ROF probleem?

Aiimbot

Member
24 apr 2019
19
2
Trophies
2
Hey,

Ik ben al een tijdje mijn replica aan het upgraden om hem sneller en efficiënter te maken.
Er zit op dit moment in: 13:1 shs gears, shs ht motor, shs lightpiston (zon swiss cheesed) en andere shs compressie onderdelen
Ik heb nu een Gate titan mosfet gekocht, die heb ik vandaag dus geïnstalleerd en dat ging allemaal prima voor een eerste keer.
Met het installeren heb ik het shimwerk iets aangepast en alles nagekeken etc.
Met de replica weer in elkaar klonk het allemaal goed en alles deed het ook goed. Ik heb zelf op dit moment geen chrono dus mijn Rof was altijd onbekend maar vantevoren klonk alles lekker soepel met een goeie triggerresponse, hetzelfde als nu ik hem weer in elkaar heb.
Nu komt het gedeelte waar ik mijn vraagtekens bij kreeg; mijn Rof klonk nog steeds hetzelfde dus ik sloot de titan op de computer aan en zo kon ik de statistieken uitlezen zonder chrono nodig te hebben. Toen ik dat deed zag ik een minimale Rof van 17, gemiddeld 18 en max 20. en dat vond ik wel erg laag. de batterij die ik aangesloten had is een 7.4 lipo 2700 mah 20c batterij die mn vader ooit voor rc cars van wish had gekocht en die mijn replica wonderbaarlijk sneller liet schieten dan alle andere kleine lipo's van 1300 mah enzo.
Ook las ik via de titan's statistieken uit dat de current op semi gem. 51 was en de piek 91, en dat vond ik ook wel erg veel.
De vragen die ik dus kreeg zijn waren; doe ik iets erg verkeerd met shimmen? zijn de titan's Rof statistieken accuraat? heb ik een andere tpa motor op een of andere manier? is de batterij erg verkeerd?
Ik ben niet perse op zoek naar een hoge Rof alleen ik heb me laten vertellen dat 13:1 gears met een shs ht op een 7.4 lipo wel minstens 25/27 rps moet halen en een rof van 18 baart me dan wel een beetje zorgen.
Ik hoor graag wat jullie denken, ciao

PS mijn motor word ook best wel warm na een tijdje en ik had vlak na de gate installatie een klein voorgeval dat de replica erg traag werd tot geen cycle afmaken (met een motor disc error van de titan) maar hij doet het nu weer gewoon normaal, heel apart..
 
Laatst bewerkt:
Semi is moeilijk te pijlen zeker de gate software gezien die niet 100% accuraat is, je wil de full auto data, maar deze draw lijkt me te hoog. De batterij is niks mis mee met 20C en 2700 mAh kan die in ieder geval meer dan genoeg leveren. SHS motoren worden over het algemeen wel warmer zeker op dit soort builds. Ik zou toch kijken naar shimming of andere plekken waar het stroef kan lopen. Misschien een filmpje met hoe het nu klinkt wil ook wel helpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aiimbot
Semi is moeilijk te pijlen zeker de gate software gezien die niet 100% accuraat is, je wil de full auto data, maar deze draw lijkt me te hoog. De batterij is niks mis mee met 20C en 2700 mAh kan die in ieder geval meer dan genoeg leveren. SHS motoren worden over het algemeen wel warmer zeker op dit soort builds. Ik zou toch kijken naar shimming of andere plekken waar het stroef kan lopen. Misschien een filmpje met hoe het nu klinkt wil ook wel helpen.
Bedankt voor je input! Op full auto geeft de titan een amp draw van +/- 22 vergat ik te zeggen, dat vond ik wel okay eruit zien. de andere metingen baren me alleen zorgen.
De gears lopen echt vrij en soepel naar mijn mening, maar ze zouden evt. losser kunnen. Ik heb niet dat niveau expertise dat ik zeker weet dat mn shimming 100% is en ga echt uit van geluid en hoe alles voelt.
Ik zal er weer eens naar kijken en even zien of ik een filmpje kan uploaden
ciao
 
Bedankt voor je input! Op full auto geeft de titan een amp draw van +/- 22 vergat ik te zeggen, dat vond ik wel okay eruit zien. de andere metingen baren me alleen zorgen.
De gears lopen echt vrij en soepel naar mijn mening, maar ze zouden evt. losser kunnen. Ik heb niet dat niveau expertise dat ik zeker weet dat mn shimming 100% is en ga echt uit van geluid en hoe alles voelt.
Ik zal er weer eens naar kijken en even zien of ik een filmpje kan uploaden
ciao

Een hogere semi amp draw is normaal, maar moeilijker te peilen omdat die nog al aardig kan springen per schot. Daarom heb ik liever de FA draw daar durf ik iets meer concreets over te zeggen, 22A is in principe gewoon dikke prima voor die setup. Ik zou misschien wel even de brushes en comm van je motor bekijken. Hoe warm is trouwens warm? In principe zijn kunnen de magneten niet goed tegen warmte, maar ze moeten toch aardig warm worden voordat dit permanente schade oplevert. Ik zou alsnog de data van de titan met een korreltje zout nemen en bij twijfel toch overwegen om ook je RPS te meten op een chrono.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aiimbot
Een hogere semi amp draw is normaal, maar moeilijker te peilen omdat die nog al aardig kan springen per schot. Daarom heb ik liever de FA draw daar durf ik iets meer concreets over te zeggen, 22A is in principe gewoon dikke prima voor die setup. Ik zou misschien wel even de brushes en comm van je motor bekijken. Hoe warm is trouwens warm? In principe zijn kunnen de magneten niet goed tegen warmte, maar ze moeten toch aardig warm worden voordat dit permanente schade oplevert. Ik zou alsnog de data van de titan met een korreltje zout nemen en bij twijfel toch overwegen om ook je RPS te meten op een chrono.
Het filmpje dat ik heb gemaakt kan ik helaas niet uploaden. waar moet ik precies naar kijken bij de motor, slijtage oid? en moet de huls er dan af?
Eerder had ik een zon aftermarket grip erop en ik kon merken de de alignment daar erg slecht mee was want de motor werd erg zorgwekkend heet door de grip heen, nu ik de orginele grip er weer op heb een alles zo goed mogelijk uitgelijnd heb word hij hooguit warm maar wel zo dat je je er net niet aan zou branden als je hem uit de grip haalt.
Ik zal eens kijken of ik ergens een chrono kan vinden, mijn fps weten is ondertussen ook wel handig.
Als je nog andere oorzaken hebt voor de lage Rof hoor ik het graag, het laatste wat ik wil is dat er drag in de gearbox is bijvoorbeeld. als klinkt dat niet echt zo
ciao
 

Bijlagen

  • IMG- titan.JPG
    IMG- titan.JPG
    561,8 KB · Weergaven: 254
Laatst bewerkt:
Na nog wat meer research te doen kwam ik bij deze pagina terrecht: Linkje
Dit is een berekening van de Rof met een aantal variabelen inbegrepen die je zelf kan invullen.
Uit de berekening (7.4 x 809.5135)/(16 x 13.65) kwam "27.42" als Rof. Hier kom ik dus bij lange na niet aan.
Maar op het moment dat je er vanuit gaat dat de shs ht 22 tpa is ipv de 16 waar ik vanuit ging, kom je op (7.4 x 809.5135)/(22 x 13.65)= 19.95
Dat matcht mijn metingen veel beter. Ik ging dus even opzoek of een shs motor 22 tpa kan hebben en vond op evike bijvoorbeeld een shs 22 tpa motor en een review van iemand die zei dat de nieuwere motors 22 tpa waren.
Zou dit een verklaring kunnen zijn of denken jullie nehh shs heeft altijd 16tpa?
Hoor graag, ciao
 
Laatst bewerkt:
Altijd 16 TPA geweest, nooit 22 TPA. Ik kan er zelfs een uit elkaar halen en het bewijzen, maar nee ze zijn altijd 16 TPA geweest. Als je ook een ZCI HT 22 TPA en SHS HT 16 TPA vergelijkt dan zie en merk je het ook snel. Ik heb zelf trouwens SHS 16 TPA builds gedaan met 18:1 en een 11.1V en kwam dan op de 25 RPS die in legacy's high speed build guide staat. Btw die HS5 RPS formule is aardig, maar het klopt niet geheel en is ook under no load resultaat. 11.1V, 16 TPA en 18.72 (18:1) geeft 30 RPS, terwijl het eerder in realiteit ~25 RPS is.

Motor checken, de brushes hoe ver zijn die versleten en hoe ziet de commutator eruit?
 
  • Leuk
Waarderingen: Aiimbot
Altijd 16 TPA geweest, nooit 22 TPA. Ik kan er zelfs een uit elkaar halen en het bewijzen, maar nee ze zijn altijd 16 TPA geweest. Als je ook een ZCI HT 22 TPA en SHS HT 16 TPA vergelijkt dan zie en merk je het ook snel. Ik heb zelf trouwens SHS 16 TPA builds gedaan met 18:1 en een 11.1V en kwam dan op de 25 RPS die in legacy's high speed build guide staat. Btw die HS5 RPS formule is aardig, maar het klopt niet geheel en is ook under no load resultaat. 11.1V, 16 TPA en 18.72 (18:1) geeft 30 RPS, terwijl het eerder in realiteit ~25 RPS is.

Motor checken, de brushes hoe ver zijn die versleten en hoe ziet de commutator eruit?
Top, zal de motor gaan checken. waar moet ik bij de brushes naar kijken? en wat is een commutator :D
Wel apart dan van Legacy's build guide, ik heb m zelf ook wel doorgespit en had daarom ook wel verwacht dat ik met mn Rof stukkie hoger uit zou komen. Ik speel dan wel niet met een 11.1 maar op het moment dat ik dat zou doen zou dat mijn Rps niet naar 35 trekken zoals in Legacy's guide staat (las ergens anders dat 11.1v ongeveer een 130% boost is als je een 7.4v als 100% rekent)

Ik hoop dat de motor ergens niet goed loopt en torque/speed verliest ofzo, zelf heb ik niet veel andere verklaringen
 
Laatst bewerkt: