Veer identificatie

Blade

Well-Known Member
6 mrt 2015
409
242
Trophies
15
Een vraag die nu al een tijdje in mijn hoofd rondspookt, is hoe weet ik welke veer er nou standaard in mijn replica zit. Kun je aan een veer zelf zien/opmeten wat voor veer het is? Of moet je maar gewoon hopen dat de informatieverstrekking van de leverancier dusdanig goed is, dat het ergens vermeld staat? Want ik heb mijn replica wat geupgrade maar hierdoor schiets 394 fps oftewel afkeur bij de fps test. Dus leek mij de beste optie een zwakkere veer, maar dat gezegd hebbende, moet ik wel weten waar ik nu mee werk. Weinig zin om een heel assortiment veren kopen en proefsgewijs er achter te komen wat wel of niet goed is.
 
Een M90 heeft bijvoorbeeld de kracht dat hij op een snelheid van 90m/s moet komen maal 3.27 is dat dus ~295 FPS, maar in een airsoft replica is dit ook nog afhankelijk van air seal. Je kunt wel approximates vinden van tussen welke FPS een veer zou moeten schieten, meestal is een M90 genoeg om niet te hoog te komen 300-330 FPS maar dat is dus allemaal afhankelijk van fabrikant. M100 kan je ook proberen maar met een goede seal kan je dan toch wel over de 360 heen gaan.
 
Ik heb een redelijke seal, en met een m90 kom mn replica tot 310 fps
 
Ik ben bang dat RebelAttack gelijk heeft.
Het blijft gok werk. Door variërende airseal is niet te zeggen wat welke veer doet.
Maar met een M90 zul je wel veilig zitten. Met een M95 word het krap. Je kan altijd nog een stukje van de veer afknippen, maar maakt hem dan wel weer plat aan het uiteinde (gas brander er over, en even tegen en buitenmuur plat drukken).
 
campesteijn;19338 zei:
Ik heb een redelijke seal, en met een m90 kom mn replica tot 310 fps

En dan heb je ook nog de correcte cylinder en barrel verhouding waar je mee kan spelen. Uiteindelijk zit je over het algemeen in Nederland altijd wel goed met een M90, zo lang je air seal goed is.

Even een vraag die mogelijk bij deze vraag past maar weet iemand waar ik veren van de volgende merken kan krijgen:
ZCI
Prometheus
Guarder
Core

Vooral Prometheus of Guarder.

Edit: of misschien een website die een groot scala aan upgrade parts hebben?
 
Ik stop eigenlijk standaard in mijn replica's een guarder sp100.
Daarmee kom ik altijd rond de 350 uit.
Maar ik heb dan wel weer een sorbopad op mijn cilinderhead zitten. Waardoor mijn cilinder inhoud iets kleiner word.
 
Ik ga het eens met een M90 spring proberen en dan maar kijken hoe we het vanaf daar nog moeten aanpassen (of niet)

@Rebelattack bij Qtac en airsoftshop.be hebben ze Guarder springs te koop en voor de rest ook best veel andere upgrade parts
 
Rebelattack;19342 zei:
"campesteijn;Ik heb een redelijke seal, en met een m90 kom mn replica tot 310 fps"

En dan heb je ook nog de correcte cylinder en barrel verhouding waar je mee kan spelen. Uiteindelijk zit je over het algemeen in Nederland altijd wel goed met een M90, zo lang je air seal goed is.

Even een vraag die mogelijk bij deze vraag past maar weet iemand waar ik veren van de volgende merken kan krijgen:
ZCI
Prometheus
Guarder
Core

Vooral Prometheus of Guarder.

Edit: of misschien een website die een groot scala aan upgrade parts hebben?

ik heb eigenlijk geen idee wat voor cilinder er in zit :p ik neem aan dat qtac daar over nagedacht heeft wat er werkt bij de 6.04mm 407mm innerbarrel die er in zit.
 
Blade;19354 zei:
Ik ga het eens met een M90 spring proberen en dan maar kijken hoe we het vanaf daar nog moeten aanpassen (of niet)

@Rebelattack bij Qtac en airsoftshop.be hebben ze Guarder springs te koop en voor de rest ook best veel andere upgrade parts

Wat @Sander klopt wel met wat andere vinden als ik dit topic lees: http://www.airsoftsniperforum.com/43-longrange-aegs/6447-list-springs-vs-fps-output.html. Dat is dan ook weer een probleem de ene gebruikt procentuele waardes, ander SP en dan weer een bedrijf die gaat voor een M ervoor daardoor is het nooit heel duidelijk welke veer nou ongeveer wat doet XD. Guarder wordt ook gezien als een van de betere makers van veren. Qtac heb ik al meerdere dingen gehaald maar nooit gezien dat ze zo uitgebreid hebben, jammer dat het echter vaak maar een paar merken zijn, ik zoek juist een winkel waar het assortiment dus wat breder is. Soms is het niet erg zoals op airsoftpeak en gunfire hebben ze alles voor V2 gearboxes van SHS, maar als ik andere onderdelen zoek of zou willen proberen is dat vaker wel een zoek werkje. Zoals het merk ZCI is nergens te vinden in Europese winkels en kom je toch snel op amerikaanse websites uit, voor dit is dat niet erg zo lang de verzendkosten niet te hoog worden want inklaringskosten zullen er niet zo snel zijn. Skirmshop is bijvoorbeeld ook een goede maar heeft ook niet heel breed ondanks dat het hier toch een speciaal zaak voor is.

Als we het dan toch over upgraden gaan hebben, ik heb ondertussen uit amerika ook voor 10 dollar maar een vel 1/4 inch sorbothane gekocht zodat ik niet voor 5 euro een sorbothane pad moet kopen. Misschien zullen ze niet exact zijn als met een laser cutter, maar als ik een oude cylinder gebruik om een pad eruit te draaien denk ik dat het niet zoveel zal verschillen XD. Meeste mensen doen dit ook in Amerika.
 
Ik heb hier nog tig Sorbopads liggen die ik niet gebruik....... Wel V2/3 en maar 1 maat. Maar als je interesse hebt kan ik wel even kijken hoe of wat.
 
Toothpick;19373 zei:
Rebelattack heb je ook link naar deze sorbo site?

Het is gewoon via Ebay maar stond 4 dollar shipping world wide en heb al betaald dus ga wel zien, zal wel even duren voordat het hier is. Het is ook eentje met een adhesive op een van de 2 kanten maar dat maakt niet heel veel uit, of ik schraap dat eraf of ik zie hoe sterk deze hecht op de cilinder head.

Je kan ook gebruik maken van kraan afdichtingsringen, even de goede straal/diameter van je cilinder weten en niet al te dik kopen. Dit zie je ook steeds vaker langskomen want Sorbothane (wat trouwens gewoon een product naam is), veert mee dus als je de AOE corrigeert moet je dit doen wanneer de piston onder spanning staat van de veer, maar ondanks is dit niet altijd correct omdat je niet met zekerheid kan zeggen dat bij elke cycle de sorbothane dezelfde afstand wordt ingedrukt, hierdoor kan het zijn dat hij bij veel full auto niet altijd meer goed engaged en dan ga je de tanden strippen van je sector gear of je piston. Daarom prefereren techs tegenwoordig hardere rubbers/plastics omdat je hiervoor altijd de goede AOE corrigeert omdat ze niet meegeven. Hier moet je alleen oppassen dat je dan oplet dat je een sterke gearbox hebt of dat hij is geradiust want doordat de impact hier niet goed wordt geabsorbeerd door het rubber komt deze impact op de gearbox wat kan zorgen voor het cracken ervan, dit gebeurd natuurlijk ook steeds minder omdat de kwaliteit van gearbox shells omhoog gaat. Ik ga nu gewoon gebruik maken van sorbothane omdat ik ze al heb besteld maar in de toekomst eens kijken naar de stuggere "faucet washers" zoals ze het in alle video's noemen. Sorry voor het lange en misschien niet helemaal logisch opgebouwde verhaal, maar dit is ook natuurlijk een stukje preferentie van de gebruiker.

Edit: Ik zie net dat ik per ongeluk 70D sheets heb gekocht, dit is misschien nog beter omdat dit iets minder mee geeft oftewel iets harder/stugger is.

Eviltwin-NL;19375 zei:
Ik heb hier nog tig Sorbopads liggen die ik niet gebruik....... Wel V2/3 en maar 1 maat. Maar als je interesse hebt kan ik wel even kijken hoe of wat.

Moet even kijken, welke gradatie (70D,50D,40D?) is het en welke dikte?

2nd Edit: Neem ook niet te veel van mij aan ik ben puur nog alleen maar online aan het kijken en leer door de theorie op te nemen van mensen die al jaren hebben gewerkt met alles in een gearbox. Ik wil zelf er ook veel aan doen, maar dat kost ook gewoon tijd en ben pas net begonnen.
 
Eviltwin-NL;19381 zei:
Ik heb de

V2/V3 3/16" 40

zal dus de 40D zijn?

Ja klopt dat is de 40D, maar ik ga toch liever voor 70D, want heb al een 40D patch hier liggen en omdat ik toch in de nabije toekomst niet nog een replica ga halen en ik dus die sheet 70D heb besteld is het nu niet nuttig.
 
Sander;19399 zei:
Laten we on topic blijven.

Klopt, dus als je een veer wil dan moet je gewoon online zoeken wat ongeveer de FPS is waar de meeste op komen meestal geven ze wel een range aan waardes en dan kijken welke veer je wil gebruiken.
 
Ik heb zeer goede airseal en met een M90 kom ik uit op ~330/340. Met een M100 kwam ik op de ~370-380 uit :(
 
Ik had een M120 origineel die ik vervangen heb door een M95. Aangezien een M90 rond de 300 FPS schiet dacht ik dat de 95 wel rond de 330 zou zitten, maar dat werd 370. Uiteindelijk heb ik er een stuk afgezaagd waardoor hij 350 schiet.
Conclusie: je kan niet echt aan op de FPS die ze bij de veer geven, want er spelen nog veel meer dingen mee bij je FPS zoals idd airseal enzovoort. Het is een kwestie van trial & error denk ik.
 
Het verschild ook of je aa in warme dan wel koude ruimte heeft gelegen voor de test. Bij warm weer zet alles uit en dus is de veer langer dus meer fps