UTG Model 4

Matthijs

Well-Known Member
27 jun 2014
48
12
Trophies
3
Aangezien de UTG model 4 niet veel voorkomt en er eigenlijk geen Nederlandse reviews zijn besloot ik er maar een te maken. Ik heb deze UTG M4 tweedehands gekocht van een vriend die deze uit de VS heeft laten importeren.
UTG is vooral bekend om hun high-grade external upgrade parts en deze replica was dan eigenlijk meer een experiment van hen om door te breken in de replica markt.

Ik speel zelf met allerlei attachments er op zoals een Aimpoint replica, rail protectors, Angled foregrip en een vertical foregrip maar deze laat ik uit de review. Wat ik hier wel in zet zijn de attachments die erbij geleverd worden.

<b>Nou allereerst de bouw:</b>
Op het eerste oog ziet het er uit als een standaard M4 met een full stock, echter zijn er leuke details anders, verder ga ik er van uit dat iedereen wel weet hoe een standaard airsoft M4 werkt en deze is daar geen uitzondering op.
Ten eerste komt hij met de volgende attachments:
-Removable rear iron sights
-12 UTG Rubberplastic rail guards
-UTG vertical foregrip
Verder zijn alle markings en trademarks er in gegraveerd en heeft hij een uniek serial number.
De pistol grip is een rubbere shaped grip van UTG. De Full stock is van plastic maar van dezelfde kwaliteit als de plastic stock van een real steel M4.

Hij weegt 3,5 Kg met zijn standaard attachments, met de attachments die ik er dan op heb weeg hij al bijna 4 Kg, maar je moet ook iets over hebben voor een full metal M4. Out of the box schiet hij 360 FPS met een 0,20 Gram BB volgens de fabrikant, echter meet ik 370 FPS wat erg vervelend is om te hebben als je er mee in Nederland wil gaan spelen.(België overigens ook)

Wat magazijnen betreft weet ik dat UTG, Dboys en WE mags passen.

Hij schiet single of full auto zoals elke standaard M4 en komt met een gigantische 9.6v 3000 mAh batterij en een simpele wall charger. De connector type is Large Tamiya.

Ook wordt hij geleverd met benodigde tools om hem uit elkaar te schroeven en alles, en een unjamming/cleaning rod die gemaakt is voor barrels van dezelfde lengte als de bijgeleverde barrel.

De Gearbox is Version 2, maakt een goed plop geluidje en is full metal, ook de hopup is grotendeels metal.

Ik raad deze M4 af voor linkshandigen, de mag release, Fire/safelty selector en pistol grip zijn allemaal voor rechtshandige, vooral de grip zal als vervelend ervaren worden voor linkshandige.

<b>Op het veld:</b>
Zoals ik eerder zei schiet hij helaas iets te hard voor op het Nederlandse veld mee te spelen, echter is dit in België over het algemeen niet zo'n groot probleem en hier heb ik hem dan ook vollop uit kunnen proberen.
Ik gebruik 0,25 Gram EcoSphere BB's. (Die ik overigens niet aan raad want EcoSphere, al zouden ze voor het IAPS geschikt zijn, zijn echt slechte BB's.)

Wat mij het meeste opviel tijdens het skirmen was hoe accuraat hij was. Ik speel zelf eigenlijk altijd op semi-auto. De trigger responce is niet heel direct, mijn replica heeft een kleine afwijking naar rechts tijdens het schieten, echter is deze afwijking niet groot en constant en dus makkelijk voor te compenseren. Zoals ik eerder zei viel het mij op hoe accuraat hij was, ik heb hem na afloop van een skirm vastgezet in een klem en vervolgens een paar keer geschoten over 25 meter, de afwijking tussen de schoten was maximaal 8 cm.

<b>Scores 1-10:</b>
Bouwkwaliteit: 8 Erg stevig gebouwd, zowel externally als internally. Ik denk dat het en van de betere M4's op de markt is.
FPS: 6 Schiet harder dan de fabrikant zei, en ik heb zelf nog geen idee hoe ik dit kan verlagen.
Vuursnelheid: 8 Volgens de specificaties is dit 750-800 BB's per minute wat ik zelf erg fijn vind, echter heb ik wel het idee dat het eerder rond de 900 ligt.

Gewicht: 8 Met bijbehorende attachments is 4 Kg plots wel heel zwaar, echter komt dit net als de Vuursnelheid overeen met een real steel M4 en vind ik dit toch wel echt een top.

Customisation opties: 8 Is niet echt anders dan elke andere M4 op de markt, echter komt deze wel met high quality rails en rail guards out of the box wat ook een plus is.
Veld geschiktheid
Skirms: 9 Prima te doen, blinkt uit in zijn accuraatheid en betrouwbaarheid.
Tacsim: 6 Deze M4 is nou eenmaal niet de meest tactische replica die er op dit moment op de markt beschikbaar is, mede dankzij zijn full stock. Echter is het prima en kun je hem toch goed aanpassen afhankelijk van hoe tactisch je hem wil.
Milsim: 9 Het enige dat ontbreekt is blowback en je zou een perfecte Milsim primary hebben.
CQB: 7 Hij schiet een beetje hard voor CQB, maar als je dit aanpast is het prima te gebruiken bij CQB.
Overall score: 7,5 op de Noduck schaal.
<b>Foto's:</b> (Ik heb helaas geen camera dus alleen copyright vrije foto's en links helaas)

De replica zelf:
<a rel="nofollow" target="_blank" href="http://www.shortyusa.com/cart/images/1351.jpg" title="Link: http://www.shortyusa.com/cart/images/1351.jpg">http://www.shortyusa.com/cart/images/1351.jpg</a>

De trademarks en pistol grip:
UTG_M4_07.JPG



Vragen zal ik maar al te graag beantwoorden!

Noduck out.
 
waarom is een m4 niet de meest tactische replica? en wat is dan wel de meest tactische replica? 

voor de rest wel een goede review.

ohja deze zin vond ik ook wat apart en dan met name : bij geleverde barrel length
"Ook wordt hij geleverd met benodigde tools om hem uit elkaar te schroeven en alles, en een unjamming/cleaning rod die gemaakt is voor de bijgeleverde barrel length."
 
@Sander
Hmm. Als ik denk aan een tactische replica dan denk ik aan een replica die veel te customisen valt en klein van gebruik is. Bijvoorbeeld een bullpup rifle met veel rails er op. Maar dat is uiteraard mijn blik er op.

Wat ik met die zin probeerde te zeggen was dat de unjamming/cleaning rod die er bij geleverd wordt geschikt is voor barrels van dezelfde lengte als de barrel die in deze replica by-default zit.

Bedankt voor je feedback! :)
 
een m4 is toch wel de volkswagen onder de replica's je kan het zo gek niet verzinnen of je kan het erop kwijt.
een foldable stock of retractable stock erop en hij word aardig klein.
een kortere outerbarrel en innerbarrel en hij word al kleiner, bijna broekzak formaat.
dus daar verschillen onze meningen elkaar ;-)
 
Idd. Mee eens met wat @sander zegt. De M4 kan je JUIST omtoveren tot van alles.
Een sniper, DMR, CQB, Support, noem het op en je kan het maken. 

Speel je met een lipo? Een lipo verhoogt de trigger response met een beetje maar het verschil merk je wel. 

Voor de rest is het een zeer nuttige review! 
 
Leuk dat je wel gelijk een review hebt geplaatst NoDuck! Bedankt. 

Uitgebreid verhaal en duidelijk geschreven :)

Maar inderdaad wel een wat aparte mening over een M4, maar dat komt misschien ook door het model UTG, dat die weer net minder rails heeft als een moderne M4? 
 
Hmmm ja, wat ik probeerde te zeggen was dat deze M4 niet de meest tactische was onder de M4's die er op de markt zijn. Ik pas het wel even aan. =P

Bedankt voor jullie feedback!
 
Cool dat je het zo opvat.
op fora zie je vaak dat (nieuwe) mensen zich gauw aangevallen voelen door de vaste mensen.

waar het toch wel om opbouwende kritiek gaat.

kudos!
 
@[F]airsofter Het is natuurlijk een teamsport en daar komt ook kritiek bij kijken, je moet er toch wel tegen kunnen in deze wereld. :)
Ik heb het artikel even geupdate met mijn nieuwste ervaring(en), zo heb ik wat informatie toegevoegd, veranderd en verwijderd.
 
*sarcasm mode on* Fijn om te weten dat ze het tegenwoordig in België niet meer zo nauw nemen met de FPS regels
 
Als ie nog steeds + 360 FPS schiet, kun je overwegen, om het apparaat een keer met gespannen veer weg te leggen voor een paar dagen. Dat scheelt vaak al aanzienlijk in FPS. Let er wel op, dat de FPS bij gebruik wel weer iets gaat klimmen.
 
Of gewoon aanpassen zoals het hoort. België is trouwens maar 350 met een marge naar 360.