Specna Arms SA B01

ChaoSState

Well-Known Member
12 jan 2016
1.374
955
Trophies
21
Eergister heb ik mijn Specna Arms SA B01 binnengekregen, dus tijd voor een review en een volledige (op de gearbox na) teardown.

Ik ben nog hagelnieuw in de airsoft-scene en heb pas twee replica's vastgehouden; een gehuurde G36 en mijn SA B01. De ervaringen met de G36 waren wel aardig, hij was bijna volledig van kunststof en voelde een beetje goedkoop aan. Maar dat zal altijd wel zo zijn bij een huurkit.

Algemene indruk
De SA B01 is bijna helemaal full-metal op de stock, pistol grip en de hand guard na. De replica heeft een lekker gewicht en met de metalen buitenkant voelt het erg realistisch aan.
Zoals vele Specna Arms replica's heeft ook deze een werkende bolt catch wat nog weer wat meer gevoel voor realisme geeft.
De pistol grip ligt lekker in de hand en de stock is ook goed in te stellen. Ik ben zelf ruim 1.80 meter lang en ik heb de stock helemaal uitgeschoven staan, maar dat is meer persoonlijke voorkeur denk ik.
In de doos zitten verder nog een NiMh batterij met lader, een cleaning rod, een zakje bb's, een handleiding, een FPS-meetrapport en een kleine brochure met een mooie dame op de voorkant.
De batterij heb ik gelijk opgeladen en droog een paar keer geschoten. Het geluid van de motor en gearbox is niet zo irritant als je soms bij andere replica's hoort. Het is een lekker agressief geluid en met z'n originele spring gaf het nog best een klap.

De Tear-down
De standaard FPS is zoals bij alle vanuit het buitenland gekochte replica's veel te hoog. Ik heb besloten om hem zelf te downgraden omdat ik mijn replica ook graag aan de binnenkant wil kennen en het uit elkaar halen bijna net zo leuk is als ermee schieten :)


Dit is wat ik ga gebruiken. Een paar inbus sleutels, een schroevendraaier met verschillende koppen, een hamer (jawel ;)) en een paar hele kleine schroevendraaiertjes.


Hier zijn de grootste onderdelen eraf gehaald. De stock ging er gemakkelijk vanaf, ook al heb ik in reviews op het internet wel wat andere indrukken gezien.
De front grip was wat lastiger. Veel modellen van Specna hebben de batterij in de stock zitten, maar de SA B01 heeft de batterij in de front grip. Deze gaat open met een zogenaamde Delta Ring. De ring schuif je naar achteren en dan kan je de front grip er in 2 delen vanaf halen.
Helaas gaat dit bij de SA B01 niet heel soepel en moet je nogal wat wrikken. Dit ligt ten dele aan de ring die moeilijk naar achter schuift en zijn maximale positie niet kan halen. Ik heb er wat vet tussen gesmeerd in de hoop dat het in de toekomst wat makkelijker zal gaan. En het is ook een kwestie van een beetje handig worden ;)


De aluminium pijp waar de stock op geschoven zit gaat gemakkelijk los door middel van een schroef helemaal aan het begin van de pijp waar hij op de replica vast zit.
Hier wilde ik een andere ring om mijn strap op vast te maken bevestigen, maar de nieuwe ring past niet om het achtereinde van de replica heen. Dus daar moet ik nog even wat op aanpassen.
Verder ging dit allemaal gemakkelijk.


Toen werd het tijd om de upper en lower receiver van elkaar te scheiden. Ik heb talloze filmpjes gekeken waarin het werd gedaan en kon de procedure inmiddels dromen. Helaas is de werkelijkheid wat anders en ging het niet zo makkelijk.
Er zitten twee grote schroeven door de body heen waarvan de voorste de beide delen op elkaar houdt. De achterste houdt de gearbox op zijn plaats.
Omdat er nog kabels naar voren lopen door de delta ring heen moesten die eerst los. Helaas kostte het mij een kwartier voor ik daar ook erg in had ;)
Uiteindelijk kwamen de delen toch wel makkelijk los.



Het ontmantelen van de pistol grip ging erg gemakkelijk. Onder de grip zit een plaatje met twee schroeven vast waar ook de motor op rust. Als je deze loshaalt komt alles er zo uit vallen. Op de motor staat ook goed aangegeven welk kabeltje waar moet worden aangesloten. Een kind kan de was doen ;)
De magazine release loopt ook door de gearbox heen en moet worden losgehaald. Dit is een kwestie van een schroefje op het knopje van de release losdraaien en alles komt er zo uit vallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Dubbelpost!
Ik zat aan de limiet voor characters, dus hier volgt deel twee ;)


De release van de bolt catch loopt ook door de gearbox heen en moet worden verwijderd. Dit gaat in principe heel gemakkelijk door het pinnetje wat door het knopje heen loopt eruit te slaan richting de loop. De release komt er dan ook makkelijk uit.
Bij de SA B01 lopen echter de kabels ook langs de release inwendig en zit het aardig in de knoop. De kabels waren al een beetje beschadigd en bij het in elkaar zetten brak er een deeltje van de release af waardoor deze helaas niet meer werkt. Het metaal van de release is ook niet echt sterk, het lijkt een beetje op het brosse witmetaal waar ze vroeger ook speelgoedauto's van maakten. Dit is een serieus minpunt aan de replica en maakt het in elkaar zetten ook onnodig moeilijk.
Voor de fire selector zit een pinnetje door de gearbox en het omhulsel heen wat eruit getikt moet worden. Op het internet wordt dat goed uitgelegd en gezegd dat het pinnetje richting de fire selector eruit geslagen moet worden. Om de één of andere reden zit het pinnetje bij de SA B01 verkeerd om waardoor ik de grootste moeite had hem eruit te krijgen. Uiteindelijk heb ik hem maar met het laatste stukje in het omhulsel laten zitten en sla ik de volgende keer gewoon de andere kant op ;)


Als de gearbox eindelijk is bevrijd van het omhulsel kan de veer heel makkelijk worden vervangen met het Enter & Convert systeem.
De gearbox is bij de pistol grip op een paar plaatsen open zodat je zelfs de gears nog wat kan invetten zonder de gearbox open te hoeven maken. In eerste instantie wilde ik de gearbox openmaken (met verlies van garantie), maar ik had de juiste schroevendraaiers niet.
Een punt van aandacht bij Specna Arms replica's is dat de gearbox standaard nogal droog staat. Er zit een beetje vet op de piston, maar de gears zijn echt helemaal droog.
Mocht je een replica van Specna kopen en hem laten downgraden dan wordt dit gelijk met het downgraden gedaan.
De gearbox zelf ziet er goed uit met lagers waar de tandwielen in de gearbox zitten. Dit is volgens mij ook niet standaard bij elke goedkope gearbox en in dit geval dus een mooi pluspunt.
Ik heb de veer vervangen door een M95 veer. Er zit een M90 veer standaard los bij, maar die schiet maximaal rond de 310 FPS. De M95 voelde een stuk stugger aan, dus ik hoop dat die rond de 330-340 zal schieten. De standaard spring is een stuk korter dan de M95, maar de draad is een stuk dikker en hij voelt ook veel stugger aan.

Nadat ik alles weer in elkaar heb geschroefd (en daarbij de release van de bolt catch sloopte) werkte alles gelukkig nog steeds.
Ik heb een paar bb's op een lege doos geschoten om te kijken hoe alles werkte. Ik kan nog niks zeggen over accuratesse want daarvoor was de huiskamer veel te kort. Dus dit hebben jullie nog van me tegoed na m'n volgende skirm ;)

Conclusie
De Specna Arms SA B01 is een mooie beginners replica (voor mensen zoals ik). Dit model is de meest el-cheapo, run-of-the-mill versie van de M4 die Specna biedt, maar voor dat geld heb je best wat. Je krijgt er een zeer realistische en stevig aanvoelende replica met een hoop leuke functies die andere merken voor deze prijs er echt niet op zouden zetten.
Het enter & convert-systeem is erg handig, al kost het nog best wat werk voordat je de gearbox helemaal uit de replica hebt gehaald. Ik zou zelf liever voor een SAEC-versie gaan omdat het dan pas echt makkelijk is om de spring te vervangen.

Helaas kent de replica ook een paar nadelen, maar wat wil je voor dit geld ;) De front grip gaat er erg lastig af en voelt een beetje plastic aan. De delta ring gaat erg stroef naar achteren en neemt heel wat verfdeeltjes mee.
Het feit dat de batterij in de front grip zit betekent dat de draden ook op een erg onlogische manier door de replica lopen. Dit gaat enorm in de weg zitten bij het uit elkaar halen en kostte mij in dit geval m'n bolt catch release.

Maar al met al ben ik nu al verliefd op deze replica en biedt het nog genoeg ruimte voor upgrades die er zeker nog gaan komen.
28 februari ga ik hem uittesten in een skirm en ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan.
Jullie horen er nog meer over!
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Voor iemand die hagelnieuw is in de airsoft-scene en pas 2 replica's in z'n handen heeft gehad moet ik zeggen dat het aan lef jou niet ontbreekt ;) Goede review!!!!
 
Heb inderdaad zelf ook nog niet helemaal het vertrouwen mijn replica te ontleden maar helder verhaal, dank je!
 
Uitgebreide review! Wel jammer van de bolt-catch, tis niet anders. Duidelijke foto's, trouwens. :)
 
Dankje! Ik heb een nieuwe weten te bestellen van King Arms. Die zag er exact hetzelfde uit en is van staal. Hopelijk gaat die wat langer mee xD
 
Nice man! Bedankt voor de uitgebreide post :D En wat dapper dat je hem gelijk uit elkaar hebt gehaald haha!

Toevallig ook nog eens het exacte M4 model dat mijn eerste airsoft replica is ^_^
 
@robin97 Er zit nu een m95 veer in en ik heb nog een m100 liggen mocht de FPS te laag zijn.
Eerst maar eens iemand zoeken met een chrono :p