Uniform KMar

Viper109

New Member
6 jun 2018
3
1
Trophies
2
Beste airsofters,

Sinds kort ben ook ik begonnen met deze geweldige sport. Een ding zit me alleen niet helemaal lekker. Ik lees in verschillende topics dat er gemengd gereageerd wordt op het dragen van uniformen van Nederlandse defensie eenheden. Sorry als ik voor sommige een oude discussie weer naar boven haal.

Nu is het geval echter dat mijn vader een oud Marechaussee is en het wel leuk vind als ik met zijn baret en rang loop. Zelf ben ik helaas geen onderdeel van defensie geweest maar vind het wel erg mooi om op deze manier namens mijn vader op het veld te lopen.

Zoals ik al eerder aangaf heb ik hier en daar al rond zitten lezen en verschillende argumenten gehoord waar ik allemaal even veel begrip voor heb. Ik wou toch voor mijn eigen geweten dit toch even gesteld hebben aan mensen die hier meer mee te maken hebben. Ik hoop op jullie begrip.
 
Laatst bewerkt:
Het is wettelijk niet tegen de regels op het veld zelf, maar je bekijkt het al van meerdere perspectieven en daar gaat het uiteindelijk om.
De ene speler zal er niet op letten, de ander zal zich er aan stoten. Dat is nu eenmaal zo. Ikzelf ben gestopt met het dragen van officiële rangen en unit insignes omdat ik me zelf er niet zo lekker meer bij voel. Je kan vaak prima uit de voeten met je eigen ontwerp als alternatief welke net zo ''stoer'' lijkt.

Sommige spelers vatten het op als stolen valor en zullen er heftig op reageren, ligt er ook een beetje aan wat je exact draagt natuurlijk. Ikzelf kijk niet om als iemand NL rangen draagt of een unit uitbeeld, maar ga niet met een Unprofor set rondlopen want dan heb je me wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Barend Jan
Ik heb ook gear en rangen van mijn vader, uit de jaren 80. Ik raad je met klem af om met rangen het veld op te gaan. Sommigen velden staan het zelfs niet toe, bij anderen geeft het alleen maar gedoe.

De gear zelf zal geen probleem zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Barend Jan
Persoonlijk heb ik minder moeite maar vooral militairen zullen er moeite mee hebben.
Het is gelukkig niet zoals in amerika dat je direct besprongen wordt. Baret kan naar mijn mening altijd wel.
 
Om daarop in te gaan, ik weet dat veel van mijn collega's er een schuwhekel aan hebben als mensen de eenheidstekens dragen van iets wat ze nooit zelf verdiend hebben. Bij de marechaussee heb ik er zelf weinig moeite mee, maar als ik iemand zie met een landmachtbaret en bijbehorende emblemen of epauletten ben ik toch wel geneigd even navraag over de oorsprong daarvan te doen.
Maar dat is mijn persoonlijke mening:)
 
Om daarop in te gaan, ik weet dat veel van mijn collega's er een schuwhekel aan hebben als mensen de eenheidstekens dragen van iets wat ze nooit zelf verdiend hebben. Bij de marechaussee heb ik er zelf weinig moeite mee, maar als ik iemand zie met een landmachtbaret en bijbehorende emblemen of epauletten ben ik toch wel geneigd even navraag over de oorsprong daarvan te doen.
Maar dat is mijn persoonlijke mening:)

eenheid logos en dergelijke vind ik inderdaad ook wat minder, maar een generiek rank die nergens op slaat (voor de lol wat generaals sterren ofzo) lijkt me geen issue toch?
 
Persoonlijk ben ik van mening dat ook juist een rank datgene is wat je na een bepaalde tijd of prestatie verdiend en niet iets wat je random bij de legerdump koopt en mee op je schouders gaat lopen.
 
Het is toegestaan op het airsoft veld, alles er buiten niet, dus ook niet in de rit ernaartoe. Keuze is aan jezelf of je dit wil of niet. Persoonlijk vind ik dat mensen er te veel achter zoeken, zolang de drager het puur doet ter reenactment en er niet mee te koop loopt zie ik het probleem niet. Ik snap ook niet dat mensen zo hard triggeren erop, doe ik toch ook niet bij iemand die zich ingenieur noemt terwijl hij dit helemaal niet is. Tegenwoordig hebben we voor alles allemaal mooie naampjes gecreëerd om men speciaal te laten voelen, een militair is een militair, een chemici is een chemici, enz. Mijn mening maar zullen niet veel met me eens zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: RamonDales
Sluit me aan bij Rebel.
Alles moet zo echt mogelijk zijn binnen de airsoft sport maar zodra iemand een loadout zo echt mogelijk probeert na te maken en de emblemen daarvan draagt is het hek van de dam. Rangen voegen naar mijn inziens niks toe, dus die zou ik achterwege laten.

Gaan we straks de medic op het veld geen medic meer noemen omdat die er niet voor geleerd heeft?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Een kleine vraag dan, mijn schoonouders hebben vanuit Bovington tank museum patches mee genomen. 1 daarvan is het logo van t engelse leger. hierbij de foto. is dit wel toegestaan of raden jullie dit ook af?
 

Bijlagen

  • tank.jpg
    tank.jpg
    339,3 KB · Weergaven: 295
  • army.jpg
    army.jpg
    91,2 KB · Weergaven: 323
lijkt mij dat hier wat minder gewicht aan hangt dan nederlandse rangen/insignes.
 
Dat boeit denk ik niemand..Het gaat (naar mijn mening) om obscure en zeer bekende patches. Dingen met een lading. Daar gaat ook een beetje logisch nadenken in zitten. Kan dit wel, kan dit niet... toegestaan is het zeker.
 
Ik zou het gewoon safe spelen en dingen die je moet verdienen zoals rangen en baretten met insigne vermijden.

Daarbij worden rangen volgens mij uberhaubt niet gedragen op de gevechts uitrusting? Dit om te voorkomen dat je binnen no-time zonder officieren en onderofficieren komt te zitten in een gevecht omdat ze allemaal doelgericht uitgeschakeld worden. Dit had ik ergens opgepikt, en als ik zo kijk naar foto's van militairen in gevechtssituaties/gesimuleerde gevechtssituaties zie ik ook nergens rangen.
 
Ik zou het gewoon safe spelen en dingen die je moet verdienen zoals rangen en baretten met insigne vermijden.

Daarbij worden rangen volgens mij uberhaubt niet gedragen op de gevechts uitrusting? Dit om te voorkomen dat je binnen no-time zonder officieren en onderofficieren komt te zitten in een gevecht omdat ze allemaal doelgericht uitgeschakeld worden. Dit had ik ergens opgepikt, en als ik zo kijk naar foto's van militairen in gevechtssituaties/gesimuleerde gevechtssituaties zie ik ook nergens rangen.

Rangen worden op het gevechtstenue wel gedragen maar zijn veel minder goed zichtbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelTheWorld
Ik zou het gewoon safe spelen en dingen die je moet verdienen zoals rangen en baretten met insigne vermijden.

Daarbij worden rangen volgens mij uberhaubt niet gedragen op de gevechts uitrusting? Dit om te voorkomen dat je binnen no-time zonder officieren en onderofficieren komt te zitten in een gevecht omdat ze allemaal doelgericht uitgeschakeld worden. Dit had ik ergens opgepikt, en als ik zo kijk naar foto's van militairen in gevechtssituaties/gesimuleerde gevechtssituaties zie ik ook nergens rangen.

Denk dat dit vooral komt vanuit ww2 toen de rangen vooral bij amerikanen vol op de helm stond, maar zeker weet ik het ook niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelTheWorld
Rangen worden op het gevechtstenue wel gedragen maar zijn veel minder goed zichtbaar.

Handig om te weten, dank voor de info!

Denk dat dit vooral komt vanuit ww2 toen de rangen vooral bij amerikanen vol op de helm stond, maar zeker weet ik het ook niet.

Ik heb juist weer geleerd ooit bij geschiedenis dat toen de scherpschutter steeds vaker voor begon te komen rond de 18e/19e eeuw dat het hele erge visuele verschil tussen officieren en normale soldaten terug gedraaid werd, omdat officieren steeds afgeknald werden toen het gevecht nog maar net begonnen was. En ik nam eigenlijk zelf aan dat dit blijven hangen was.
Maar kennelijk zijn er wel rangen aanwezig alleen niet zo zichtbaar gedragen op de schouders als bij het normale uniform.
 
Handig om te weten, dank voor de info!



Ik heb juist weer geleerd ooit bij geschiedenis dat toen de scherpschutter steeds vaker voor begon te komen rond de 18e/19e eeuw dat het hele erge visuele verschil tussen officieren en normale soldaten terug gedraaid werd, omdat officieren steeds afgeknald werden toen het gevecht nog maar net begonnen was. En ik nam eigenlijk zelf aan dat dit blijven hangen was.
Maar kennelijk zijn er wel rangen aanwezig alleen niet zo zichtbaar gedragen op de schouders als bij het normale uniform.

Herkenning is inderdaad de grote reden om zo min mogelijk herkenbaar te zijn. Op het "officiële" tenue (zoek op Landmacht DT) zijn de rangen goed herkenbaar en ook in afstekende kleur. Op het gevechtstenue welke in het veld gedragen wordt (zoek op landmacht GVT) is de kleur al veel minder goed zichtbaar en daarnaast hangt er ook vaak uitrusting overheen. Bij bepaalde kleding (parka dacht ik) zit de rang ook op de voorkant voor de borst. Het is al even geleden dat ik reservist was dus het kan dat er inmiddels al wat anders is of m'n geheugen het laat afweten.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelTheWorld
Baret en rangonderscheidings tekens ,bintangs gewoon lekker thuis laten.

Onder het motto draag niet wat je niet verdiend hebt.

Dienstvak tekens/ emblemen/ vlaggetjes etc etc daar heb ik persoonlijk geen moeite mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Barend Jan
Een barret gaat niet mee het veld in omdat men in gevechtssituaties een helm op heeft.
Dus dat scheelt ook barretten discussie zij die met barret op lopen zijn gelijk herkenbaar als nepperts

ROT's (rang onderscheidings tekens) worden bij KL op kleding gedragen maar evt. omgedraaid zodat ze niet zichtbaar zijn.

Zelf heb ik mijn oude KL rang op mijn jas, alleen de Britse variant ervan.

Ps het nabootsen van NL handhavings beroepen is bij wet verboden. Ik weet niet precies waar het staat maar het mag niet.
Dus als kmar lopen met kmar barret en kleding is officieel niet toegrstaan