Spring hulp [CYMA CM040K]

BRM

Member
27 jul 2017
15
14
Trophies
2
Hallo iedereen,

Ik heb recentelijk de CYMA CM040K replica binnen gekregen. Een zeer tof apparaat maar de spring is nog niet gedowngrade.

Een maat en ik zijn nu beide opzoek naar een spring die aan de Nederlandse FPS norm voldoet. Ik heb nu zelf een M90 en een M100 liggen. Maar deze gaan er erg lastig in. Ze zijn ook groter dan de stock spring.

Mijn maat heeft een S90+ spring gekocht en deze is ook groter dan de standaard spring die erbij zit.

Kortom. Hebben jullie toevallig een idee welke spring wij nodig hebben om aan de Nederlandse FPS norm te voldoen?
 
Ik had afgelopen zaterdag een M105 in m'n Scorpion gedaan en gelijk een FPS test gedaan en deze kwam uit op 330FPS

En wat bedoel je precies met deze is groter dan de stock spring? Qua lengte of breedte?
 
  • Leuk
Waarderingen: BRM
CYMA heeft standaard iets kortere veren. Je kunt hier gewoon zo'n 'lange' veer gebruiken, dat is geen probleem. Ik zou eerst de M100 veer gebruiken want de airseal van een standaard CYMA is niet geweldig, dan kom je meestal wel onder de 350fps uit. Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: WaterIsNat en BRM
Jup pretty much wat smerige harry zegt, kan best komen dat de ene langer is als de andere vanwege het feit linear vs non linear spring.
 
  • Leuk
Waarderingen: BRM
Dan ga ik proberen om de M100 erin te zetten. Ik zal laten weten hoe het is gegaan. Bedankt voor de reacties!
 
Hallo @BRM, tof dat je een nieuwe replica binnen hebt!

Helaas (nouja: gelukkig!) is er géén eenduidig antwoord over welke spring (M90, M10, M110 etc.) welke fps oplevert.

Als ik een poepiedichte airseal heb schiet ik met een M100 echt wel meer dan 330fps. Aan de andere kant kun je met een onwijs belabberde airseal met een M110 ook rond de 330 fps zitten, maar is deze heel inconsequent. Jammergenoeg zie ik steeds vaker dat mensen een hogere fps willen (rond de 330-340) en er dan een veer in proppen om de slechte airseal te 'compenseren'.

Mijn advies: ga je airseal na (cillinder, cillinderhead, piston head, nozzle) en polijst je cillinder wat bij als je daar de mogelijkheden toe hebt. Vervolgens precision barrel erin, evt. andere hopup met flat hop bucking en ga dán je fps meten. Schiet je nog beneden de 330, dan kun je kijken naar een veer. Boven de 340 zou ik echter niet adviseren; iedere skirm zie ik 's ochtends getreurde gezichtjes omdat de fps meter net iets strakker afgesteld staat en die gasten thuis precies op de 359 zitten en ze op locatie dus niet door de fps komen ;-)
 
Even met Joris zijn copy paste feestje mee doen :p

Even een klein detail.

Iedereen kan wel schreeuwen van een M100 veer doet 330FPS en een M110 veer 360FPS.
Maar dit ligt ten eerste aan je eigen set-up, hoe goed de airseal is.
Ten tweede een Nuprol M100 veer kan misschien wel 370FPS geven terwijl een Tornado M100 misschien een krappe 320 geeft.
Verschillende merken met verschillende standaarden.