Stay cool!

Volgens mij is er iemand die eerst voor furry kostuums inserts maakte van koeling elementen die je dan in je pak kon stoppen zodat je niet dood valt van de hitte tijdens de warme maanden, dacht dat deze ondertussen het op maat maakt voor van alles en dus ook in de vorm van SAPI platen maar precies wie en hoe geen idee.

• Leuk
Waarderingen: Peter Boudewijn
of een commerciele kant en klare oplossing: De IcePlate (denk ff amazing Mike stem)...

Would this fit inside a plate pocket instead of putting it on the outside if I don't need ballistic protection?

Qore Performance
Yes. While our current IcePlate 1 is not body armor, if you do not need ballistic protection, IcePlate will fit in any high-quality, premium plate carrier (LBT 6094A, Blue Force Gear PlateMinus, 5.11 TacTec, Tactical Tailor LowVis MBAV, Shellback Tactical Banshee, Crye JPC, etc.) that runs Medium SAPI or larger. IcePlate also comes with reusable velcro straps to provide a universal fit for IOTV, IBA, Armor Express Raven or other "heavy/entry" duty armor.

website: https://www.qoreperformance.com/?view=iceplate

• Leuk
Ik doe dit op warme dagen ook met plastic flessen, wist alleen nog niet zeker of een bladder hier wel tegen kon...
Ga het zeker testen met een skirm op een wame dag als vandaag.

• Leuk
Ik ga het zondag eens uitproberen.
Vanuit het motorrijden ben ik al eens een koelingsvest tegengekomen, de Hyperkewl.
Ze zijn er voor allerlei situaties, bijv. motorrijden, werken sporten etc.

Onder de kraan houden, uit laten lekken en zou het je 5 uur moeten verkoelen dmv verdamping.
Misschien dat ik er eentje aanschaf, want de vorige keer bij BunkerHill zat ik dicht tegen oververhitting aan.

techniche-europe-hyperkewl-ultra-sport-koelvest.jpg

• Leuk
Draag zelf coolmax kleding. Of als UBAC of als shirt onder mijn vest. Laatst weer een dag gewerkt, achter een loket zitten maar wel met 25 graden en een kogelwerend vest. Met mijn shirt onder mijn vest was ik de enige zonder zweetplekken.

Maar die ice plates zijn er erg interessant voor tijdens airsoften. Met een situatie waar ik een echt vest draag vertrouw ik het nog niet echt. Ben benieuwd wat er gebeurd met een flinke trap of een paar ballistische impacts.

• Leuk
Waarderingen: Peter Boudewijn en Jan
Draag zelf coolmax kleding. Of als UBAC of als shirt onder mijn vest. Laatst weer een dag gewerkt, achter een loket zitten maar wel met 25 graden en een kogelwerend vest. Met mijn shirt onder mijn vest was ik de enige zonder zweetplekken.

Maar die ice plates zijn er erg interessant voor tijdens airsoften. Met een situatie waar ik een echt vest draag vertrouw ik het nog niet echt. Ben benieuwd wat er gebeurd met een flinke trap of een paar ballistische impacts.

Dat zou geen gevolgen mogen hebben. Hooguit een lekkage meer niet. Van trappen zeker niet, ballistische impacten moet je vest als goed is opvangen. Daarbij is water juist een hele goeie vertrager van kinetische energie. Een kogel remt in water echt als een malle af. Dus daar zou ik me niet zo druk om maken als ik jou was.

• Leuk
@Michiel heeft een vest inclusief koel elementen op de kop getikt. ^_^ hij moet m dacht ik alleen nog gaan testen.

Naar jorst zijn suggestie ga ik ook kijken! Als hij het met het echte werk niet warm heeft gekregen werkt dat zo te zien als een trein.

De waterzak optie vind ik ook heel slim! Lekker ijskoud water hmmmm!!

• Leuk
@Michiel heeft een vest inclusief koel elementen op de kop getikt. ^_^ hij moet m dacht ik alleen nog gaan testen.

Naar jorst zijn suggestie ga ik ook kijken! Als hij het met het echte werk niet warm heeft gekregen werkt dat zo te zien als een trein.

De waterzak optie vind ik ook heel slim! Lekker ijskoud water hmmmm!!

Tipje voor diegene die geen camelback hebben kan je dit ook gewoon met flesjes doen natuurlijk he. Neem een coolbox mee in zet daar 2 of 3 totaal bevroren flesjes in (deze ondooien gedurende de dag wel) en neem er 1 of 2 die je half afvult en gewoon rechtop in de vriezer zet en die je op het veld de andere helft aanvult heb je ook koud drinken en het ijs ontdooit terwijl je skirmt :P.

• Leuk
Dat zou geen gevolgen mogen hebben. Hooguit een lekkage meer niet. Van trappen zeker niet, ballistische impacten moet je vest als goed is opvangen. Daarbij is water juist een hele goeie vertrager van kinetische energie. Een kogel remt in water echt als een malle af. Dus daar zou ik me niet zo druk om maken als ik jou was.

Ik snap wat Jorst bedoeld. Een soft plate mag max 4.4 cm indentation hebben, dus naar binnen slaan. Vandaar de blauwe plekken en zelfs gebroken of gekneusde ribben na een impact.

Heb er nu zelf ook 2 licht gekneusde ribben nadat iemand zaterdag een flying kick uitdeelde tijdens een evenement. Porto in 2en maar groot gedeelte van de klap mooi door mijn vest opgevangen, gelukkig.

Wanneer een vest niet goed gedagen wordt kan dat gevaarlijk zijn. Zo zijn er mensen overleden die een soft plate OVER een rits droegen. Worden ze precies boven op de rits geraakt, vliegt de rits als een projectiel naar binnen.

Als er een plaat ijs achter een soft plate zit ben ik ook benieuwd of die niet breekt en er stukken naar binnen slaan. Maar dit is bij airsoft gelukkig niet van toepassing.

Ik ben zelf ook een Coolmax fan, maar ik ben niet geheel objectief zullen we maar zeggen.

Wat ik wel kan zeggen bij Coolmax en andere stoffen: let op de percentages. Met 1% coolmax vezels kan het al een Coolmax shirt genoemd worden. Zo zijn er shirts waarvan alleen de stiksels en logos coolmaxvezels zijn.

• Leuk
Ja ja daar is Piet azijnzeiker weer.

Ter info en vermaak, het is op een bizar warme dag na inspanning niet aangeraden om een klap ijswater te drinken.
Je maag kan krampen krijgen, en in het ergste geval gaat het licht uit. En word je in het ziekenhuis wakker.

Dat laatste heb ik gezien tijdens een warme dag op de 4 daagse.
Daar dacht iemand snugger een ijskoude isostar in een keer op te drinken.
Die viel daarna achterover en kon per ambulance afgevoerd worden.

• Leuk
Waarderingen: Peter Boudewijn en Jan
Ja ja daar is Piet azijnzeiker weer.

Ter info en vermaak, het is op een bizar warme dag na inspanning niet aangeraden om een klap ijswater te drinken.
Je maag kan krampen krijgen, en in het ergste geval gaat het licht uit. En word je in het ziekenhuis wakker.

Dat laatste heb ik gezien tijdens een warme dag op de 4 daagse.
Daar dacht iemand snugger een ijskoude isostar in een keer op te drinken.
Die viel daarna achterover en kon per ambulance afgevoerd worden.

Is niet Piet Azijnzeiker eerlijk gezegd @Sander. Ik vind het een goeie tip. En het klopt. Zelfde als van die slimmeriken die na een voetbalwedstrijd een onverwarmd buitenbad induiken. Heb ik er ook ooit 1 van de bodem kunnen halen omdat die zijn rikketik zei van doe het zelf maar.

Dus denk na. Als je zweet is de stelregel dat je al een verhoogde temperatuur hebt. Immers zweten is een manier van ons lichaam om hitte af te geven.

Nog een aanvulling daar op: een manier om snel af te koelen is lauw water over je polsen laten stromen. Je slagaders liggen daar redelijk aan het oppervlak dus je kan redelijk snel je kerntemp iets verlagen. Het is dan wel verstandig om een isostar / AA / ORS te drinken, maar wel op "kamertemperatuur". Zoals @Sander en @Wijnand aangeven, het lichaam kan niet goed tegen temperatuurschokken.

(Net even wat extra advies ingewonnen van een sportfysio en een vpk in de auto)

• Leuk
Thanx @Sander !

Het is idd verstandig om altijd rustig te drinken, helemaal bij koude dranken en warm weer. Anders heeft je lichaam niet de kans om het te verwarmen naar lichaamstemperatuur en kan je in shock raken...

Zelf drink ik altijd een paar kleine slokjes, maar dan wel wat vaker op een dag.

Het blijft toch altijd een dingetje om voldoende en goed te drinken op dat soort dagen...

Groet,
Peter

Nog een aanvulling daar op: een manier om snel af te koelen is lauw water over je polsen laten stromen. Je slagaders liggen daar redelijk aan het oppervlak dus je kan redelijk snel je kerntemp iets verlagen. Het is dan wel verstandig om een isostar / AA / ORS te drinken, maar wel op "kamertemperatuur". Zoals @Sander en @Wijnand aangeven, het lichaam kan niet goed tegen temperatuurschokken.

(Net even wat extra advies ingewonnen van een sportfysio en een vpk in de auto)

Ga ik er nog een tipje achteraan gooien. Leg een natte handdoek in de vriezer (met je camelback of waterflesjes) en neem deze mee in je koelbox. Leg deze in de pauze of na de skirm in je nek. Ook dit is een goeie manier om je zelf redelijk rap af te koelen. Dit zijn over het algemeen wel bekende tips, maar ik merk dat er maar weinige ze toepassen.

Bij hoge temperaturen is hydratatie overigens extra belangrijk. En niet alleen het vocht maar zoals @Boudewijn al aangaf zorg ook dat je je zouten en mineralen aanvult. Dit kan idd door sportdrankje te drinken of dextro (druivensuikers) te nemen.

Overigens wat veel mensen niet weten is dat je door zweten maar 30% van je vocht kwijt raakt en dat de overige 70% via ademhaling (heel groot deel) en plassen je lichaam verlaat. Daarom is hydratatie altijd belangrijk. Stelregel is dat je maag maar 500 cc vloeistof kan verwerken per uur. Dat is ook een reden waarom je lichaam aanpassing nodig hebt als je naar andere klimaatsoorten reist.

Wie hier iets meer over wil weten ik heb zondag in Daarle een ervaringsdeskundige bij me (stiefzoon), die is in hartje zomer in Mali geweest en die weet wat er met je lichaam gebeurt als je langdurig (enkele maanden) in meer dan tropische temperaturen je werk mag doen.

• Leuk
Ik had vorig jaar bij Bunker hill soort re-hydratatie poeder mee van de kruidvat. Werkt als een tiet. In een flesje water doen en opdrinken. Half uur later voel je je als herboren.

Betekent uiteraard niet dat je niks hoeft te drinken de rest van de dag, maar wanneer je het gevoel hebt uitgedroogt te zijn of zeker wilt zijn dat je vocht gehalte op peil is kan ik het iedereen aanraden!

Heb er nu zelf ook 2 licht gekneusde ribben nadat iemand zaterdag een flying kick uitdeelde tijdens een evenement. Porto in 2en maar groot gedeelte van de klap mooi door mijn vest opgevangen, gelukkig.

Was het weer zo'n feestje?

Belangrijke regel omtrend plassen: donkerder dan normaal of veel minder dan normaal of helemaal niet hoeven te plassen, dan is er waarschijnlijk een vochttekort. Vul deze dan langzaam aan, het lieft met een sportdrank, ORS oid.