replica's aan de muur ?

cluwen

New Member
12 dec 2023
4
0
hallo,

ik ben lid van de NABV en heb enkele airsoft replica's aan de muur hangen, niet zichtbaar vanaf de straat/buiten. nou kwam er gisteren iemand een kerstboom brengen en heeft de replica's gezien en daarna de politie gebeld. er stonden namelijk ineens zes agenten in huis met een huiszoekingsbevel.

ik heb mijn pasje laten zien en er is niks in beslag genomen, máár ze zeiden dat het niet aan de muur mag hangen, en in een wapenkluis op slot moet, klopt dat?

onklaar gemaakte wapens mogen blijkbaar wél aan de muur dus op zich beetje vreemd, maar heeft iemand tips? kun je je airsoft ook onklaar laten maken ergens ?

en ze zeiden ook dat ze nog een keer langskomen om te controleren, maar krijgen ze dan telkens weer een bevel tot binnentreding om in huis te checken of er niks aan de muur hangt?

als ze het weer aan de muur aantreffen werd er verteld dan nemen ze alles in beslag en informeren ze de nabv.

graag tips en advies van jullie.

bedankt.

groetjes,

Bert
 
Hoi,

De agenten hebben hier gelijk. Ik weet natuurlijk niet hoe dit allemaal verlopen is, maar je hebt hier kennelijk nu persoonlijk ervaring hoe mensen buiten de airsoftsport de replica's kunnen zien en wat er dan dus kan gebeuren.

Uit het veiligheidsregelment van de NABV, in te zien op de NABV-website:
2. Opslag airsoftapparaten.
Alle leden dienen airsoft apparaten, indien deze niet direct in gebruik zijn, op te slaan in deugdelijk in beginselstationaire opslag met sluitwerk. In alle overige gevallen beslist het bestuur.
Ik ga er in ieder geval vanuit dat je replica's dus aan een muur hangen zonder sluitwerk, dus daar zal het in zitten. Als je de replica zou willen ophangen, dan kun je bijvoorbeeld een kast maken met een slot op de deuren en ze dan in de kast hangen. Sommige mensen zijn daar vrij creatief in, blijkt. Je replica's zijn nu waarschijnlijk te makkelijk voor handen en mensen kunnen hier te makkelijk bij, dus ik ben bang dat je toch echt dingen zult moeten gaan aanpassen.

Je kunt misschien ook nog overleggen met de NABV zelf, trouwens.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix en Oddball
@Kroeskoppie zou het wel mogen als je zo een wapenslot op de trekker zet ? of inderdaad een kast eromheen met (plexi) glas ofzo ervoor ?

en mogen ze in de toekomst vaker op willekeurige momenten weer zomaar komen controleren of moeten ze dan telkens aanleiding hebben daarvoor ?

in een afgesloten kast is ook maar saai.
 
Beetje raar verhaal. Iemand komt een kerstboom brengen en heeft ze gezien, maar je zegt ook dat ze op een plek hangen waar ze niet gezien kunnen worden vanaf de weg/buiten, en ik neem aan dat je boom gewoon naar de huiskamer is bezorgd. Dus hoe heeft die persoon ze ooit kunnen zien? of zit je 24/7 met de gordijnen dicht? echt een raar verhaal
 
@Kroeskoppie zou het wel mogen als je zo een wapenslot op de trekker zet ? of inderdaad een kast eromheen met (plexi) glas ofzo ervoor ?

en mogen ze in de toekomst vaker op willekeurige momenten weer zomaar komen controleren of moeten ze dan telkens aanleiding hebben daarvoor ?

in een afgesloten kast is ook maar saai.
Ik ben verder niet bekend met de precieze regelgeving en hoe het zit met de verdere, willekeurige momenten ter controle. En, of bijvoorbeeld een wapenslot genoeg is.

Ik zou contact opnemen met de NABV voor advies en wat nu handig is, maar ik verwacht dat je hier als antwoord gaat krijgen dat ze buiten het zicht en afgesloten dienen te zijn.
 
Leuk leesvoer dit.
Allereerst trekt hij de berichtgeving van een agent in twijfel (er zijn uitzonderingen, maar als je bezoek krijgt thuis, reken maar dat er een paar bij zijn die uitstekend op de hoogte van de regels zijn), daarna na een duidelijke reactie van kroeskoppie toch een manier gaan zoeken om alsnog je zin te krijgen....
Beetje hardleers ?
Het mag niet, punt.
Enigste optie die je hebt : een afsluitbare kamer zonder raam (of raam ten allen tijde bedekt).....
 
  • Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie