Radio's, hoe werken ze?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mika
  • Startdatum Startdatum

Mika

Well-Known Member
24 dec 2015
209
91
Trophies
11
Ik wil graag een politie/swat/whatever iets in die richting loadout maken. Een ding wat ik daarvoor wil is een radio, maar dan wel een die werkt. Daar komen alleen wel een aantal vragen bij...

1. Hoe werkt zo'n ding?
2. Wat hoort er allemaal bij?
3. Hoe connect je met teammates?
4. Worden die dingen bij een skirm eigenlijk wel gebruikt?
5. Ik wil zo een met een oranje scherm, of is dat te veel gevraagd?
6. Kan alles met alles verbinding maken?

Dat is alles wat ik zo kan bedenken. Mochten er belangrijke dingen zijn die ik gemist heb, laat het dan aub weten.

1 scheelt per merk.. Maar vaak maak je gebruik met voor af ingestelde kanalen.

2 ligt er aan wat je wilt. Naast de porto. Oortje (kappen of doppen / enkele plug) en push to talk button zijn wel aan te raden.

3 door de zelfde getalen (kanalen) op je scherm af te stellen. Meestal 1 min werk.

4 ligt er aan per skirm. In CQB weinig, al kan ik me skirms bij Arnhem en bullet factory herinneren waar we ze echt rete veel gebruikt hebben. Ook bij woodland is het afhankelijk per skirm. Maar worden ze wel vaker gebruikt. Maar ook niet altijd erg veel.

5 weet niet wat je bedoelt.

6 nee. Met de meeste midrange tot duurdere wel. Maar de budget meuk van de Bart Smit krijg je vaak ruzie mee. Babyfoons vaak dan ongewenst weer wel ;)

Die met een oranje scherm is een Topcom Twintalker 9500 Airsoft Edition. 55 euro los. 80 euro voor een setje van twee, samen met iemand kopen of er eentje 2e hands doorverkopen voor een leuk prijsje.

Ik gebruik deze zelf en dit beantwoord dan ook (hopelijk) je vragen voor deze porto.

1. Heel simpel, volumeknop is ook de aanknop. Gewoon draaien. Kanaal veranderen doe je met de pijltjes. Je kunt de knoppen locken door de grote knop 5 seconden in te drukken en de rest is te vinden in een zeer overzichtelijke handleiding.

2. Bij de standaard set komt de porto, batterijen, een lader en een beveiligings stijl oortje met PTT.

3. wat @Eviltwin-NL al zei.

4. wat @Eviltwin-NL al zei.

5. Question considered to be answered ;)

6. wat @Eviltwin-NL al zei.

Hoop dat dit een beetje helpt. De porto bevalt mij in iedergeval heel erg goed en de accu gaat ook erg lang mee (per ongeluk een nachtje aan laten staan en stond de volgende dag aan het eind van de middag nog steeds aan)

Vergeet niet dat er meer is dan het technische gebruik. Radio discipline is ook handig om te weten. Hoe roep je iemand aan, hoe sluit je af en wat zend je?

Kort samengevat:

verzend knop indrukken, twee tellen wachten, "naam van persoon die je moet hebben", je eigen naam, over.

Wachten op antwoord in de vorm van

je eigen naam hier "naam van persoon die je moet hebben" over,

Verstuur je bericht zo kort mogelijk ("één persoon gezien rechts van de vlag" in plaats van "uuuuhm, ik denk dat ik daar iemand heb zien rondsluipen, uurhm tussen die twee bomen in... ja nee ik zie hem nu echt, er zit er één" ;) )

Wacht op bevestiging van de andere

Sluit de verbinding via "uit" commando.

Zoals Eviltwin al aangeeft, per skirm verschilt het heel erg. Bij CQB is mijn ervaring ook dat er weinig gebruik wordt gemaakt. Het tempo ligt daar meestal hoger. Bij woodland skirms worden ze meer gebruikt. Maar ook hier wisselt het per team en per speler.

Ook zal je snel merken dat het bereik van de legale radio's prut is... :( Bij het minste of geringste heb je geen verbinding meer.

I was thinking with myself to use jammer to cut the communication between the players >:) but i haven't seen any good contact between them that really worthy to do so, at the same time i found this topic interesting to see what is cheapest single radio in the market and cover wide range?

If jou want a jammer then buy a baofeng 85hp. If you know on witch pmr channel they are you go on them and hold de ptt button. Now the communication is jammed because you are sending over them.

Toothpick;22187 zei:
If jou want a jammer then buy a baofeng 85hp. If you know on witch pmr channel they are you go on them and hold de ptt button. Now the communication is jammed because you are sending over them.
Do you believe me if i told you this jammer was all the time on my mind but i forgot it's name and you just bring it up to me!
Thank you so much Toothpick for excellent advice.

Dus welke porto zouden jullie aanraden voor een squad dat alles qua communicatie nog moet aanschaffen? Toch een midland g7 oid of is de topcom 9500 ook een goede keus?

Jan zei dat de legale porto's vaak een slecht bereik hadden, zou je met een "illegale" baofeng van 5watt wel overal goed bereik hebben? En wat is dan de kans dat je hier problemen mee gaat krijgen?

Nee, die 5 watt slaat alleen op het zendvermogen. Dus jij zend heel krachtig waardoor ik jou goed kan horen. Ik zend met een legale 0,5 watt dus mijn signaal is zwakker en hoor je mij niet al te best.
Oké een bv "baofeng, puxing etc) heeft een iets langere antenne dus ontvangst zal iets beter zijn. Maar heel veel zal het niet uitmaken.

Zolang jij braaf op de pmr kanalen blijft zal je niet snel problemen krijgen. Mocht er een persoon gaan storen op kanalen waar hij niet hoort dan zal er een melding bij agentschap telecom binnen komen.
Vervolgens gaan hun peilen waar het vandaan komt en is iedereen met een illegale porto het haasje.

Voordeel van baofeng is ook dat je de !!!!16!!!!! Pmr kanalen op kan zetten ipv de 8pmr die op legale zitten. Dit omdat poosje gelee er dus 8 bij zijn gekomen. Als team kun je dan buiten de meest gebruikte (1-8) zitten. En als je je groepsleider een bv85 (uit mijn hoofd) neemt kan die met dual ptt headset communicatie houden met eigen team en evt groepscommandant als daar mee gespeeld wordt

Ik vind het alleen wat gek.
Iedereen loopt te janken als er regels binnen airsoft etc worden overtreden.
Of als iemand een replica zonder nabv pas wil kopen.
Maar met illegale porto's lopen is dan weer geen probleem?? Ik volg hem ff niet meer.