Tja, je kan voor wat stiller gaan, maar uiteindelijk gaat je motor toch altijd herrie maken.
Paar dingen waar je aan kunt denken:
- Tandwielen vervangen voor óf heel lage ratio óf heel hoge ratio. Hoog is stiller, overdrachtskracht per graad rotatie is lager, maar het geluid duurt langer. weinig tandjes is grote stappen sneller thuis, oftewel het geluid is harder, maar korter en dus minder waarneembaar. Korte onwachte geluiden kunnen mensen vaak slechter lokaliseren.
- Juiste verhouding piston inhoud : loop en correcte angle of engagament. Overbodige lucht maakt geluid en kost het systeem meer moeite. Schrapen tegen de piston tandjes is verspilling en herrie. Het op maat stellen kan daarnaast prima met dempende materialen zoals al even genoemd.
- Je veer en veergidsstang kunnen kletteren zeker als je de mods hierboven uitvoert. Wikkel de uiteinden van de veer in heatshrink en doe wat foam strak tegen je gidsstang aan. Te dik en je krijgt meer ellende dan het waard is, maar dit scheelt wel weer in het geluid.
- Zorg voor goede smering en goede shimming van je tandwielen. Deze had eigenlijk op 1 moeten staan. Secondair hieraan is kwaliteitslagers gebruiken in de gearbox zelf.
- Daarbij horend; zorg voor de juiste hoogte van je pinion gear, het wieltje op je motor. Als deze optimaal in elkaar passen kost het allemaal minder energie en "schreeuwt" het niet zo. (kijk uit, verkeerd afstellen kan je tandwieltjes kosten.) Sommige motor typen maken daarnaast ook minder herrie dan anderen. Hoe hard een motor moet werken heeft hier ook invloed in, dus ga voor compleet overpowered, maar wel op een manier dat de tandwielen het overleven. Meer kracht betekend een nauwlettendere afstelling.
- Goede airseal en een zo dun mogelijke loop. (6.01) Daarmee krijg je meer efficiëntie en kan je met een zwakkere veer hogere snelheden behalen.
- Pak de gearbox en motor waar mogelijk in met foam. Audio dempende foam voor auto carrosserieën werkt goed. (wel duur)
Doe je dit alles nou ook werkelijk dan is het resultaat een AEG die niet 85+ dB geluid maakt, maar ipv daarvan... 70-achtig?
Dat is nog steeds niet stil. Maar in semi wel erg lastig goed te lokaliseren. Het is immers 5x stiller. Maar is het de hoeveelheid werk en ~€500 waard?
Iemand die dit heeft gedaan en een mooie objectieve vergelijking ervan heeft gemaakt:
Zijn er vast nog wel meer te vinden. Het zijn naar mijn mening meer prestige projecten dan dat het echt helpt in het veld. Maar goed een deel van deze upgrades is altijd al erg de moeite waard.