Teken!!! PAS OP!!!!

De ouwe stomp

Member
4 apr 2015
15
0
Trophies
1
Tja..Teken....In mijn tijd als Hopman was het noemen van dit genoeg om een scenario op te starten.Geen blote voeten of onbloot bovenlijf meer,hoedje/petje etc etc ,en regelmatig met de billen bloot voor de gevreesde tekeninspectie.Met m'n leidingteam hebben we er echt honderden weggehaald op de meest vreemde plekjes.Gelukkig nooit iemand gehad die de Lyme ziekte heeft opgelopen.Gek genoeg heb ik met m'n vrij colosale verschijning er nog nooit eentje opgelopen..TOT GISTEREN!!

Gisteren even in het park geweest.Ik loop met dit weer in korte broek en blootvoets in Teva's.Standaard een petje of hoed vanwege de wijkende haarlijn.Afijn,Bij het klaarmaken voor de nacht zie iets onder m'n oor...$%^^& ik zie het gelijk..een teek!!. Pak de naaldpincet uit de EHBO doos en zet m'n leesbril op..Ik priegel even,en krijg hem gelukkig te pakken.Met een simpele draait laat hij los..

Ik kijk nu iets beter en vind er nog een op m'n borst en een op de broeklijn.Ze laten gelukkig makkelijk los. Wel even lastig als je dit bij jezelf moet doen,want je werkt nu eigenlijk spiegelverkeerd.

EEN OPROEP AAN ALLEN!!!!LET OP ALS JE STRAKS DOOR HET GRAS OF BOSJES SLUIPT!! DAAR VIND JE ZE HET MEEST (OF ZIJ JOU)

Waar vind ik ze??

Teken houden van warme plekjes.Dus grofweg gezegd in huidplooien zoals ze knieen,oksels, elleboog.Maar ook de schaamstreek is een HOTSPOT voor ze.

Wat moet je NOOIT,en wat WEL doen?

Nooit Alcohol /Ether/Jodium (of whatever verdovend  goedje )deppen!!!

De Teek kotst z'n hele lijf in je leeg en je hebt een heel grote kans Lyme te pakken te hebben.!!

Zorg dat je een Tekentang of Naaldpincet hebt.Een loep of leesbril kan ook handig zijn.

Een Teek bijt zich met alleen z'n pootjes en kop in je vast.Z'n achterlijf blijft buiten hangen.

De truuk is om met de tang voorzichtig rond de Teek's achterlichaam te voelen hoe hij zich heeft vastgebeten.Doe je dit bij iemand anders?,dan is het niet zo'n probleem bij verwijderen,maar bij jezelf kan het soms verdraait lastig zijn als hij met z'n lichaam van je af zit.

Pak het achterlijf in de tang,en draai zachtjes en trek heel voorzichtig.Er wordt gezegd "draai met de klok mee" maar dit doe je van nature al.

Check even goed of hij er helemaal uit is. Zie je nog iets zwarts zitten? dan zit de kop er meestal nog in.Nu mag je wroeten om te proberen die er uit te krijgen.Ik gebruik een nieuwe Insuline naald (is Suikerziekte tenminste nog ergens goed voor).Als de wond ook maar enigzins roodachtig is,teken ik er met een balpen en een 20 cent muntstuk een cirkeltje om.Zie je na een paar dagen dat het rood buiten de cirkel zit?Ga dan naar de dokter!

Zelf vernietig ik de Teek door hem even in een vlam te houden.Laat hem nooit zomaar liggen!.Kijk er niet gek van op als hij  nog leeft en het kunstje nog een keer flikt!

Een gewaarschuwd mens .......!!

Even een kleine NB

M'n erg vroege visite (ik liep nog in m'n Jansen &Tilanus) denkt dat je ze met een brandende peuk aan moest stippen...

Weet dat het dieren wel eens zo gedaan wordt.Bij mensen zal het hoofdzakelijk verdraaide pijnlijk zijn en tot ongekend creatief taalgebruik leiden..

Dankje dit is zeer nuttig om niet te vergeten te checken.

Dit kan je veel ellende schelen waar je lang last van kan hebben en dat door z;n klein rot beestje

Erg nuttig, vergeet ook niet om het op een kalender te noteren wanneer je gebeten bent. Lime kan maanden op zich laten wachten en uit zich met vage klachten. Als je het niet genoteerd hebt dan link je het waarschijnlijk niet terug naar de tekenbeet.

Het verbaast mij dat ik op mijn 27 Jarige leeftijd ook nog nooit gebeten ben / laat staan ik er ooit gezien had, tot 2 weken geleden op de kat van mn vriendin.

Maar "thanks for the heads up"

Verleden week nog een teek opgelopen met een skirm bij balls & arrows

ik zat behoorlijk goed in gepakt , en toch een teek in mn lies

uitkijken heeft geen zin, maar achteraf goed nakijken wel.

ik geloof dat het mee valt dit keer.

Erg nuttig, vergeet ook niet om het op een kalender te noteren wanneer je gebeten bent. Lime kan maanden op zich laten wachten en uit zich met vage klachten. Als je het niet genoteerd hebt dan link je het waarschijnlijk niet terug naar de tekenbeet.

Datum kan ook nooit kwaad.Op kamp hielden we een dagboek bij,en bij het naar huis gaan kregen de ouders de datum dat we er een hebben weggehaald. Rode vlek die de circel uitkomt is een tell tale sign dat er iets niet Jofel gaat.

Goed om op te letten inderdaad.

Op de betere airsoftvelden schenken ze hier ook altijd aandacht aan.

Een belangrijk punt idd. Over het wel of niet draaien echter bestaan wat onduidelijkheid.

Zelf in totaal al 3 teken bij mezelf moeten verwijderen. Allen opgelopen op het terrein The Valley in Belgie.

(De laatste intro was het helemaal bond, aangezien er in het wat hogere gras bij Mystic Woods in dat gebied een shitload aan teken hebben gevonden. Bij mezelf 2 verwijderd gehad, maar als we ook de teken meetellen die nog liepen (en je er dus makkelijk af kan tikken) dan waren we met het kleine groepje wel over de 100 heen gegaan.)

Verder gebruik ik ten allen tijden Deet om de kans op een beet te verkleinen.

Het draaien tijdens het verwijderen heeft volgens mij geen direct voor,of nadelig effect op het resultaat.

Het is meer dat de draaibeweging natuurlijker uit te voeren is dan een terugtrek beweging.

Deet is een middel wat helaas een groter nadelig effect dan Lyme kan geven.Ik kies er niet voor.

Kan je over de nadelige effecten van deet wat meer uitleggen? 

Het wordt nogal nonchalant gebruikt.Ik heb ze het zien gebruiken alsof het aftershave was.

Dit terwijl het een zeer aggressief goedje is.Je moet het heel gedoseerd gebruiken.

Bij (overmatig????) gebruik heb je een verhoogde kans op kanker....

Deels met je eens hoor @De oude stomp, maar ik zou daar aan toe willen voegen dat als je gewoon je normale boerenverstand gebruikt het prima kan en je je er veel narigheid me kunt besparen. Je moet het spul gewoon niet binnenkrijgen, dus niet in gezicht en handen. En natuurlijk niet teveel spuiten, overdaad schaadt.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=6675