Stiller maken m4

Olivier Duijvesteijn

Well-Known Member
7 jan 2019
315
36
Trophies
7
Goede morgen ik heb sinds kort een m4 asr114 spyder aeg en nu valt mij op dat deze toch wel erg veel geluid maakt met het afschieten van de bb's
Hoe maak je deze nou wat stiller?
 
Gezien je eerdere problemen met je replica: het geluid klinkt wel "Gezond" (als je het vergelijkt met andere AEG's, eventueel op YouTube)?
Het moet een soort "Zjoef zjoef" geluid zijn (moeilijk te omschrijven) en je moet geen schrapende geluiden o.i.d. horen.

Ik hoor succesverhalen over mensen die aan de gang gaan met Sorbo sponsjes, maar ik heb mij er nooit echt aan gestoord aangezien het geluid niet echt opvalt tussen 50 anderen (en hij is relatief stil hier). :)
 
Sorbo is voor AOE correctie en meer voor de piston impact dan de gears. Voor de rest is het inderdaad relatief wat je veel geluid vindt, maar meestal klinken replica's out of the box niet super.

Waarom gewoon niet even op youtube uploaden.
 
Sorbo is voor AOE correctie en meer voor de piston impact dan de gears. Voor de rest is het inderdaad relatief wat je veel geluid vindt, maar meestal klinken replica's out of the box niet super.

Waarom gewoon niet even op youtube uploaden.
niet zo modern joh hahaha vraag wel even aan mijn zoon hoe dat moet hahaha
 
Tja, je kan voor wat stiller gaan, maar uiteindelijk gaat je motor toch altijd herrie maken.

Paar dingen waar je aan kunt denken:

- Tandwielen vervangen voor óf heel lage ratio óf heel hoge ratio. Hoog is stiller, overdrachtskracht per graad rotatie is lager, maar het geluid duurt langer. weinig tandjes is grote stappen sneller thuis, oftewel het geluid is harder, maar korter en dus minder waarneembaar. Korte onwachte geluiden kunnen mensen vaak slechter lokaliseren.

- Juiste verhouding piston inhoud : loop en correcte angle of engagament. Overbodige lucht maakt geluid en kost het systeem meer moeite. Schrapen tegen de piston tandjes is verspilling en herrie. Het op maat stellen kan daarnaast prima met dempende materialen zoals al even genoemd.

- Je veer en veergidsstang kunnen kletteren zeker als je de mods hierboven uitvoert. Wikkel de uiteinden van de veer in heatshrink en doe wat foam strak tegen je gidsstang aan. Te dik en je krijgt meer ellende dan het waard is, maar dit scheelt wel weer in het geluid.

- Zorg voor goede smering en goede shimming van je tandwielen. Deze had eigenlijk op 1 moeten staan. Secondair hieraan is kwaliteitslagers gebruiken in de gearbox zelf.

- Daarbij horend; zorg voor de juiste hoogte van je pinion gear, het wieltje op je motor. Als deze optimaal in elkaar passen kost het allemaal minder energie en "schreeuwt" het niet zo. (kijk uit, verkeerd afstellen kan je tandwieltjes kosten.) Sommige motor typen maken daarnaast ook minder herrie dan anderen. Hoe hard een motor moet werken heeft hier ook invloed in, dus ga voor compleet overpowered, maar wel op een manier dat de tandwielen het overleven. Meer kracht betekend een nauwlettendere afstelling.

- Goede airseal en een zo dun mogelijke loop. (6.01) Daarmee krijg je meer efficiëntie en kan je met een zwakkere veer hogere snelheden behalen.

- Pak de gearbox en motor waar mogelijk in met foam. Audio dempende foam voor auto carrosserieën werkt goed. (wel duur)

Doe je dit alles nou ook werkelijk dan is het resultaat een AEG die niet 85+ dB geluid maakt, maar ipv daarvan... 70-achtig?

Dat is nog steeds niet stil. Maar in semi wel erg lastig goed te lokaliseren. Het is immers 5x stiller. Maar is het de hoeveelheid werk en ~€500 waard?

Iemand die dit heeft gedaan en een mooie objectieve vergelijking ervan heeft gemaakt:


Zijn er vast nog wel meer te vinden. Het zijn naar mijn mening meer prestige projecten dan dat het echt helpt in het veld. Maar goed een deel van deze upgrades is altijd al erg de moeite waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: Olivier Duijvesteijn
Ga naar de bouwmarkt en koop een bus pur schuim en spuit de gearbox helemaal vol.
Dat isoleert als een malle en je hoort echt serieus helemaal niks meer. :D:D
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
Wat @MadBinton zegt is zo goed als alles, ik zou alleen oppassen met je cylinder volume, te laag en je verliest de energie om zwaardere bbs efficiënt genoeg te verschieten en dan ga je naar beneden in je joules. Oftewel stel dit af op het gewicht dat je wil gaan verschieten.
Het meeste geluid komt ook uit de gearbox en zelfs met perfecte shimming en alle sound mods kan de body alsnog zorgen voor een hoop extra geluid of als klank kast dienen (veer van de M4 charging handle bijvoorbeeld).
Je kunt daarom waarschijnlijk ook makkelijker een stillere build krijgen als je replica een plastic body heeft zoals de AUG in het eerder geplaatste filmpje of een P90, zie filmpje, zeker als er ruimte is tussen de body en de gearbox waar je dan dempend schuim kan plaatsen.

 
Niemand heeft het gezegd dus voor de volledigheid: de stilste replica's zijn toch nog altijd op HPA. met name engines zoals de Wolverine reaper die helemaal dicht zijn en maar 1 bewegend onderdeel hebben. Dan hoor je dus alleen de ontsnappende lucht. Met een demper er op (met schuim) kan je dan al op 5m afstand niks meer horen.

Als je het bij een aeg houdt staat deze thread in ieder geval vol met genoeg tips. Succes!
 
Een goed afgestelde HPA is inderdaad het stilst, met de nadruk op goed afgesteld, want de meeste zijn meestal aardig luidruchtig. Ik gok trouwens dat de OP met zijn net nieuwe APS AEG niet meteen naar HPA wil kijken :P.
 
Een goed afgestelde HPA is inderdaad het stilst, met de nadruk op goed afgesteld, want de meeste zijn meestal aardig luidruchtig. Ik gok trouwens dat de OP met zijn net nieuwe APS AEG niet meteen naar HPA wil kijken :p.

Haha nee inderdaad, maar wilde het voor de volledigheid even vermelden. En over afstellen HPA: veel eigenaren willen juist dat ze lawaai maken, en zetten er soms zelfs amplifiers op voor een hardere knal. Is maar net wat je leuk vindt natuurlijk.
 
Mijn HK416 met een Inferno gen 2 erin is echt moeilijk stil. Ik heb hem zo tweede hands gekocht dus de eer gaat niet naar mezelf maar ik vind het wel gaaf zo'n stille replica. Alleen als je binnen 5/10m geraakt wordt weet je dat ik het ben, anders gaat eigenlijk iedereen er vanuit dat ze gehit zijn door een sniper ergens in de verte. Heerlijk om achter enemy lines mee te spelen!
 
Jup, Wolferine Inferno 2 & de net nieuwe Reaper zijn nog stiller. Het is een klik van een solonoid valve, de beweging van de nozzle en de luchtdruk. En in dit geval zou ik ook inderdaad een foam gevulde silencer overwegen. Op een AEG, mja weinig functioneel verschil?

Eigenlijk is het alleen voor een net nieuwe stock AEG zinnig (mening, geen feit) om even de gearbox open te trekken, shims goed te doen, AoE goed te doen, goed vetten, motor hoogte afstellen en klaar. Dat scheelt vaak best veel in geluid, efficientie en stroomverbruik. Moet ik ook bij vertellen dat ik het best eng vond voor de eerste, 2e keer, etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Olivier Duijvesteijn