Misschien handig om het model te noemen? Denk dat dit al een groot bepalend iets is, ene merk is nou eenmaal betrouwbaarder dan andere. Dan nog hoe oud, wat er aan is gedaan en een ding die je pas kan zien wanneer je hem hebt of gaat bekijken is hoe hij er van buiten uit ziet. Je kan iemand een beetje testen door te vragen wat de FPS is hoe constant ( en dan is ja heel constant niet voldoende), dat wil zeggen dus tussen welke FPS range. Afstanden zou ik niet eens de moeite om doen, mensen overdrijven toch altijd, als iemand over de 60m beweert op 1.2 joule is het überhaupt BS.
Ik denk dat het überhaupt belangrijk is dat wanneer je iets 2de hands koopt je het idee moet hebben dat er binnen de kortste keer iets mis mee kan gaan en dan de vraag is of je dit zelf kan fixen. Garantie heb je niet meer.
Ik begrijp dat dit heel demotiverend is, maar mijn eigen ervaring tot nu met 2de hands is dat het over het algemeen altijd te mooi is om waar te zijn. Desondanks als je een mooie deal vindt en de kennis hebt om mogelijke euvels te fixen kan je zo her en der wel leuke dingen vinden.