Review: APS ASR115 Spyder EBB AEG

16 mrt 2016
6
2
Trophies
2
Hey Airsofters,

een tijd terug heb ik een review gemaakt over de APS ASR-115 Spyder Electric BlowBack. Vervolgens krijg ik regelmatig vragen over deze AEG. Daarom heb ik nu besloten om er ook een geschreven artikel over te maken.

Het is naar mijn idee een mooie en fijne AEG met een paar kleine minpuntjes. Maar goed, daar staat op zich ook de prijs naar. De nieuwprijs ligt rond de €215.-(zwart)

Regelmatig krijg ik de vraag of APS wel betrouwbaar is omdat je er regelmatig verhalen over lees van vroeger. Ik kan je vertellen dat ze bij deze replica echt een stap voorruit hebben gemaakt. De nieuwe Silveredge gearbox is zeer goed in elkaar gezet, de motor draait soepel en haast geluidloos en ook de inner barrel en hopup doen hun werk erg goed! De inner barrel is 390mm lang en heeft een diameter van 6.04mm en zorgt voor een hele goede range. Bij het gebruik van .25gr bb's kom je makkelijk bij de 50+ range. Een strakkere hopup zou echt super prestaties moeten leveren. De motor draait soepel en haast geluidloos maar is misschien iets wat aan de zwakke kant. Hierdoor cycled de gearbox niet altijd volledig. Binnenkort krijg ik de SHS High Torque motor binnen en dan komt daar uiteraard een review van. Ik vermoed dat dit de meeste problemen van cycling en trigger response gaat oplossen. De trigger is overigens heel erg mooi om naar te kijken maar voelt iets wat zwaar aan. Over de Electric Blowback kan ik niet veel zeggen, ik heb dit vrij gauw onklaar gemaakt omdat hier weinig goeds over te lezen was, zit ook niet heel strak in elkaar. Bovendien wordt dit naar achteren getrokken direct door de veer en ik wil geen overbodige spanning op de gearbox. En je wilt ook niet opvallen door geratel en geklapper door dit systeem. ;)

De body is ook erg netjes, bijna volledig van metaal, alleen de pistol grip en de buttstock zijn niet van metaal.(ach bij welke aeg wel..). Het graveerde Spyder logo links in de lower receiver ziet er erg gaaf uit, de doorlopende RIS rail bovenop is erg nice en vooral de licht gewicht keymod rail is echt super tof! Niet alleen alleen voor het oog maar ook een heel fijn ding om vast te houden. Veel fijner natuurlijk dan een RIS rail. Verder heeft de Keymod rail nog een voordeel en dat is het gewicht. De AEG is veel lichter dan mijn vorige AEG, de BOLT B4a1. :)

De Rail heeft zowel links als rechts een QD bevestiging net na de receiver en die krijg je er ook bij. Je krijg er 3 RIS plates bij die je op elk gewenste locatie kan plaatsen op de AEG. En bij de AEG zit ook een setje canted iron sights. :cool:

De buttstock is in 6 standen instelbaar en hierin verdwijnt ook je batterij. Ook hierin standaard QD bevestigingen aan beide zijdes. Lipo werkt prima met deze AEG. 11.1v heb ik nog niet uitgeprobeerd.(!) Wat wel jammer is, is dat deze AEG weliswaar quick spring change systeem heeft in de gearbox maar dat je daar niet bij kan als de gearbox nog in de receiver staat. Dus ook niet vanuit de buttstock zegmaar. :|

De charging handle voelt wat slap en losjes aan, dat is wel jammer. Ook de bolt lock werkt niet automatisch maar moet je ingedrukt houden als je de charging handle naar achteren trekt.


Dus even kort de pro's/con's.
Pro:
- licht gewicht,
- keymod rail,
- solid build gearbox!!,
- motor strak afgesteld!,
- barrel presteert top!
- lengte aeg erg fijn,
- aeg met super looks!,
- canted iron sights,
- qd mounts,
- goede prijs/kwaliteit verhouding.


Con's:
- iets te zwakke motor,
- charging handle een beetje losjes,
- EBB niet betrouwbaar,
- quick spring change is niet zo quick,
- trigger response iets wat laag(zwakker motor),
- trigger voelt zwaar aan,

Gearbox specs:
- V2 TM compatible,
- steel gears(18:1),
- Ported cylinder,
- 8mm bearing bushes,
- Bearing Piston Head,
- Bearing Spring Guide,
- Polycarbonate piston,

Ik heb voor de APS ASR-115 Spyder EBB fans 3 video's. Een unboxing, gameplay review én disassemble video!

Uiteraard heb ik er een Youtube video over gemaakt en mocht je meer willen zien wat ik met betrekking tot deze hobby doe, check dan even mijn Facebook pagina DORIDORIAIRSOFT.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=WE1KMh4EOZg[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=d_ROLrvqlGY[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=nIsvrPs23IM[/youtube]
 
Is Canted ironsights zo'n pro? Je hop-up stuurt je BB's tenslotte dan de hoek om?
Of je moet dat willen natuurlijk.....
 
Bedankt voor de review! Ik was van plan om de APS ASR114 te kopen als mijn eerste replica. (Zover ik weet zijn alleen de sights en anders en een kortere barrel). Nou heb ik reviews van beide gekeken en gelezen maar ik kan nergens vinden dat de EBB slecht is voor gearbox. zou je deze reviews kunnen doorlinken? Vind het een beetje zonde om de EBB eruit te halen maar als het echt slecht voor de gearbox is is het natuurlijk de moeite waard.

nogmaals bedankt!
 
Tijs;20510 zei:
Bedankt voor de review! Ik was van plan om de APS ASR114 te kopen als mijn eerste replica. (Zover ik weet zijn alleen de sights en anders en een kortere barrel). Nou heb ik reviews van beide gekeken en gelezen maar ik kan nergens vinden dat de EBB slecht is voor gearbox. zou je deze reviews kunnen doorlinken? Vind het een beetje zonde om de EBB eruit te halen maar als het echt slecht voor de gearbox is is het natuurlijk de moeite waard.

nogmaals bedankt!

Heb voert meer stress uit op je gearbox onderdelen en zal dus zorgen voor over het algemeen snellere slijtage, dat is voor elke EBB zo maakt niet uit van welk merk. Of je het heel erg zult merken is nog te bediscussiëren, maar omdat het vaak weinig toevoegt zullen de meeste het uitschakelen.
 
@DoriDoriAirsoft Welke magazines gebruik jij bij de ASR 115 en feeden ze ook goed?
 
jakkes high-caps..... Ik gebruik plastic G&G 120round midcaps. werkt prima.
 
Ik gebruik nu Dboys 120rd midcaps en werken prima, feeden goed en zitten goed vast. Ik heb de G&G mags van @manderspaul geprobeerd maar deze passen niet (Ik heb wel de ASR-114 maar enigste verschil tussen 114 en 115 is lengte van de barrel). Nou wou ik wat dboys m4 mid caps bij kopen maar ze zijn uitverkocht bij Taiwangun en ik kan ze nergens anders vinden :/
 
Tijs;21890 zei:
Ik gebruik nu Dboys 120rd midcaps en werken prima, feeden goed en zitten goed vast. Ik heb de G&G mags van @manderspaul geprobeerd maar deze passen niet (Ik heb wel de ASR-114 maar enigste verschil tussen 114 en 115 is lengte van de barrel). Nou wou ik wat dboys m4 mid caps bij kopen maar ze zijn uitverkocht bij Taiwangun en ik kan ze nergens anders vinden :/

ARES M4 mid caps bij begadishop zijn ook heel goed en kosten max 8 euro.
 
Rebelattack;21894 zei:
ARES M4 mid caps bij begadishop zijn ook heel goed en kosten max 8 euro.
Dat is ook niet verkeerd, maar ik ben opzoek naar de ''orginele'' m4 magazijn look. En Taiwangun heeft me laten weten dat ze eind deze maand weer binnen zijn :) .
 
thanks voor de spring change video, heeft me goed geholpen bij het vervangen ervan bij de asr118