Regels richten op gezicht

• Onderwerp starter Onderwerp starter Shes
  • Startdatum Startdatum

Shes

Member
22 jan 2017
12
3
Trophies
2
Wat ik ook nog niet echt heb kunnen vinden of in ieder geval nog niet tegen ben gekomen, wat zijn de regels wat betreft het richten op iemand? Ik zie in 9 van de 10 keer als er geschoten wordt in video's dat er gericht word op het hoofd/gezicht. Ook zie ik grote kerels soms wel een meter hoog springen wanneer deze geraakt worden (op een willekeurig lichaamsdeel) doet het geraakt worden ook zoveel pijn dan?

Excuus wanneer hier al een topic over is

Vooral bij CQB waarbij op korte afstanden wordt geschoten wordt het gewaardeerd als er niet op het gezicht geschoten wordt. Maar als iemand alleen maar z'n gezicht laat zien is er niks wat jou weerhoudt om op z'n gezicht te schieten, daar is gezichtsbescherming voor.

In de regels staat dat men niet opzettelijk op het gezicht mag richten.
Dit is dan dus ook niet de bedoeling. Echter vaak duikt men meestal in cover met alleen het hoofd er boven uit. Dan heb je dus weinig keuze en mag het ook gewoon.

Daarom is het verstandig altijd gezichtsbescherming te dragen, zowel binnen als buiten. Afhankelijk van het veld / locatie kun je er voor kiezen meer of minder bescherming te gebruiken. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Ook is de inschatting van afstand / gezondverstand van sommige spelers nog wel eens beperkt. Dus het liefst speel ik met.

Als je Naar de uitrusting van Jan kijkt op het YouTube kanaal, dan zie je hoe makkelijk een meshmasker kan zijn icm een helm.

En Ja, afhankelijk van waar en welke afstand je geraakt wordt, kan je goed voelen dat ze je te pakken hebben ;) no pain, no game :)

• Leuk
Waarderingen: Peter en Pronk
Over het algemeen richt je op de romp. Dit omdat het groter object is dus makkelijker te raken. Bij cqb is het spel sneller en dus meer kans om iemand onbewust op het hoofd te raken. Zie je alleen een hoofd dan richt je daar natuurlijk op.

Als uitzondering geldt voor mij zombies. Deze schiet je 3x op de romp. Gaan ze niet Hit dan is het een zombie en schiet ik op het hoofd. Dan hoor je vaak; "auw Hit!" En dan is hij/zij wel geraakt. Maar volgens boekje horen er geen zombies (cjeaters) te zijn.

• Leuk
Waarderingen: Sadiek
Ik denk dat het goed is om niet op een hoofd te richten. Maar veel video's van airsofters zijn toch snipers. Ik weet niet of ze ook op hun hoofd geraakt worden in die video's die je hebt gezien, maar anders kan het zijn dat er rekening wordt gehouden met het feit dat de BB daalt na een x aantal meter ("bulletdrop"). Volgens mij is hiervan meestal geen sprake, maar toch.
In ieder geval, als je een persoon compleet ziet, dan is het beter om op de romp te mikken lijkt me. Meer kans om die persoon te raken. Als je enkel een hoofd ziet (verder dan de minimum afstand), dan mag je daar - volgens mij - gewoon op mikken. Je kunt immers niet anders.

Thanx voor de antwoorden. Nu weet ik dat ik de eerste keer goed voorbereid ga aisoften met masker en het hele rataplan.. ;) Wil geen tand of oog missen

Een oog zou je sowieso niet moeten kunnen missen. Een goede bril (welke voldoet aan enkele eisen) is de eerste/belangrijkste regel van airsoft :p Ik heb zelf nog geen gezichtsbescherming zoals een meshmask, maar ik ga er nog wél eentje aanschaffen. In de juiste kleur is zoiets natuurlijk ook goede camouflage. Je hebt ook bitjes, maar die zijn enkel bedoeld om je tanden te beschermen. Je hebt ook "paintball maskers" (zoiets), maar dat moet je net leuk vinden. Succes in ieder geval :)

Het wel of niet op een hoofd schieten berust eigenlijk op het marktprincipe van vraag en aanbod. Hoe meer je aanbiedt, hoe minder snel je op je hoofd wordt geraakt.
En nog een quote van B&A: "hoe meer je aanbiedt hoe minder je op je hoofd geschoten wordt. Wordt je daarna nog steeds op je hoofd geschoten dan lig je waarschijnlijk niet goed in de groep" /joke :P

• Leuk
Waarderingen: Jan, Stey en Jordy
Heeft ook veel met discipline te maken. Als je goede replicabeheersing hebt en goede target acquisition door kunt voeren en gewoon goed snel bent kun je altijd nog kiezen waar je vuurt. Nu heb je er ook bij die nooit aanleggen en gewoon sprayen, maar dat is een heel ander verhaal.

Persoonlijk probeer ik altijd op de romp te schieten.

En wanneer je heel dicht bij iemand in de buurt bent? Ik zag bijvoorbeeld een video waarbij er iemand van achteren werd beslopen en die het niet door had, de schutter schoot niet maar riep iets waardoor dit ook als hit werd gerekend.

Dan spreek je waarschijnlijk over de pang regel. Als je onder een bepaalde afstand komt mag je niet meer vuren en wordt er 'gepangt'. Richten en pang roepen tegen je tegenstander. Dit levert soms nog wel eens discussie op. Vooral met auto-pangers, of no-clip-pangers.

Als ik de drop op iemand heb en ik ben nog op vuurafstand tik ik hem op z'n voeten of benen in semi weg.

Laatst bewerkt door een moderator:
Precies wat hierboven allemaal gezegd wordt; Ik als beginnende sniper schiet op benen/romp tenzij alleen hoofd zichtbaar is. Dan nog is het mogelijk om eerst de persoon uit dekking te laten schrikken, en daarna het aangeboden deel te beschieten... maar dat werkt meestal niet. Dan schiet ik op het hoofd, en is het eigen schuld.

Dat is inderdaad de pang-regel. Iemand binnen 5 meter schieten kan pijnlijk/gevaarlijk zijn. Volgens mij geldt voor snipers een minimum van 10 meter, omdat zij vaak een hoger FPS hebben. Ik zat afgelopen weekend nog in een situatie dat ik achter/boven iemand stond en niet goed kon inschatten of de afstand wel (minimaal) 5 meter was. Ik richtte mijn replica op die persoon en ik vroeg of hiervoor de pang-regel gold. Mocht dat niet zo zijn geweest, dan had ik altijd nog snel kunnen schieten. Hij gaf aan dat de pang-regel gewoon van toepassing was.

Als je iemand van achter besluipt, en je hebt een (nep)mes, dan kun je ook "knifen". Hiervoor moet je deze persoon fysiek aanraken en dan is die persoon gehit. Volgens mij mag/moet je dan ook geen "hit" roepen als je dit overkomt. Want dan zou je positie bekend worden. Dit laatste weet ik niet 100% zeker.

Edit: meer informatie over knife-kills kun je hier vinden. Misschien dat er op verschillende locaties andere regels worden gehanteerd, dat weet ik niet.