Had de link al gedeeld in het Bunker Hill topic, maar eigenlijk is het voor iedereen wel een handige tip tijdens deze zomers dagen...
Stay cool en pak je HIT
Groet,
Peter
Stay cool en pak je HIT
Groet,
Peter
Had laatst gehoord dat men ingevroren koelelementen in de sapi platen van de plate carrier had gestopt?
Would this fit inside a plate pocket instead of putting it on the outside if I don't need ballistic protection?
Qore Performance
Yes. While our current IcePlate 1 is not body armor, if you do not need ballistic protection, IcePlate will fit in any high-quality, premium plate carrier (LBT 6094A, Blue Force Gear PlateMinus, 5.11 TacTec, Tactical Tailor LowVis MBAV, Shellback Tactical Banshee, Crye JPC, etc.) that runs Medium SAPI or larger. IcePlate also comes with reusable velcro straps to provide a universal fit for IOTV, IBA, Armor Express Raven or other "heavy/entry" duty armor.
Draag zelf coolmax kleding. Of als UBAC of als shirt onder mijn vest. Laatst weer een dag gewerkt, achter een loket zitten maar wel met 25 graden en een kogelwerend vest. Met mijn shirt onder mijn vest was ik de enige zonder zweetplekken.
Maar die ice plates zijn er erg interessant voor tijdens airsoften. Met een situatie waar ik een echt vest draag vertrouw ik het nog niet echt. Ben benieuwd wat er gebeurd met een flinke trap of een paar ballistische impacts.
@Michiel heeft een vest inclusief koel elementen op de kop getikt. ^_^ hij moet m dacht ik alleen nog gaan testen.
Naar jorst zijn suggestie ga ik ook kijken! Als hij het met het echte werk niet warm heeft gekregen werkt dat zo te zien als een trein.
De waterzak optie vind ik ook heel slim! Lekker ijskoud water hmmmm!!
Dat zou geen gevolgen mogen hebben. Hooguit een lekkage meer niet. Van trappen zeker niet, ballistische impacten moet je vest als goed is opvangen. Daarbij is water juist een hele goeie vertrager van kinetische energie. Een kogel remt in water echt als een malle af. Dus daar zou ik me niet zo druk om maken als ik jou was.
Ja ja daar is Piet azijnzeiker weer.
Ter info en vermaak, het is op een bizar warme dag na inspanning niet aangeraden om een klap ijswater te drinken.
Je maag kan krampen krijgen, en in het ergste geval gaat het licht uit. En word je in het ziekenhuis wakker.
Dat laatste heb ik gezien tijdens een warme dag op de 4 daagse.
Daar dacht iemand snugger een ijskoude isostar in een keer op te drinken.
Die viel daarna achterover en kon per ambulance afgevoerd worden.
Nog een aanvulling daar op: een manier om snel af te koelen is lauw water over je polsen laten stromen. Je slagaders liggen daar redelijk aan het oppervlak dus je kan redelijk snel je kerntemp iets verlagen. Het is dan wel verstandig om een isostar / AA / ORS te drinken, maar wel op "kamertemperatuur". Zoals @Sander en @Wijnand aangeven, het lichaam kan niet goed tegen temperatuurschokken.
(Net even wat extra advies ingewonnen van een sportfysio en een vpk in de auto)
Heb er nu zelf ook 2 licht gekneusde ribben nadat iemand zaterdag een flying kick uitdeelde tijdens een evenement. Porto in 2en maar groot gedeelte van de klap mooi door mijn vest opgevangen, gelukkig.