Tokyo Marui FN Herstal Scar-H(eavy) Mk 17 Mod 0

Bjorn Groen

Well-Known Member
19 mei 2014
160
56
Trophies
8
<a rel="nofollow" target="_blank" href="http://www.tokyo-marui.co.jp/appimg/product/p_main_120524182113.jpg">
p_main_120524182113.jpg
</a>
Doordat ik het “geluk” had dat mijn Ares G-36 kapot was voor de skirm, mocht ik van ons ACN-Lid Bart van Dijk zijn TM FN SCAR-H Mk.17 Mod 0 Recoil Shock lenen.
Eenmaal op de skirm aangekomen ging de tas open en werd onder een bedenkelijke blik van Bart de SCAR in mijn handen geplaatst. Het leek wel een openbaring! alsof de de hemelpoorten open gingen en ik werd verlicht werd onder engelen gezang! Eindelijk had ik Bart z’n kindje in handen. En ik had het gevoel dat er stiekem een traantje over Bart zijn wang.


Maar nu genoeg sentimentele crap. Terug naar de core business.
De FN SCAR-H
De real steel FN SCAR (SOF Combat Assault Rifle) is ontwikkeld door het belgische FN Herstal als antwoord op de vraag van het United States Special Operations Command (SOCOM) voor een nieuw Assault en Combat geweer in zowel de 5.56mm en de 7.62mm Kaliber.
FN kwam toen met de SCAR-L(ight) mk.16 mod 0 in de 5.56mm NATO en de SCAR-H(eavy) mk.17 Mod 0 in de 7.62mm NATO. Daarmee voldeden ze gelijk aan uitwisselbaarheid tussen de twee geweren, daar ze heel veel onderdelen samen delen.
Om het in- en uitstappen van voertuigen te vermakkelijken werd de SCAR voorzien van een vouwbare en uitschuifbare kolf welke ook nog eens voorzien werd van een verschuifbare “cheekrest” Ook zijn beide modellen te voorzien van een “underslung” EGLM 40mm Granaatwerper.
seal-scar-h.jpg

De USSOCOM heeft de SCAR in alle mogelijke scenario’s getest van de hitte in Irak tot de vrieskou in Alaska. Nadat deze alles had doorlopen werd de SCAR familie het standaard wapen in het SOCOM-arsenaal. Ook is de britse SAS in de markt voor de “stopping power” van de SCAR-H als vervanging van hun CAA Diemaco C8 5.56mm geweren.
Het Apparaat
De SCAR is een prachtig apparaat uit de stal van Tokyo Marui, welke uit nylon-polymeer en verschillende metalen is vervaardigd. Hij word zowel geleverd in zowel zwart als tan, alhoewel mijn voorkeur uitgaat naar de zwarte.
Uit mijn kleine onderzoek is gebleken dat de SOF eenheden over het algemeen de voorkeur hebben naar de tan versie, gezien het operationele gebied van deze mannen vaak in het zanderige midden-oosten liggen. Ook komt de SCAR met twee verstelbare flip-up sights en een highcap magazijn.
De Upper Reciever is van aluminium en voorzien van een picatinny rail over de volledige lengte. De lower Reciever, foldable buttstock, pistolgrip en cheekrest zijn gemaakt van polymeer. De outerbarrel is van aluminium en is langer te maken doormiddel van de meegeleverde barrel extensions.
tm_scarH_02.jpg

De pistolgrip op dit apparaat is een kunststof variant die we ook kennen op andere apparaten en real-steel wapens. Deze gript goed, zoals verwacht en lijkt me ook geen probleem als je deze zou willen vervangen door een andere als jij dat liever hebt.
De Buttstock en cheekrest zijn beide gemaakt van nylon-Polymeer. De vouwbare Butstock en de cheekrest zijn voor gebruikersgemak verstelbaar in respectievelijk in zes en 3 standen. Ook de batterij kunnen we vinden in de buttstock. Deze zit veilig weggeborgen achter de pad, en is te bereiken door het verwijderen van de pin. Hierna komt de batterijcompartiment in zicht. Ja, compartiment… In een TM zit deze netjes weggeborgen waardoor deze niet door de buttstock “zweeft.”
De grendel is werkend, bij elk schot beweegt deze heen en weer om de cycle compleet te maken en daardoor word ook de terugslag en/of blowback gegenereerd. Ook zorgt de grendel dat aan de rechterzijde de ejectionport geopend waarbij de Hop-up zichtbaar word en versteld kan worden. Ook is de grendel ambidextrious of dubbelbedienbaar voor zowel links als rechtshandige schutters. Met een paar kleine aanpassingen is de grendel te plaatsen aan de andere zijde van de replica.
Ook de selector is ambidextrious en bevind zich aan beide zijden en kent de standen Safe-Single-Auto en is soepel te bedienen en klikt goed vast in elke stand.
p_sub5_130305153535.jpg

De magazijnen die de SCAR-H slikt, zijn groot! Dit kan een probleem geven voor sommige mag-pouches, maar er zijn er genoeg die ze wel kunnen hebben. Tijdens de skirm heb ik alleen de midcaps gebruikt en deze feeden prachtig.
De SCAR heeft als extra gimmick dat deze de bolt stopt en het apparaat niet meer cycled nadat de laatste BB uit het magazijn is. Bij het plaatsen van een vol magazijn en een druk op de bolt-catch kan je weer verder schieten. Helaas werkt deze functie alleen bij het plaatsen van TM magazijnen en die zijn DUUR! ($38/stk) Zou je voor de SCAR-L kiezen, dan kan je dezelfde magazijnen gebruiken als bij de TM M4 Recoil Shock. Volgens TM kan je ook gewone aftermarket magazijnen gebruiken, maar dan heb je de functie niet meer en dat zou jammer zijn.


Zoals we gewend zijn van TM is de Proprietary recoil shock engine gewoon een prachtig stukje techniek. Maar wat wil je ook, zij zijn de “Creators of Airsoft” die ook word toegepast in de TM SCAR-L en in de TM M4 SOPMOD.
Zoals overal geroepen, als je niet in de gearbox van een TM hoeft te zijn…………! Nadeel van zo’n gearbox is dat je heel veel proprietary ofwel speciale onderdelen hebt die alleen in deze gearbox kan en over het algemeen zegt dat weer duur. Maar dit is een TM en daar hoeft de gearbox “nooit” open, LOL.
De FPS van de SCAR ligt op ongeveer 280 – 300, dit door rare regels van de Japanse overheid, die stelt dat Airsoft apparaten niet meer als 300FPS mogen schieten. Maar schrik niet van deze FPS, want japanners zouden japanners niet zijn als ze daar niet iets op zouden vinden. Door slim gebruik te maken van de juiste innerbarrel en hopupsysteem doet deze AA niet onder voor een andere AEG die 300 of meer schiet en kan je gewoon een mooie afstand halen met dit apparaat. Er zijn wel mensen die deze AA opwaarderen naar 330 of 350 maar de meeste gebruikers laten het zoals het is. Wel word aangeraden om 0.25’s te gebruiken omdat dan het apparaat het meeste tot zijn recht komt.
Zoals TM altijd geroemd word, je kan hem zo uit de doos halen en hij is volledig skirm gereed, zonder eventuele down- c.q. upgrades.


Conclusie
De Tokyo Marui SCAR-H mk.17 mod 0 Recoil Shock is een prachtig apparaat met een mooie recoil, maar schopt niet zo hard als bijvoorbeeld een Bolt M4 of een GBB maar wel genoeg om een dikke grijns op je bek te krijgen.
De empty mag detectie is ook een leuke gimmick van TM, helaas zijn daardoor de magazijnen flink aan de dure kant en komen in de richting van de GBB magazijnen. Maar voor iemand die iets bijzonders wil hebben en een prachtig stukje techniek, is het een aanrader.
Dit gezegd te hebben, is het geen goedkope replica waarbij als je er ergens een kan vinden ze rond de $400 dollar zijn.
Gebruik/gemak +++++
kwaliteit +++++
Materiaal +++++
Duurzaamheid +++++
Prijs +++
1412630_624898237549047_1740710856_o_zpsb97e3119.jpg

Ik, met bart z’n kindje
 
  • Leuk
Waarderingen: Blade
Ik was dit verslag alweer vergeten.
goed dat alles weer wordt over gegezet!
 
Het blijft een ontzettend sexy ding. Alleen een beetje duur voor een vibrator :D
 
@Bjorn Groen: dat had je mooi geschreven toen, goeie review.
 
Zeker waar Michiel.
mis nog wel een update van Bart :role:
 
Jaaaa heb iets kapot gekregen van de TM. !

zoals genoemd kun je de stock inklappen. (Totaal onpraktische gimmick imho)
Maar de knop/pal welke je indrukt om deze te ontgrendelen is een zwak punt bij de SCAR. (H en L versie zijn hierin identiek)
Het is gelukkig wel makkelijk te vervangen dmv 2 schroefjes, en een vervangend part natuurlijk.

Verder werkt alles na abuse en 0 schoonmaken nog perfect.
Dus nog steeds 10/10.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan