van onklaar wapen of replica naar Airsoft aparaat.

Avarus Lux

Active Member
3 feb 2016
29
6
Trophies
3
hallo,

ik heb een vraagje welke de titel waarschijnlijk al verraad, maar:
kan ik legaal een onklaar gemaakt wapen, bijvoorbeeld een Mg42, strippen, of laten strippen, en dan uitrusten met airsoft onderdelen en hiermee in nederland skirmen mits de fps en andere zaken binnen de airsoft reglementen blijft?
en met strippen bedoel ik dan ook echt (bijna, ivm uiterlijk) al het binnewerk eruit zodat er niets anders over is dan een shell)

of ik nu met een stalen shell rondloop met airsoft onderdelen erin, of met een goed nagemaakte replica, beide zien er nagenoeg hetzelfde uit en doen hetzelfde. het een is alleen wat "steviger" dan de ander.

en voordat men suggereert dat je deze dan net zo goed kan kopen... er zijn genoeg wapens waarvan geen airsoft replica is, bijvoorbeeld een duitse ZB37 of russische DP28 en PPS43.

kan iemand mij hier meer over vertellen, en hoe grijs het gebied omtrent conversies is?
voordat ik iets koop en de wet op mijn dak heb.
alvast bedankt.

EDIT: ps, en hoe moeilijk is het om een replica te downgraden qua fps? alleen een andere zwakkere veer erin of?

Dag Avarus,

Dit is een 50-tinten-grijs gebied. Per land gelden daarbij ook weer andere regels. In Nederland is het nog vrij down to earth. Bezit je niet de juiste papieren, mag je geen enkel onklaar wapen bezitten behalve een aantal kruid/penvuur/antieke-enkelschots jachtwapens en grendelwapens welke volgens Nederlandse Wet voor 1945 onklaar zijn gemaakt. Hiervan sommige met document, anderen die voor een bepaalde datum onklaar gemaakt zijn niet.

Het is vrijwel onmogelijk om in Nederland een onklaar automatisch ( dan wel Semi, welke ook niet legaal is ) geweer te krijgen zonder hiervoor allerlei vrijstellingen te krijgen ( WM3, WM4, WM2 ) , zelfs de musea in Nederland hebben hier wel eens problemen mee. Het is de moeite echt niet waard om als individueel deze weg te gaan bewandelen.

Wat betreft onderdelen... Het is in ieder geval verboden om real-steel ( echt spul ) te hebben waaronder afsluiters, magazijnen, intacte loopgroepen, vlamdempers en dempers zelf. Eigenlijk alles wat nodig is om een wapen te kunnen afvuren. Wil je een echt houtsetje op je AK-replica mikken is dat geen probleem, of andere grips of een echte stock. Maar alles mechanisch gezien actief is tijdens het afvuren kun je vergeten.

Ik ben het met je eens dat er optisch eigenlijk geen verschil meer is tussen sommige replica's en echte vuurwapens, maar het blijft een beetje grijs en een beetje gezond verstand.

Persoonlijk denk ik dat het een hoop geldverspilling is als je al dat slijp&stripwerk in het buitenland laat doen om er een airsoft replica van te maken, en bovendien echt hit or miss met de wet.
Ik snap dat niet alle replica's al bestaan, helaas is dat dan even wachten..

My two cents

Daar kan ik je wel een antwoord op geven, namelijk nee.
Op de beurs in eindhoven stond een (belgische) stand en die hadden een omgebouwde m1919 staan. Deze moesten ze verwijderen omdat dat soort ombouw in Nederland niet is toegestaan.

Strelok;18543 zei:
Dag Avarus,

Dit is een 50-tinten-grijs gebied. Per land gelden daarbij ook weer andere regels. In Nederland is het nog vrij down to earth. Bezit je niet de juiste papieren, mag je geen enkel onklaar wapen bezitten ...

...

Persoonlijk denk ik dat het een hoop geldverspilling is als je al dat slijp&stripwerk in het buitenland laat doen om er een airsoft replica van te maken, en bovendien echt hit or miss met de wet.
Ik snap dat niet alle replica's al bestaan, helaas is dat dan even wachten..

My two cents

50 tinten grijs, ja dat dacht ik al, vooral gezien de huidige implementatie van airsoft replicas. daarom wou ik weten wat de wetgeving is of dat deze veranderd wanneer deze is omgebouwd en daarmee onder de airsoft wapenwetgeving valt... of niet.

wat onderdelen betreft, wat je hier opnoemt is logisch, maar alles wat nodig is om een echt wapen af te vuren... verdwijnt op de schroothoop voor airsoft onderdelen.
welke mechanisch gezien actief zijn tijdens het afvuren van BB's :trollface:

enige waar echt ik mijn vraagtekens bijzet is vlamdempers aangezien menig airsoftwapen gelijkende onderdelen en replicas hebben van metaal.
volledige magazijnen, mee eens, maar gestripte? welke bb's houden met een feeder, zoals winkelgekochte metalen varianten? maar niet te verkrijgen zijn ivm specifiek ontwerp.

geldverspilling is leuk.... daar leven hobbies van :wink:.

wat de wetrgeving betreft... hoop ik dat nederland is een keertje duidelijker word of dat dit gedoogds word ivm lidmaatschap nabv (wanneer volledig omgebouwd ed).

wat betreft wachten.... voor sommige dingen kun je lang wachten, maar het meeste kan je op de buik schrijven :P

Ik heb de regels helaas ook niet bedacht. Maar eerlijk gezegd, ben ik al heel blij en tevreden met wat wel mag. Ik vind niet dat we mogen klagen met deze mooie replica's. Ja gestripte magazijnen wellicht, maar het probleem is dat als je op het moment dat je ze origineel importeert of koopt is dat je dan illegaal wapenbezit hebt. Misschien kan iemand anders ze klaarmaken voor je , maar ik meng me er liever niet in :smile:

Oddball;18549 zei:
Daar kan ik je wel een antwoord op geven, namelijk nee.
Op de beurs in eindhoven stond een (belgische) stand en die hadden een omgebouwde m1919 staan. Deze moesten ze verwijderen omdat dat soort ombouw in Nederland niet is toegestaan.

welke instantie gaf de opdracht tot verwijdering, de beurs, politie, nabv? en waar kan ik regels vinden omtrent dit onderwerp.

en in hoeverre was die m1919 omgebouwd? als de originele vuurgroepen aangepast zijn en nog hun functie uitvoeren maar dan verschaald naar airsoft snap ik dit, als het een goede AEG conversie was, zoals ik verwacht dan niet.

imho een beetje vreemd of dubbel want bij redwolf koop je zo een daadwerkelijke 1:1 replica :P.

dit is exact de reden dat ik meer wil weten. en duidelijk met wetgeving en al.

Strelok;18551 zei:
Ik heb de regels helaas ook niet bedacht. Maar eerlijk gezegd, ben ik al heel blij en tevreden met wat wel mag. Ik vind niet dat we mogen klagen met deze mooie replica's. Ja gestripte magazijnen wellicht, maar het probleem is dat als je op het moment dat je ze origineel importeert of koopt is dat je dan illegaal wapenbezit hebt. Misschien kan iemand anders ze klaarmaken voor je , maar ik meng me er liever niet in :smile:

ik ben ook heel tevreden dat het eindelijk mag, maar er is nog zoveel onduidelijk dat het soms niet grappig meer is, en voordat men in de problemen komt, is het beter om research te doen.

en ja, mee eens, in het buitenland ombouwen en dan invoeren zou ok moeten zijn.

eerst invoeren dan ombouwen is vragen om grote moeilijkheden.

Je koopt qua externals een 1 op 1 replica qua binnenwerk is het praktisch onmogelijk om van een Airsoft Apparaat een echt vuurwapen te maken. Dit omdat de binnenkant zoveel afwijkt van een echte dat als je de echte onderdelen er in zou krijgen je de body etc zover aan puin hebt geholpen dat hij direct in je handen ontploft.

Als je van een echte een airsoft apparaat maakt, betekent het ook dat je van dat apparaat ook weer een echte kan maken als je dat wil.
Ik denk dat de overheid juist daar een probleem mee heeft.

En ik ben het ook met Strelok eens dat je die weg niet wilt bewandelen.

Sander;18554 zei:
Je koopt qua externals een 1 op 1 replica qua binnenwerk is het praktisch onmogelijk om van een Airsoft Apparaat een echt vuurwapen te maken. Dit omdat de binnenkant zoveel afwijkt van een echte dat als je de echte onderdelen er in zou krijgen je de body etc zover aan puin hebt geholpen dat hij direct in je handen ontploft.

Als je van een echte een airsoft apparaat maakt, betekent het ook dat je van dat apparaat ook weer een echte kan maken als je dat wil.
Ik denk dat de overheid juist daar een probleem mee heeft.

En ik ben het ook met Strelok eens dat je die weg niet wilt bewandelen.

het eerste LMAO, ja... wee degene die dat probeerd... kan je nog beter een goedkoop las setje kopen en pijpen gaan lassen voor makeshift zooi. werkt vaak ook nog redelijk betrouwbaar ook (zie ww2 voor voorbeelden van het verzet).
maar helaas is deze type conversie met een beetje kennis wel mogelijk, of men verstopt een echt wapen in een airsoft shell... dit is daarintegen niet mijn doel, maar exact het tegenovergestelde

daarintegen dat laatste deel ben ik het gedeeltelijk mee eens.
ik snap dat de overheid moeilijk doet omtrent wapens en replicas maar niet, vanwege de vele modificaties aan eenieder gekozen body inclusief bankdraaiwerk om onderdelen passend en bevestigd te krijgen, een tweede is dat deze wapens al onklaar zijn gemaakt en daarom al niet gebruikt meer kunnen worden voor dit doel.

maar, hoe hoe je het ook went of keert, dan nog blijft mijn vraag, en waarschijnlijk ook die van andere mensen met eenzelfde interesse, hetzelfde:
betreffende officieële reglementen.

huidige wapenwetgeving beschrijft redelijk duidelijk echte, werkende wapens en bijbehorende vergunningen.
dan is er een grijs gebied omtrent onklaar gemaakte wapens en vergunningen en benodigde handelingen voor het onklaar maken ervan, maar het gaat geheel de fout in wanneer het gaat om de, nu net nieuwe hobby sport , en invalideert zichzelf met een derde set regels, de nabv reglement en echt gelijkende replica's en toebehoren, en hun werkende functies.

ik kan niet of nergens vinden dat ik bijvoorbeeld een groot genoeg onklaar gemaakt wapen, niet mag ombouwen, door alles eruit te hakken en breken, totdat mijn airsoft onderdelen erin passen om het dan naderhand een replica te noemen, wat het op dat punt dan ook eigenlijk is.
dit alles zolang ik een geldige NABV pas heb, de airsoftsport beoefen en alles volgens reglement voor replicas hanteer en handhaaf.
tevens dit alles ook zolang ik het in eerste instantie illegale object niet in nederland invoer. pas na alle aanpassingen.

argumenteren en discussie is leuk, maar regels zwart op wit, is beter en schept duidelijkheid. ik vind dit een lastig onderwerp waar niet veel duidelijk in is, en dat is de reden dat ik het wil weten.
mijn excuses als ik lastig ben.

ps, dit, indien mogelijk, is wel een weg die ik graag zou willen bewandelen, moeilijke wegen zijn namelijk altijd de wegen met de meeste beloning aan de eindbestemming wanneer je maar doorzet. en dit weet ik uit ervaring, en doodlopende wegen zijn slechts korte aftakkingen van de hoofdweg, omkeren en doorgaan...

2e vraagje die vind ik hoort bij de eerste,

wat nu wanneer het "modellen" betreft die gebruikt worden in films ed? (voorbeelden kan je vinden op zib-militaria)

dit zijn ook replicas, en minus de airsoft internals net als wat wij hebben en deze zijn ook nooit echte wapens geweest, is dit een goede alternatieve optie tov real steel conversies zoal mijn OP suggestie? al zitten hier ook modellen tussen die net iets te gedailleerd zijn qua interne werking.
dat zou dingen een stuk gemakkelijker maken met betrekking to bijna alles,, internals erin en gaan met die banaan.

Oké los van of het legaal is of niet.
Het is denk ik financieel niet haalbaar om van een onklaar gemaakt wapen een airsoft apparaat te maken.
Het kost je dan zo ontiegelijk veel geld om hem te bewerken zodat er een gearbox goed uitgelijnd in past en dan de rest nog.
Dat je beter een Systema kan kopen of een inokatsu etc.

Edit :: net ook nog ff Google geraadpleegd en jouw vraag was ook op een ander forum in 2009 al eens gesteld.
Zie hier het resultaat.
http://www.airsoftcanada.com/showthread.php?t=77773

Sander;18564 zei:
Oké los van of het legaal is of niet.
Het is denk ik financieel niet haalbaar ...

ik heb het hier dan ook niet over de financiën, en btw, er zijn al diverse mensen en groepen die dit process al succesvol hebben uitgevoerd met diverse items, bekendste zijn denk MG42's en Brownings of soortgelijke grootte materieel, de kosten hangen van een hoop dingen af (werkplaats of niet, inhuren mankracht of niet, onderdelen, etc) maar zijn niet van toepassing op de legaliteit, en in de kosten heb ik op dit moment totaal geen interesse. eerst legaliteit zien uit te vissen, daarna komen de kosten ooit een keertje.

daarbij komt dat je een inbouw systeem zo goedkoop of duur, makkelijk of moeilijk en uitgebreid kan maken als je zelf wilt, en dit hangt ook van de machine af waar je het in wilt zetten, een .50 browning zal bijv 1000 keer makkelijker gaan dan een PPS43 vanwege het verschil in ruimte om mee te werken.

tevens heb ik geen enkele andere reden nodig om iets te doen... maar gewoon omdat het kan :wink:

zelfde reden dat mensen een perperdure sportwagens voor de lol total loss rijden binnen een paar minuten... of met tanks driften met alle gevolgen van dien.
zelf al een keer mijn eigen punto 85 total loss gereden... omdat het kon (en omdat ie niet meer door de keuring kwam tenzij er een hoop geld tegeneaan gesmeten werd, waar ik geen zin in had).

dus..... legaliteit.
btw, reglementair gezien kijk ik niet naar artikelen van voor 2015 vanwege de introductie van legale airsoft per januari 2015.
wel een leuk forum om ideeen op te doen

ps, in dat forum specifiek wilt de OP het wapen in eerste instantie zo ombouwen dat hij het wapen zowel als GBB airsoft als real steel kan gebruiken door items uit te swappen, wat het stomste is wat je kan doen imho, je zal maar een keer iets vergeten... oeps foutje... nog maar te zwijgen over de nachtmerrie der mechanica...

[grapje]
Er is maar 1 manier om erachter te komen of het legaal is of niet... gewoon doen en wachten tot je 's nachts van je bed gelicht wordt...
[/grapje]

Alle gekheid op een stokje, de Nederlandse wet is dusdanig krom dat je Airsoft muzzle brakes (full metal, 1 op 1) kunt aanschaffen en thuis kunt verwachten, maar echte real steel muzzle brake zal/kan tegengehouden worden en is bij wet verboden.

Denk alsjeblieft goed na (al zie ik dat je dat al doet) voordat je daadwerkelijk een stap zet. Mocht het een foutieve stap zijn dan heb je niet alleen jezelf daarmee, maar de hele Airsoft community in Nederland omdat je op dat moment "Een Airsofter die illegale wapenonderdelen probeert te importeren" bent.

Ik wens je veel succes, en ik hoor wel wanneer hij klaar is.
Ik weet overigens niet hoe je er bij komt dat airsoft sinds januari 2015 legaal is.

Ps, als kosten toch niet uitmaken kun je beter een jurist inhuren die het voor je uitzoekt. Dan geef ik je meer kans dan op een airsoft forum deze vraag te stellen. Aangezien zover ik weet dit plan nog nooit gedaan is in Nederland.

Eigenlijk is het vrij simpel, voor het beoefenen van de airsoftsport hebben we toestemming om replica's te gebruiken die gemaakt zijn om 6 mm bio afbreekbare bb's verschieten. (daarom zijn de 8mm aa's ook niet in NL toegestaan)
Een echt vuurwapen (onklaar gemaakt of niet) is niet oorspronkelijk bedoeld om 6mm bio bb's te verschieten en kan aldus nooit een legale AA worden.

@Stey
hoewel je het als grapje bedoelt is dat wel de snelste weg... maar niet de weg die ik ga proberen :smile:

en het probleem zit hem in de identificatie, wanneer ik beide items die jij beschrijft heb. dan weet ik persoonlijk dat de ene echt is en de andere niet, maar als ik zeg dat ze beide voor airsoft zijn, en er zit verder geen markeringen op zoals ik al vaker ben tegengekomen, dan kunnen ze niets, ik heb namelijk de bevoegdheid dmv lidmaadschap bij de nabv om de onderdelen voor handen te hebben. en dit rare kronkeltje maakt dingen zo moeilijk.

tevens hoedft niemand bang te zijn dat ik ook maar een verkeerde stap zet, eerst research en als dan alles ok blijkt, dan pas tot actie overgaan... en dat kan heeeeeeel lang duren voordat dat gebeurt.

@Sander
Oeps, daar had 15 januari 2013 moeten staan ipv januarie 2015... berichten typen om kwart over twaalf s'nachts terwijl je om 6 uur weer op moet... niet het meest praktisch...

verder, ja, mee eens, ik denk dat een jurist of advocaat inhuren/vragen het beste is wat ik kan doen.

ik denk dat, dankzij bestuderen van wetsartikel 13, dat je behalve dat je de onklaar gemaakte wapens niet voor handen mag hebben en dus de conversie zelf in dit land niet mag worden uitgevoerd, het uiteindelijke product wel mag hebben aangezien het in vorm, functie en gebruik niet anders is dan andere airsoft aparaten, maar goed het is aan een wetsdienaar om dit te bevestigen.

mocht ik hier verder mee gaan... wetsdienaren kosten meer dan een klein fortuin... dan laat ik het resultaat hier wel weten.

@Oddball
het is niet zo simpel, en het enige dat de wet (via NABV en infopolitie.nl) over een airsoft apparaat verteld is dit:

Airsoftapparaten zijn wapens die vallen onder categorie I, onderdeel 7, van de WWM ('voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen lijken, dat voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn'). Dergelijke wapens zijn in principe verboden. Met de wijziging van de Wet wapens en munitie per 1 mei 2012 is het op grond van artikel 4, eerste lid,van de wet mogelijk geworden om vrijstelling te geven dan wel ontheffing te verlenen voor wapens (en munitie) indien zij aangewend worden voor (onder andere) sportdoeleinden. Er is voor gekozen om airsoftapparaten vrij te stellen voor leden van door de Minister van Veiligheid en Justitie erkende verenigingen die zich toeleggen op de uitoefening van de airsoftsport. Ook aspirant-leden en introducés van leden bedoelde verenigingen worden vrijgesteld van enkele in de WWM genoemde verboden handelingen. De vrijstelling geldt niet voor airsoftapparaten in de vorm van onder meer explosieven en soortgelijkeandere verschijningsvormen.

Airsoftapparaten zijn veer-, gas- of luchtdrukwapens met een maximum schotkracht van 3.5 joules. Airsoftapparaten onderscheiden zich in die zin van veelal krachtiger categorie I, sub 7 en categorie IV veer-, gas- of luchtdrukwapens. Om te bepalen of sprake is van een airsoft apparaat zal echter primair gekeken moeten worden naar het voorkomen van het voorwerp: gelijkt het op een vuurwapen dat voor
afschrikking geschikt is en beschikt het apparaat over een mechanisme (gas-, veer- of luchtdruk) waarmee projectielen (de 'munitie') kan worden uitgestoten Ook kan de bezitter van het voorwerp gevraagd worden naar zijn/haar bewijs van lidmaatschap (voorlopige lidmaatschapskaart voor aspirant-leden en een introducé-bewijs voor introducés) van een door de Minister erkende airsoftsportvereniging. Indien deze getoond kan worden, is dat een extra aanwijzing dat het een airsoft apparaat betreft. Pas in laatste instantie, als onduidelijkheid blijft bestaan over de aard van het voorwerp, zal onderzoek
moeten worden gedaan naar de schotkracht van het voorwerp.

Projectielen, verschoten met een lucht- gas- of veerdrukwapen vormen geen munitie in de zin van de Wet wapens en munitie. Airsoftapparaten maken derhalve geen gebruik van munitie in de zin van de Wet wapens en munitie. Omtrent de 'munitie' van airsoftapparaten worden dan ook geen (aanvullende) regels gesteld.

8 mm schiet harder dan 3,5 joules, en is dus verboden, simpel.
tevens hebben wij zoals jij zegt alleen een vrijstelling voor 6mm munitie en verder niet, wat ook laag energie 8mm en ander calibers uitsluit.
extra verbod dat wij hebben is dat De vrijstelling niet geldt voor airsoftapparaten in de vorm van onder meer explosieven en soortgelijkeandere verschijningsvormen.

er staat verder niets anders over de vorm, originele oorsprong of fabricatie en methode hiervan, behalve dat fabricatie en transformatie niet mag worden uitgevoerd in nederland tenzij je de ontheffingen aka vergunningen hebt.

een legaal airsoft apparaat in nederland is eenieder apparaat dat als doel heeft, en alleen dat doel:, om 6mm biologische BB's te verschieten met een maximaal energetische waarde van 3,5 joules, punt.

het maakt ze niet uit of ik een warhammer 40k plasma cannon reproduceer (3d printer) en daar in een shop aeg of shotgun onderdelen in laat zetten, of een paarse flamingo van het locale tuincentrum met dezelfde behandeling... of ik met dat laatste serieus word genomen :expressionless: en of velden dat laatste accepteren is een ander verhaal.

maar goed, zoals ik al tegen sander zei, mettertijd zal ik waarschijnlijk een wetsdienaar aan z'n mouw trekken om te kijken in hoeverre dit klopt, tot die tijd is het gissen tenzij iemand voor zijn lol de "wetboeken der nederlandse wapenwetgevingen" gaat doorpluizen en dingen in detail gaat uitzoeken... en ik heb de ballen verstand van alle ins and outs van de huidige wetgeving, dus dit is niet aan mij uitbesteedt, voor de meeste mensen niet, vandaar de dure studie :tongue: .

ik heb het tot hier kunnen volgen en ik had hulp nodig, blijkbaar toch echt proffesionele hulp om hier duidelijkheid in te scheppen... en een dikkere portemonnee :lol:
dus voorlopig laat ik het hier even bij en ga liever een skirm spelen met aparaten waarvan ik weet dat ik ze mag hebben voordat ik verder iets besluit. B)

...maar mocht je ooit een boltgun voor Airsoft gaan maken dan hou ik me van harte aanbevolen! :smiley: