Swiss cheesing

Blade

Well-Known Member
6 mrt 2015
409
242
Trophies
15
Ik zag toevallig op youtube iets over het "swiss cheesen" van je piston, oftewel zelf een shitload aan gaten in je piston boren om deze zo een gewichtsreductie te geven, met een verhoging van de ROF en FPS als bijkomend effect.


Voorbeeld filmpje:


https://www.youtube.com/watch?v=MEVgmzVGLaI


 


Alleen werkt dit nou echt en is het aan te raden?
 
Ik zou zeggen, pak een oude piston en test het, ergste geval heb je van een oude piston schroot gemaakt
 
hehehe laat ik nou nog geen oude piston hebben X'D


Dus vandaar dat ik zoveel mogelijk info probeer in te winnen voordat ik van mn huidige piston een "oude" maak...
 
nou, als ik in mijn Main een nieuwe piston zet dan zou ik het kunnen testen, maar dat duur nog zeker een maand of 2
 
Kan ik kort over zijn, Ja het werkt.
Doordat je piston lichter word heb je ook minder stress op je onderdelen en de shell. Let wel op dat je er niet zomaar gaten in ramt anders kan het zo zijn dat je piston te zwak word en kapot gaat.
 
dus je moet als je er gaten in ramt zo klein mogelijk en heel goed positioneren?


 
 
Nee ze hoeven niet zo klein mogelijk , je moet alleen goed over de positie's van de gaten na denken zodat je het "skelet" zo stevig mogelijk houd.


Gelukkig zijn er op youtube een berg tut's te vinden die daarbij helpen en laten zien hoe het goed moet.
 
Wat Sander zegt klopt als 1 bus.


Je kan flink wat grammen van je piston affrezen en drillen maar alleen in de vlakken waar geen krachten op komen te staan.


Sommige fabrikanten maken hun pistons al met open ruimtes in de flanken om gewicht te besparen.


Daar kan je een goed voorbeeld aan hebben.



http://www.taiwangun.com/img/imagecache/35747dbb2ed98b9972069818df7979cc5383c409.jpg

http://www.taiwangun.com/img/imagecache/df7e3fb86e088231c212bec4c49b8c7638668338.jpg