Replica en accu's opslaan in huis met huisgenoten

JWieleman

Well-Known Member
17 jan 2018
548
254
Trophies
15
Hoi allemaal, ik heb een vraag omtrent opslag van replica's en accu's. Ik woon namelijk in een huis met twee andere volwassenen (studentenhuis) en heb mijn replica en rest van de Gear opgeslagen in een inbouwkast die op slot zit. Nu is mijn vraag, is het slim om de LiPo's (in een safetybag) ook in die kast te leggen en of het überhaupt mag om mijn huisgenoten uit te leggen waar de sleutel zich bevindt van de kast, mocht er iets misgaan met de LiPos bijvoorbeeld. Voor mijn gevoel is dit namelijk wel een grijs gebied omtrent de wapenwet en brandveiligheid.

Hoe doen jullie dit met partners/huisgenoten etc?

N.b. me huisgenoten weten het nu nog niet. Het is puur dat ik zelf regelmatig niet thuis ben en het wel zo (brand)veilig wil houden.
 
lipos opslaan in brandveilige metalen kist, met daarin de lipos in een lipo bag. Die zet je ergens waar ze er eventueel bijkunnen. De kans dat er iets meer foutgaat wanneer je er niks mee doet is echter zeer klein. De momenten van gevaar zijn: tijdens gebruik en tijdens opladen. Momenten waarneer jij erbij bent. En grijs gebied omtrent de wapenwet? Er is nul niks wapenwet gerelateerd aan lipos. Idem met bb's, je vesten, uniformen etc. Het gaat puur om je replica's, of wapen gelijkende onderdelen daarvan. De rest kan je gerust overal laten rondslingeren als je wilt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
De huis genoten mogen geen toegang hebben tot jou kast. Anders zou je ook kunnen stellen dat een slot op de voordeur voldoende is.
De lipos buiten de kast opslaan is een optie. Echter is blussen van een lipo brand gevaarlijk, aangezien lipo niet tegen water kunnen.

En je met water een lipo brand volgens mij niet eens kan blussen (litium is een metaal(brand)) .

Daarbij is het risico minimaal als je er verstandig mee omgaat, dus ik leg ze er bij in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en JWieleman
Top, ik doe ze dan in een extra kist buiten de kast. Bedankt voor jullie snelle reactie
 
Hey. Wat Maffo schrijft klopt, met LiPo’s altijd zorgvuldig omgaan en in een LiPo bag bewaren. En voor veilig opbergen of vervoeren heb ik gewoon een stalen munitiekistje. Dat sluit luchtdicht af, dus mocht een LiPo zelf ontbranden, dan smoort het zuurstofgebrek vrijwel zeker tijdig de fik, (maar dat is geen absolute garantie). En dat munitiekistje kan je dan op een handige plek in huis bewaren, waar ook je huisgenoten bijkunnen. Noot: ook in moderne vliegtuigen zitten de accu’s tegenwoordig in luchtdichte kisten gemonteerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en JWieleman
Heb een munitiekist met wat zand er in, lipos (in tas) en gasflesjes sla ik daar in op.

Bii defensie kookten we regelmatig in die kisten dus ze kunnen er goed tegen hitte, dus als het fout gaat met de lipo in de kist of er breekt brand uit naast de kist, dan heb ik toch iets meer tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
Ik was zelf tot voor kort vrij paranoia toen ik LiPo's in huis haalde voor airsoft. Vriend/collega van me is cameraman en heeft een zware cam-drone die op (redelijk hoog vermogen overigens) LiPo's loopt, dat ding was gecrashed, had blijkbaar de accu of bedrading beschadigd en was toch weer opgestegen, kwam rokend en vonkend weer naar beneden. Stinkt overigens verschrikkelijk.

Zoals hierboven al geroepen: Als je er normaal mee omgaat kan er (zo goed als) niets gebeuren. Kortsluiting is een risico (nieuwe pluggen solderen en dan per ongeluk beide draden doorknippen, breken door een val, erop gaan staan, doorboren...bedenk maar wat), blootstellen aan te hoge temperaturen, overchargen (dus zorg voor een smart charger en voor de levensduur van je accu's: regelmatig balance chargen)

Ik bewaar ze zelf, zoals de meesten, in een munitiekist en dan ieder apart weer in een LiPo bag. Sluit ze niet op, want dan is het risico op explosie door overdruk nog iets groter, je kan het beste de rubber ring uit de munitiekist halen en dan gewoon de klem erop zetten als je de klep dicht doet. De LiPo bags zullen (worst case scenario) de boel aardig containen, en die stalen kisten kunnen wel wat hebben. Zorg er alleen voor dat ie niet op iets brandbaars staat. Bij mij staat ie op een betonnen vloer een beetje uit de buurt van brandbare spullen. Ik zou ze niet achteloos in een la mikken zeg maar...dat is een beetje het devies. Regelmatig even controleren of ze niet 'puffy' worden..oftwel bol gaan staan, maar dat gebeurt meestal als er teveel zuurstof bij is gekomen door oxydatie of 'lekken' van de cellen. En zuurstof is voer voor vuur.

Stel dat het es mis gaat: Je kan voor 17,- (meen ik) een poederblussertje kopen bij de Gamma, sws wel handig. Water is inderdaad geen plan. Maar het is echt zeer onwaarschijnlijk dat ze spontaan gaan fikken of roken, dan moet er eerst iets mee gebeurd zijn.
 
Als je lipos voor langerr tijd weg legt zorg dan dat ze niet voledig opgeladen zijn dat verklijnt de kans enorm. Op de wat betere lipo laders zit een storage fucktie die de lipo leeg trekt of vult tot een bepaald niveau wat goed zou moeten zijn.
En natuurlijk al het bovenstaande

Deze tip kreeg ik van een vriend die in de model bouw weereld zit en die heeft het al 2x fout zien met lipos die lange tijd niet werden gebruikt
 
Regelmatig even controleren of ze niet 'puffy' worden..oftwel bol gaan staan, maar dat gebeurt meestal als er teveel zuurstof bij is gekomen door oxydatie of 'lekken' van de cellen. En zuurstof is voer voor vuur.

Stel dat het es mis gaat: Je kan voor 17,- (meen ik) een poederblussertje kopen bij de Gamma, sws wel handig. Water is inderdaad geen plan. Maar het is echt zeer onwaarschijnlijk dat ze spontaan gaan fikken of roken, dan moet er eerst iets mee gebeurd zijn.

Puffy komt vaak door ze vol weg te leggen in plaats van op storage.

Poeder blusser is geen goed idee tenzij je de rest van je electronica in huis etc toch al zou vervangen.
 
Poeder blusser is geen goed idee tenzij je de rest van je electronica in huis etc toch al zou vervangen.

Ach, de verzekering vergoed die schade ook niet, zeker niet als het een jaar duurt om door te roesten.

LiPo branden zijn metaalbranden. CO2 kan werken, maar zijn gevaarlijk binnenshuis i O2 verdrijving. Water kan niet ivm reactie van de metalen, evenals met schuim. (Wat ik wel in huis heb voor alle andere brandjes)

Je kan proberen het te verstikken en dan zsm de brandweer bellen en melden dat het om een lipo brand gaat.

Maar de kans is zeer klein dat dit "zomaar" gebeurd. Heb ooit iemand gezien de de lipo had laten vallen waarna deze was geklapt, en een bolle lipo tijdens het opladen van een helemaal leeg getrokken lipo, en een brande drone door een kortsluiting in de bedrading van de lipo. (Blote draden tegen elkaar aan gekomen)
 
Dus even kort samenvattend, elke soort brandblusser werkt nul. Blusdeken dan?
 
Een goede lipozak zal ook een brand voorkomen, als je video's ervan bekijkt dan zie je dat lipo's in deze zakken wel ontbranden maar de zak en de omgeving redelijk in tact blijft. Het beste is waarschijnlijk door het vuur te stikken, dit kan wel met een brandblusser maar zoals Sander al zegt als dat zo'n troep geeft dat je de rest ook kan weg gooien ben je ook niet blij, dus wss kan je ze het beste in een lipo zak en in een metalen box doen en in het ergste geval als ze dan ontbranden dan heb je een hoop niet prettige rook en thats it.

PS: die dingen horen in principe alleen te reageren (ontbranden) als je de beschermende plastic-aluminium-plastic laag breekt welke de zuurstof tegen hoort te houden.
 
Als jij een lipo gewoon netjes behandeld is de kans op zelf ontbranding nihil.
Tijdens het laden en ontladen in de gaten houden en mochten ze "puffen" waterstofgas ontwikkelen, gelijk af koppelen. En volgens de volgende site veilig onschadelijk maken.

http://www.rc-junkies.net/onroad/?p=285
 
  • Leuk
Waarderingen: Benjah
Handig topic, bedankt voor alle informatie!
 
Puffy komt vaak door ze vol weg te leggen in plaats van op storage.

Poeder blusser is geen goed idee tenzij je de rest van je electronica in huis etc toch al zou vervangen.

Goede aanvulling van de puffy info. Oxidatie kan meerdere oorzaken hebben, wegleggen met teveel spanning is er idd ook een van.

Hier liggen ze allemaal op storage. ;)
En wbt die poederblusser, ik heb m liever wel dan niet. Je hoeft m niet helemaal om je heen leeg te tetteren, ik heb es een mobiel catering brandje geblust met een big size poederblusser, kan redelijk gericht. Zand is ook nog een optie trouwens, verstikken die handel.
 
Persoonlijk zou ik voor een CO2 blusser gaan. Het verdrijven van zuurstof zodat je zelf stikt zou ik niet heel erg bang voor zijn. Dat ga je niet redden met een hand brandblusmiddel.
En met co2 heb je nagenoeg geen neven schades.
 
Ga ik kijken voor een CO2 blusser. Kamer waar ik het in neerzet ben ik ook niet zo enorm bang voor verstikking eerlijk gezegd.

Overigens heb ik erg moeten grinniken om de uitspraak leeg tetteren
 
Echter is een CO2 blusser relatief ongeschikt voor het blussen van metaal branden. Droge poeder blusmiddelen zijn het beste. Een zout poederblusser zal niet de beste optie zijn ivm corrosie van metalen in je huis. Zand is een optie. Bijvoorbeeld 2 halve (metalen) emmers zand in de buurt zodat je de brandende lipo direct kunt bedelven.
 
Ik zou er geen blusser voor aanschaffen.
Gewoon in een ammo box en mocht het tijdens laden / ontladen fout gaan dan pleur je hem door raam/deur naar buiten.