@Stey
hoewel je het als grapje bedoelt is dat wel de snelste weg... maar niet de weg die ik ga proberen :smile:
en het probleem zit hem in de identificatie, wanneer ik beide items die jij beschrijft heb. dan weet ik persoonlijk dat de ene echt is en de andere niet, maar als ik zeg dat ze beide voor airsoft zijn, en er zit verder geen markeringen op zoals ik al vaker ben tegengekomen, dan kunnen ze niets, ik heb namelijk de bevoegdheid dmv lidmaadschap bij de nabv om de onderdelen voor handen te hebben. en dit rare kronkeltje maakt dingen zo moeilijk.
tevens hoedft niemand bang te zijn dat ik ook maar een verkeerde stap zet, eerst research en als dan alles ok blijkt, dan pas tot actie overgaan... en dat kan heeeeeeel lang duren voordat dat gebeurt.
@Sander
Oeps, daar had 15 januari 2013 moeten staan ipv januarie 2015... berichten typen om kwart over twaalf s'nachts terwijl je om 6 uur weer op moet... niet het meest praktisch...
verder, ja, mee eens, ik denk dat een jurist of advocaat inhuren/vragen het beste is wat ik kan doen.
ik denk dat, dankzij bestuderen van wetsartikel 13, dat je behalve dat je de onklaar gemaakte wapens niet voor handen mag hebben en dus de conversie zelf in dit land niet mag worden uitgevoerd, het uiteindelijke product wel mag hebben aangezien het in vorm, functie en gebruik niet anders is dan andere airsoft aparaten, maar goed het is aan een wetsdienaar om dit te bevestigen.
mocht ik hier verder mee gaan... wetsdienaren kosten meer dan een klein fortuin... dan laat ik het resultaat hier wel weten.
@Oddball
het is niet zo simpel, en het enige dat de wet (via NABV en infopolitie.nl) over een airsoft apparaat verteld is dit:
Airsoftapparaten zijn wapens die vallen onder categorie I, onderdeel 7, van de WWM ('voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen lijken, dat voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn'). Dergelijke wapens zijn in principe verboden. Met de wijziging van de Wet wapens en munitie per 1 mei 2012 is het op grond van artikel 4, eerste lid,van de wet mogelijk geworden om vrijstelling te geven dan wel ontheffing te verlenen voor wapens (en munitie) indien zij aangewend worden voor (onder andere) sportdoeleinden. Er is voor gekozen om airsoftapparaten vrij te stellen voor leden van door de Minister van Veiligheid en Justitie erkende verenigingen die zich toeleggen op de uitoefening van de airsoftsport. Ook aspirant-leden en introducés van leden bedoelde verenigingen worden vrijgesteld van enkele in de WWM genoemde verboden handelingen. De vrijstelling geldt niet voor airsoftapparaten in de vorm van onder meer explosieven en soortgelijkeandere verschijningsvormen.
Airsoftapparaten zijn veer-, gas- of luchtdrukwapens met een maximum schotkracht van 3.5 joules. Airsoftapparaten onderscheiden zich in die zin van veelal krachtiger categorie I, sub 7 en categorie IV veer-, gas- of luchtdrukwapens. Om te bepalen of sprake is van een airsoft apparaat zal echter primair gekeken moeten worden naar het voorkomen van het voorwerp: gelijkt het op een vuurwapen dat voor
afschrikking geschikt is en beschikt het apparaat over een mechanisme (gas-, veer- of luchtdruk) waarmee projectielen (de 'munitie') kan worden uitgestoten Ook kan de bezitter van het voorwerp gevraagd worden naar zijn/haar bewijs van lidmaatschap (voorlopige lidmaatschapskaart voor aspirant-leden en een introducé-bewijs voor introducés) van een door de Minister erkende airsoftsportvereniging. Indien deze getoond kan worden, is dat een extra aanwijzing dat het een airsoft apparaat betreft. Pas in laatste instantie, als onduidelijkheid blijft bestaan over de aard van het voorwerp, zal onderzoek
moeten worden gedaan naar de schotkracht van het voorwerp.
Projectielen, verschoten met een lucht- gas- of veerdrukwapen vormen geen munitie in de zin van de Wet wapens en munitie. Airsoftapparaten maken derhalve geen gebruik van munitie in de zin van de Wet wapens en munitie. Omtrent de 'munitie' van airsoftapparaten worden dan ook geen (aanvullende) regels gesteld.
8 mm schiet harder dan 3,5 joules, en is dus verboden, simpel.
tevens hebben wij zoals jij zegt alleen een vrijstelling voor 6mm munitie en verder niet, wat ook laag energie 8mm en ander calibers uitsluit.
extra verbod dat wij hebben is dat De vrijstelling niet geldt voor airsoftapparaten in de vorm van onder meer explosieven en soortgelijkeandere verschijningsvormen.
er staat verder niets anders over de vorm, originele oorsprong of fabricatie en methode hiervan, behalve dat fabricatie en transformatie niet mag worden uitgevoerd in nederland tenzij je de ontheffingen aka vergunningen hebt.
een legaal airsoft apparaat in nederland is eenieder apparaat dat als doel heeft, en alleen dat doel:, om 6mm biologische BB's te verschieten met een maximaal energetische waarde van 3,5 joules, punt.
het maakt ze niet uit of ik een warhammer 40k plasma cannon reproduceer (3d printer) en daar in een shop aeg of shotgun onderdelen in laat zetten, of een paarse flamingo van het locale tuincentrum met dezelfde behandeling... of ik met dat laatste serieus word genomen :expressionless: en of velden dat laatste accepteren is een ander verhaal.
maar goed, zoals ik al tegen sander zei, mettertijd zal ik waarschijnlijk een wetsdienaar aan z'n mouw trekken om te kijken in hoeverre dit klopt, tot die tijd is het gissen tenzij iemand voor zijn lol de "wetboeken der nederlandse wapenwetgevingen" gaat doorpluizen en dingen in detail gaat uitzoeken... en ik heb de ballen verstand van alle ins and outs van de huidige wetgeving, dus dit is niet aan mij uitbesteedt, voor de meeste mensen niet, vandaar de dure studie :tongue: .
ik heb het tot hier kunnen volgen en ik had hulp nodig, blijkbaar toch echt proffesionele hulp om hier duidelijkheid in te scheppen... en een dikkere portemonnee :lol:
dus voorlopig laat ik het hier even bij en ga liever een skirm spelen met aparaten waarvan ik weet dat ik ze mag hebben voordat ik verder iets besluit. B)