
Bovenaan