Uitleg replica gevraagd

MauriceV92

Well-Known Member
22 aug 2018
268
191
Trophies
12
Hallo allemaal,

Ik ben als nieuwe speler binnen de airsoft mij de sport eigen aan het maken.
Ik lees overal artikelen en posts over websites waar je je replica kan downgraden, dat FPS belangrijk is en andere zaken.

Reden dat ik dit vraag is omdat ik de mogelijkheid heb een replica over te kopen welke nieuw uit Italië komt.
Een Dboyz M4A1.
Echter weet ik niet of deze het goede FPS schiet en áls dit niet zo is, hoe ik dit aan kan passen.
Hoe weet ik welke veer ik zou moeten kopen etc.

Waar ik benieuwd naar ben is of er ergens een uitleg of handleiding te vinden is hoe zo'n airsoft replica nou in elkaar steekt.
Met als plus: Wat is het effect van alle onderdelen. Wat heeft het voor effect om je veer aan te passen etc?
Weet iemand dit te vinden?
 
Bij de webshop kan je meestal meteen vragen of de replica gedowngrade kan worden, meestal doen ze dit wel (althans dat geluk heb ik tot nu toe twee keer gehad). Uiteraard is dit niet helemaal waterdicht.
Maar er zijn heel veel video's en forum posts op het internet te vinden, dat is misschien wel een goed begin.
 
Stap 1 is dan natuurlijk er achter komen hoe hard je replica schiet. Op dit forum is er een topic met een lijst van mensen die een chrono hebben. Neem even contact op en je zult hartelijk ontvangen worden. Die mensen zullen je ook graag de werking van een replica uitleggen en zelfs misschien willen helpen met het upgraden van je replica.

Anderzijds kun je ook naar het NABV centrum in Geldermalsen of naar een airsoftwinkel. Die kunnen evt wel vergoeding vragen als je enkel komt om te fps'en.
 
version-2-gearbox-diagram.jpg


Ik vind dit een van de duidelijkste schematische tekeningen!

Zoals je ziet is het allemaal vrij makkelijk, motor drijft eigenlijk 1 tandwiel aan die weer 2 andere andrijft! Bij de laatste word een draai beweging omgezet naar een rechtlijnige bewegen. (Een Tandheugelrondselcombinatie een leuk scrabbel woord!) De laatste gear grijpt in de piston vertanding en die schuift dan naar achter tegen de veer in. Wanneer hij achter is stopt de vertanding op de sector gear, en schiet hij los en beweegt de piston door de cylinder waardoor een stoot lucht naar buiten komt. Daardoor schiet de replica, verder om te schieten haal je de trigger over, dat is eigenlijk een gebroken stroom circuit die je afmaakt door een stukje metaal in het gat te duwen. Wanneer je die compleet maakt gaat er stroom lopen en gaat de motor bewegen! Verder heb je nog de Tappet plate, die zorgt ervoor dat de nozzle beweegt en zorgt dat de BB's in de hopup geladen worden en weggeschoten. Verder het single shot werkt dmv van de cut off lever! Die word geraakt door een stukje materiaal onder de sector gear, daardoor beweegt er weer een armpje en die tikt het trigger contact los, waardoor dat stukje metaal weer uit het circuit getikt word, en de stroom kring weer stopt!

Over je vraag over de FPS! De spring links boven zorgt voor je FPS, dus wanneer hij te hard schiet moet je die vervangen door een zwakkere. Sommige replicas hebben een Quick Spring Chance system, waardoor je de veer makkelijk kan vervangen zonder de GB open te hoeven maken, alleen heeft de Dboys dat niet volgensmij.. dus dan moet je Gearbox open om de veer te vervangen.

Hopelijk was dat een beetje duidelijk! :)
 
Hele duidelijke uitleg van Niels! Inderdaad is de FPS te vehogen of te verlagen door de veer te vervangen. Maar voordat je dit doet, zou ik je adviseren je airseal te controleren. Simpelweg: lekt er ergens lucht weg die de FPS beinvloed?

Dit zorgt vaak voor een groot FPS-verschil (als je drie keer schiet door een chrono, dat tussen die schoten bijvoorbeeld 10-15 fps verschil zit). Dit komt doordat de ene keer lucht door gaatje A ontsnapt, de andere keer door speling B, en de andere keer net niet. Dit wil je niet, plus dat een airseal zorgt dat je veel consistenter schiet.

Daarnaast zijn er ook nog verschillende batterijen. Ik zou beginnen met een 7.4v LiPo, en na wat upgraden kun je eventueel de overstap maken naar een 11.1v LiPo. Je hebt dan een hogere Rate of Fire en snellere trigger response, maar zet ook meer druk op je Gearbox wat 'ie eigenlijk niet aankan als je hem niet upgrade. In je Gearbox wordt door de motor een aantal tandwielen in beweging gezet die ervoor zorgen dat er luchtdruk opgebouwd wordt en zo de bb weg laat schieten. Als je deze tanden niet optimaal op de piston laat aansluiten (wat erboven zit), kan een 11.1v LiPo te zwaar zijn, dan slijten je tanden weg (omdat de hoek niet optimaal is, en er eigenlijk steeds een minuscuul stukje tandwiel afbreekt).

Ik zou je aanraden voor een 7.4v te gaan, en als je besluit te gaan upgraden (bijv. shimmen (tandwielen beter plaatsen) en je AOE (Angle of Engagement) aanpassen (tandwielen perfect uitlijnen met je piston) dan kun je voor een 11.1v LiPo gaan met de voordelen een betere trigger respons (snellere schietreactie als je de trekker overhaalt en een hogere ROF).

Ook kun je eventueel nog je Inner Barrel vervangen, wat zorgt voor betere groupings (de afstand tussen de schoten verkleinen, dus je schiet nauwkeuriger).

Dán nog een stukje schaamteloze zelfpromotie; ik verkoop toevallig een replica die dit állemaal al heeft :)
https://airsoftclubnederland.nl/community/threads/tka-g-g-gc16-warthog-12-volledig-geupgrade.4838/
 
  • Leuk
Waarderingen: NielsHoffland
Hmm, In de beginnershandleiding schrijf ik over zogenaamde slechte keuzes als het om budgetreplica's gaat. Ik denk dat een Dboys m4 een van deze slechte keuzes is. Tenzij je deze voor echt een flinke korting kan krijgen zou ik deze niet overnemen.

Qua veer. Het is zeer vervelend, maar we kunnen het je niet zeggen, want het hangt van zoveel factoren af. Waarschijnlijk een veer tussen een m90 en m110.
 
Hele duidelijke uitleg van Niels! Inderdaad is de FPS te vehogen of te verlagen door de veer te vervangen. Maar voordat je dit doet, zou ik je adviseren je airseal te controleren. Simpelweg: lekt er ergens lucht weg die de FPS beinvloed?

Dit zorgt vaak voor een groot FPS-verschil (als je drie keer schiet door een chrono, dat tussen die schoten bijvoorbeeld 10-15 fps verschil zit). Dit komt doordat de ene keer lucht door gaatje A ontsnapt, de andere keer door speling B, en de andere keer net niet. Dit wil je niet, plus dat een airseal zorgt dat je veel consistenter schiet.

Daarnaast zijn er ook nog verschillende batterijen. Ik zou beginnen met een 7.4v LiPo, en na wat upgraden kun je eventueel de overstap maken naar een 11.1v LiPo. Je hebt dan een hogere Rate of Fire en snellere trigger response, maar zet ook meer druk op je Gearbox wat 'ie eigenlijk niet aankan als je hem niet upgrade. In je Gearbox wordt door de motor een aantal tandwielen in beweging gezet die ervoor zorgen dat er luchtdruk opgebouwd wordt en zo de bb weg laat schieten. Als je deze tanden niet optimaal op de piston laat aansluiten (wat erboven zit), kan een 11.1v LiPo te zwaar zijn, dan slijten je tanden weg (omdat de hoek niet optimaal is, en er eigenlijk steeds een minuscuul stukje tandwiel afbreekt).

Ik zou je aanraden voor een 7.4v te gaan, en als je besluit te gaan upgraden (bijv. shimmen (tandwielen beter plaatsen) en je AOE (Angle of Engagement) aanpassen (tandwielen perfect uitlijnen met je piston) dan kun je voor een 11.1v LiPo gaan met de voordelen een betere trigger respons (snellere schietreactie als je de trekker overhaalt en een hogere ROF).

Ook kun je eventueel nog je Inner Barrel vervangen, wat zorgt voor betere groupings (de afstand tussen de schoten verkleinen, dus je schiet nauwkeuriger).

Dán nog een stukje schaamteloze zelfpromotie; ik verkoop toevallig een replica die dit állemaal al heeft :)
https://airsoftclubnederland.nl/community/threads/tka-g-g-gc16-warthog-12-volledig-geupgrade.4838/

Vergeet niet om een Mosfet te plaatsen voor een 11.1V anders verbranden je trigger contacten! :)
 
Enorm bedankt voor het aantal nuttige reacties. Nu al (en dat onder kantoor tijden).
@NielsHoffland je schema en toelichting was top!
@Joris Dank ook voor de upgrade tips. Hier ga ik zeker wat aan hebben!

Wat betreft de replica @Maffo het is eigenlijk meer een kadetje van mijn schoonvader.
kortom, gratis.
Ik heb aan jouw beginnersguide erg veel gehad trouwens :)
Zou zo'n uitleg als deze trouwens ook niet van toegevoegde waarde kunnen zijn in de beginnersguide?
 
  • Leuk
Waarderingen: NielsHoffland
Enorm bedankt voor het aantal nuttige reacties. Nu al (en dat onder kantoor tijden).
@NielsHoffland je schema en toelichting was top!
@Joris Dank ook voor de upgrade tips. Hier ga ik zeker wat aan hebben!

Wat betreft de replica @Maffo het is eigenlijk meer een kadetje van mijn schoonvader.
kortom, gratis.
Ik heb aan jouw beginnersguide erg veel gehad trouwens :)
Zou zo'n uitleg als deze trouwens ook niet van toegevoegde waarde kunnen zijn in de beginnersguide?

Graag gedaan! Mocht je nog andere vragen hebben kan je hier altijd terecht!
 
Hey @MauriceV92 , wat zou je specifiek toegevoegd willen hebben aan de beginnershandleiding?

Ik had het idee dat het misschien tof zou zijn om in de beginnershandleiding een korte uitleg van een AEG te geven.
Eigenlijk iets in de trend van deze post.
Wat zit er nou in zo'n replica en wat doen de verschillende onderdelen.
misschien een soort opstapje naar de vraag: "als ik mijn replica wil gaan up / downgraden, waar begin ik?"

Hoe klinkt dit?