Replica vervoeren met het OV

Tieme

Member
13 jun 2018
5
1
Trophies
2
Hallo mede airsofters

Ik ga over een paar weken met mijn team airsoften in België. Hoewel ik normaal gesproken de auto van mijn ouders kan gebruiken om naar skirms te gaan kan ik dat nu niet en moet ik het OV nemen. Nu komt het probleem, ik heb een wapenkoffer met een slot er op (zie foto) hier zit mijn gewone replica en mijn handpistool in. Alleen ik heb ook nog een shotgun, deze vervoer ik altijd in een hoes die aan mijn wapenkoffer vast zit (zie foto) normaal gesproken is dit geen probleem bij gewone skirms omdat ik dan van de auto gelijk het veld kan oplopen maar aangezien ik nu met het OV moet vraag ik mij af of het verstandig is om mijn shotgun zo te vervoeren. Ik zou graag advies willen wat ik het beste kan doen.

Met vriendelijke groet,
Tieme

Replica koffer zonder shotgun er aan vast: https://imgur.com/2YU0IwC
Replica koffer met shotgun er aan vast: https://imgur.com/a/A0nOS7v
 
Kan gewoon, zolang niemand eruit kan halen dat het een replica is/ shotgun is kan er niks gebeuren heb het nu zelf ook vaker met OV vervoerd!
 
Precies, zo lang het niet te zien is wat je vervoerd moet het geen probleem zijn.
 
Niks mis mee.
Met shotgun dr op lijkt het zelfs nog meer op een willekeurig pakketje.
 
In beginsel dient jouw airsoftapparaat voor skirms ect. deugdelijk verpakt te worden voor vervoer in een daarvoor geschikt en afsluitbaar foedraal/koffer/. Bij de korte wapens kan ook een rugzak volstaan mits deze afsluitbaar is. De doos koffer ect hoeft overigens niet op slot (doe ik zelf overigens wel). Een open AH tasje of vuilniszak is dus niet toegestaan.

De enigste uitzondering hierop is de erkende wapenhandel waar jij hem koopt en mijn ervaring is dat die nagenoeg altijd een doos nog eens inpakken. Dozen vervoeren van en naar skirms is in beginsel niet toegestaan omdat (1.) De doos na de eerste regenbui uit elkaar valt (2.) Er teveel (politie) discussie kan ontstaan over de afsluitbaarheid.

Het voervoermiddel zelf (van fiets tot Ferrari) maakt dus niets uit zolang het maar correct gebeurt.
De opstelling die je daar hebt is mooi gevonden maar ik kan niet direct zeggen of daardoor problemen zouden ontstaan. Op het eerste gezicht zou ik zeggen dat eventuele problemen beperkt zouden moeten blijven omdat ik niet direct zie dat je zonder allerlei handelingen te verrichten eruit krijgt maar met zekerheid kan ik het niet zeggen.

LET OP: De uitvoering van het openbaar vervoer is vaak in handen van private partijen en die kunnen soms aanvullende regels stellen, de NABV heeft hier geen zeggenschap over. Je zal dan niet zozeer een strafbaar feit plegen maar het kan wel wat gezeur veroorzaken dus controleer dat vooraf.
 
Laatst bewerkt:
Even buiten wat mag of niet mag. Als je normaal een auto kan gebruiken, maar deze ene keer niet. Is het misschien verstandig om deze ene keer maar een deel van je gear mee te nemen. Dus die shotgun of camo tas of wat dan ook, deze keer thuis laat.

Zeker omdat mensen (de komende weken/maanden) wat zenuwachtiger gaan zijn in het OV vanwege Utrecht.

Mijn advies is dan ook deze ene keer met OV dat je wat minder meeneemt en minder kans hebt op ongewenste aandacht.
Of dat je van te voren je gear (via prive-event) al bij een teammate afgeeft en hij deze meeneemt voor je.

Alles om maar te voorkomen dat deze negatieve acties in het nieuws, niet op 1 of andere manier terug kunnen slaan op onze hobby.
En ik zou zelf op dit moment ook niet op me gemak zijn met AA's in het OV.
 
Kan gewoon, zolang niemand eruit kan halen dat het een replica is/ shotgun is kan er niks gebeuren heb het nu zelf ook vaker met OV vervoerd!
Precies, zo lang het niet te zien is wat je vervoerd moet het geen probleem zijn.
Niks mis mee.
Met shotgun dr op lijkt het zelfs nog meer op een willekeurig pakketje.

Helaas ben ik het hier niet mee eens. Ik speel nog maar net airsoft, maar doe nou niet alsof andere mensen compleet onwetend zijn. Er zijn genoeg mensen die een schuimkoffer herkennen, de inhoud kunnen ze dan alleen maar over speculeren.

Nu dat ik zo over verder aan het nadenken ben, zou ik het nog verder willen stellen dat ik sowieso niet met AA's of camo kleding met het OV zou willen gaan op dit moment. Erg vervelend, maar er hoeft er nu maar 1 staande gehouden te worden met AA's. Dan pakt het nieuws het op en ook al ben je bij wet niet verkeerd bezig, kan publieke opinie heel snel omslaan.
 
Vandaar dat Taco al aanhaalt zolang niemand er iets uit kan halen. Ergo op slot dus (iets met lees de regelgeving eens door).
Reizen per openbaar vervoer mag, regelgeving vraagt om een zo direct mogelijke route naar en van Winkel/NAC/Skirm terrein. Als je geen auto tot beschikking heb is daarmee de mee de meest directe route al snel het OV.
Wel altijd je NABV pas bij je hebben!

Wat betreft je opmerking over in camo kleding in het OV zitten. NABV regelgeving stelt dat men NIET in full camo op evenementen mag aankomen.

Reizen per OV met een replica:
Je ben aangemeld bij een skirm -> geen probleem.
Je gaat naar/van NAC -> geen probleem.
Je gaat naar/van winkel (Letop! Winkel moet wel de juiste bevoegdheden hebben Ergo replica's mogen verkopen en/of onderhoud mogen doen) -> geen probleem.
 
Vandaar dat Taco al aanhaalt zolang niemand er iets uit kan halen. Ergo op slot dus (iets
Wat betreft je opmerking over in camo kleding in het OV zitten. NABV regelgeving stelt dat men NIET in full camo op evenementen mag aankomen.

Ergens een hele bizarre regel.
In je vrije tijd full camo in het openbaar vervoer gaan zitten, hele dag het hele land op en neer crossen, geen issue.
Naar een skirm toe gaan, in een camo jasje of shirt, mag niet. Broek? Dat dan weer wel.
Of je nu wel of niet een replica met je mee sjouwd.

Zou meer common sense moeten zijn dan verplichting vanuit de organisatie, met het dreigmiddel de mogelijkheid tot ontzegging /afstraffing.
Maarja , zal wel ''MuH oPtIcS" zijn.
 
Vandaar dat Taco al aanhaalt zolang niemand er iets uit kan halen. Ergo op slot dus (iets met lees de regelgeving eens door).
Reizen per openbaar vervoer mag, regelgeving vraagt om een zo direct mogelijke route naar en van Winkel/NAC/Skirm terrein. Als je geen auto tot beschikking heb is daarmee de mee de meest directe route al snel het OV.
Wel altijd je NABV pas bij je hebben!

Wat betreft je opmerking over in camo kleding in het OV zitten. NABV regelgeving stelt dat men NIET in full camo op evenementen mag aankomen.

Reizen per OV met een replica:
Je ben aangemeld bij een skirm -> geen probleem.
Je gaat naar/van NAC -> geen probleem.
Je gaat naar/van winkel (Letop! Winkel moet wel de juiste bevoegdheden hebben Ergo replica's mogen verkopen en/of onderhoud mogen doen) -> geen probleem.

Mijn eerste zin begon met; "Even buiten wat mag of niet mag". Ik praat dus niet over regelgeving ( maar over iets wat gezond verstand heet.)
Dat je iets mag, betekent niet dat je het ook altijd moet doen. Zeker niet onder bepaalde omstandigheden zoals hier.

Ook had ik het niet over camo kleding, maar over een camo tas.

Maar heb mijn advies gegeven, waar OP om vroeg.
 
Daarbij komt dat er al werd opgemerkt door de jurist dat er naast de nabv regels ook de ns regels heeft, grote kans dat zij hier iets over hebben wat het alsnog niet toe staat. Voor de rest ben ik het wel met Dodgy eens, ik zou nu heel voorzichtig zijn met je replica’s zelfs thuis of met de auto, iedereen is toch op een soort high alert en ik zou het niet gek vinden als er wat sneller 112 wordt gebeld ook al doe je niks fout.
 
Wat Rebel zegt is ook precies de reden dat ik een replica koffer heb uitgekozen die er als muziekkoffer uit ziet. En ik draag er nooit camo kleding bij. Ga regelmatig met de trein naar een maat van me waarmee ik dan verder rijd, nooit problemen of zelfs rare blikken gehad.

Hij zit ook netjes op slot en replica is in on klare staat, zoals het hoort. Maar ook al doe je wat mag, gezeik wil je ook voorkomen want aan ome agent uitleggen dat het een replica is en dat het toch echt mag is een beetje vervelend.