Sorbo pads

Blade

Well-Known Member
6 mrt 2015
409
242
Trophies
15
Doordat ik een nieuwe pistolgrip op mijn G&P M4 had gezet en niet gecheckt had of de pinion gear ver genoeg in de gearbox zat, heb ik een klein beetje de pinion gear naar de kl##te geholpen, dus was het tijd om de gearbox eens open te gaan halen.


Nou moet ik zeggen dat ik dat best spannend vond, want dit is de eerste keer dat ik qua tech werk verder ga dan alleen wat outer parts eraf te halen. Maar alles is goed gegaan en nu de gearbox toch helemaal open ligt, heb ik maar besloten om alles opnieuw te gaan shimmen, smeren en ook maar wat simpele upgrades te gaan uitvoeren. En zo kom ik op de sorbo pads....


Ik heb er redelijk wat over kunnen vinden op internet/youtube, je kijkt wat je beste AoE is, daarop baseer je de dikte van de "opvulling" aan de achterkant van je cilinderkop. Alleen zit ik toch nog met een aantal vragen betreffende de opvulling:


- Plak je de sorbo pad (incl eventuele opvullingsring) nou gelijk op het rubber van je cilinderkop of moet je het rubber van je cilinderkop vervangen door een dikkere rubberen ring waar je je sorbo pad dan weer opplakt?


- Is het beter om een sorbo pad te gebruiken die al geleverd wordt met een rubberen opvulring eraan vast of maakt dit niet uit?


- welke hardheid van sorbo is het beste? 40D of 70D, rekening houdend met dat de zachte 40D op een gegeven moment zijn indrukbaarheid blijkbaar zou kunnen verliezen?


Misschien zijn het allemaal open deuren die ik hier intrap, maar ik kon juist over deze specifieke punten niet echt veel info vinden in de verschillende filmpjes en/of diy guides.
 
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een sorbo met de rubber ring , omdat deze in de fabriek al aan elkaar gesmolten word dat is dan weer sterker als dat je zelf 2 ringen opelkaar lijmt denk ik. Maar ook mede voor gebruiksgemak gedaan.


Toen heb ik de rubber achterkant van de cilinderhead eraf gehaalt en daar de sorbo op gelijmd na uitvoerig passen en meten van aoe ofcourse.


Ik heb  de 70D omdat dit toendertijd de enige aws die beschiklbaar was. vooalsnog geen klachten en zit er 2 jaar in 
 
ok, duidelijk verhaal :)


Heb je uiteindelijk de rubberen ring nog moeten aanpassen of heb je em op de juiste dikte aangeschaft nadat je alles had opgemeten?
 
Nou toevalligerwijs was de sorbo precies dik genoeg voor een nagenoeg aoe. Dus ik hoefde niks aan te passen.

Ik heb toendertijd mijn spullen bij airlab.co.uk besteld. En heb via hun beschrijving de pad gemonteerd. tevens had ik daarbij lonex cilinder + head en lonex piston + head gehaald.
 
bedankt voor de tip, ik ga ook eens bij hun webshop neuzen of daar de goeie dikte te vinden is. :D
 
Ik heb gewoon een muismat gebruikt hiervoor. (volgens mij een van Fellowes). 

Cilinderkop aftekenen, vorm knippen, vastlijmen op de cilinderkop. Was volgens mij ca. 5mm. 

Wat voor mijn AoE precies goed. (en zo'n matje kost maar 1,95)