Uitleg Paintjobs - voorbeeld slangenhuid

arjanW

Member
1 jul 2014
8
0
Trophies
1
Beste Airsofters, 

Bijgaand een video waarin ik laat zien als voorbeeld hoe je een slangenhuid jaintjob kan fabriceren op je replica. Vrijwel alles is mogelijk zolang het maar een Zwart/wit afbeelding is. Alles word uitgelegd in de bijgaande video.

Mochten er vragen zijn dan hoor ik deze graag!\

https://www.youtube.com/watch?v=VBpYTyrbH1k

MvG Arjan

Dit is echt een van de eerste aanpassingen die ik wil maken als ik mn replica ga aanschaffen. Vind een mooie paintjob er echt tof uitzien. Dus bij deze alvast bedankt voor het filmpje haha ;). Als ik nog vragen heb, weet ik je te vinden! ;)

Hartstikke goed dat je een "Step by step" geeft.

Ik hoop dat je er niet boos om wordt,en vat het alsjeblieft niet als afzeiken op,maar als ik eerlijk ben,moet ik zeggen dat ik het resultaat om te huilen vindt.

Ik mis een paar heel belangrijke dingen zoals eerst een grondlaag met primer spuiten.

Hang het voorwerp op ipv het op de grond te leggen.Zo wordt het beter rondom spuitbaar

Het visnetje is inderdaad een heel handige iets om schubben te geven,maar je moet ze voor goed resultaat wel strak om de kolf snoeren,en het tot het opdrogen laten zitten.Zelf gebruik ik een "sexy" nylonkous.Voordeel is dat de schubben ongelijk worden. Heb dit ooit op Discovery gezien bij de Teutels (die biker fam)

Met een spuitbus verven.... Je moet het kunnen/kennen/kannen. Je spuit al snel heel veel te dik.Ik weet.. als je niks beter hebt,doe je het er maar mee.Zelf ben een verwend nest met een badger en compressor,zodat ik heel precies kan spuiten.Heb de beschikking tot een ongekend kleuren scala van div modelbouwverfjes.Groot voordeel van deze verf is dat het op waterbasis is.Als het niet goed is spoel/borstel je het er vrij makkelijk weer af en doe je het over.Eenmaal tevreden? een goeie coating erop en het zit.!

Voor mensen die geen lasercutter hebben.je hebt ook een Silhouette.snijder.Kost rondt de 100 euro (op marktplaats soms voor een habbekrats) en doet in grote lijnen het zelfde als de laser.

Ik hoor je ergens zeggen...'Laat zien wat je kan !!!' Tja..ik ben op het moment even met heel veel ander dingen bezig,maar ben stilletjes opzoek naar een afdank ding waar ik me kan uitleven.

Smaken verschillen... als Arjan dit mooi vindt dan moet hij dat zeker blijven doen. Als je het beter / anders kunt, ga lekker je gang en leef je uit.

Ouwe stomp, heel erg jammer dat je veel kritiek geeft over de video terwijl veel dingen voor een reden zijn gedaan waar je ook naar kunt vragen..?

Punt 1: Grondlaag en primer, deze is in mijn ogen niet nodig. Ik heb zelf deze slangenhuid er anderhalf jaar op laten zitten door hem te schuren, af te spuiten met remmenreiniger om het stof te verwijderen, groen te spuiten en daarna de slangenhuid erop te zetten en naspuiten met blanke lak. Er waren na anderhalf jaar 0 krassen/lakschades te zien en ik heb zon 15 skirms geweest in de tussentijd..

Punt 2: Het voorwerp ophangen was in mijn geval helemaal niet mogelijk. Indien je je replica op hangt en er tegenaan gaat staan spuiten ontstaat er een nevel die je hele ruimte kan vullen. Door je replica op de grond te plaatsen verminder je dit aanzienlijk wat precies mijn doel was.

Punt 3: In het laatste stukje van de video kun je zien dat aan de voorkant van de replica (net onder het begin van de scope) een stukje schubben zit wat niet zwart is maar heel lichtgroen. Dit kwam doordat ik het netje er een tijdje op had laten liggen maar de verf was in de stof van het netje gaat zitten waardoor de zwarte verf er onder rustig vol liep met groene verf. Daarom heb ik het gespoten en meteen weer weggehaald omdat dit dus een beter resultaat oplevert. Indien je het met een kous doet kan dit natuurlijk anders zijn. Dit ligt geheel aan de materialen welke je gebruikt.

Punt 4: Bedankt voor de tip, ongelijke schubben kan een leuke variatie zijn op het visnetje wat ik heb gebruikt!

Punt 5: Spuitbus, ik laat duidelijk zien in de video dat ik korte, in een vloeide beweging, kleine stukjes spuit om de dosering zo goed mogelijk te controleren. Dit kan je beter wat oefenen voor je begint! Niet iedereen is z'on verwend nest(jou woorden:-) ) en heeft betere spullen dan een spuitbus. Ook niet iedereen heeft een scala aan kleuren in zijn nachtkastje staan.. Ik wilde de video voor iedereen maken zoals ik heb aangegeven in de video, niet alleen voor de pro's.. Als coating heb ik gewoon blanke lak gebruikt wat doet wat het moet doen.

Punt 6: Het complete doel van deze video is dat ik zelf mensen kan helpen met mijn lasermachine!? Iemand die niet voor 1 keer een machine wil aanschaffen van 100 euro wil ik helpen..

Ik hoop hierbij je vragen/opmerkingen te hebben beantwoord.

Arjan

Beste Arjan.

Zoals ik in het begin van mijn bericht al aan gaf.Vat het niet op als afzeiken!

Ik weet dat het niet leuk is om negatief commentaar te krijgen,en dan ook nog eens een shit load aan commentaar,maar wat ik doe is meedenken en delen hoe dingen anders/beter/makkelijker te maken.Wees wel..Alleen maar "OHHHHHHH en AAHHHHH"als reactie is natuurlijk fijn voor je ego, maar je koopt er niks voor.

Ik kan je niet overtuigen van het nut van primer/grondverf.Jammer! Dat spul is niet voor niets uitgevonden.

Je zou het model ipv over een eerdere laag te spuiten eerst met ovenreiniger (Mr Muscle)kunnen strippen.Klinkt heel achresief maar modelbouwers strippen er de meest fragiele plastic 1:35 modellen mee en het werkt.

Als je achter je opgehangen item een doek/stuk karton/what ever hangt is het probleem van de nevel opgelost.Wil je het echt heel "Pro" doen? dan fix je een grote ouwe doos,sluit daar een ouwe stofzuiger op aan .Zet een schuursponsje (alleen dat groene schuurstuk) op de zuigmond,en je hebt een spuitcabine.

Dat de verf onder het netje loopt,geeft eigenlijk al aan dat je te dik spuit.Je wilt het netjes doen.TOCH?? Probeer eens met de afstand te experimenteren.Ik zou een flinke afstand kiezen zodat ik eerder een nevel dan een laag spuit.Oke..het kost meer verf,je moet meerdere lagen spuiten,maar de boel droogt onder je kont op en geeft een mooi strak resultaat.

Flesjes modelverf kosten iets van een euro of 3 pst. (Vallejo)Aangezien je deze moet aanlengen zou je met een enkel flesje zo ongeveer een echte tank kunnen spuiten (oke.. een beetje overdreven)

Een hobby verfspuit hoeft geen fortuin te kosten.Van b.v Revell heb je ze met een beetje zoeken voor 15 euro.Een fles gas ipv een compressor en je bent ready to go.

NOGMAALS..HET IS GEEN AFZEIKEN!!! maar met z'n allen weten we meer dan in je eentje.

Een Fijne dag!!

Ik heb zelf vrij weinig met dit soort paintjobs, en heb er ook heel weinig verstand van, maar het ziet er allemaal wel tof uit! 

Wat mij het eerste opviel ( aangezien ik hier ook mee bezig ben)  is dat je filmwerk lekker is. Alles mooi  scherp en helder. Dat alleen al is iets waar de meeste mensen erg veel moeite mee hebben. Ga zo door :)